Sunday, October 9, 2011

Kisah-Kisah Mukjizat Selawat

RAMAI orang dari pelbagai lapisan dan kalangan yang merasakan indahnya berselawat, baik mereka yang sudah dipanggil Ilahi, mahupun yang masih hidup di zaman ini. Seperti ‘oase’ yang tak akan pernah habis, tidak akan lekang dimakan zaman, demikianlah faedah berselawat. Membacanya bukan hanya menenangkan kalbu, tapi juga mendatangkan hikmah-hikmah tersendiri yang tidak dapat dijangkau pemikiran. Berikut ini, kami sajikan beberapa contoh mereka yang merasakan nikmatnya berselawat yang kami nukil dari pelbagai sumber.

Mahar Selawat Nabi Adam A.S. Kepada Hawa A.S.
Syahdan dikisahkan, sebagai makhluk manusia pertama, Nabi Adam a.s. telah menikmati semua kemudahan dan kelebihan yang disediakan Allah, kecuali pohon Khuldi. Ia harus menjauhinya. Tetapi ternyata ia merasa kesepian, kerana hidup sendiri tanpa kawan bermain, teman bergurau senda, dan teman bergaul. Maka Allah s.w.t. pun menciptakan makhluk lain yang terbuat dari tulang rusuk Adam sendiri, yang kemudian diberi nama Hawa a.s. yang berkelamin perempuan. Rasa sepi dan sedih membuatnya letih, sehingga ia tertidur lena di bawah pohon yang teduh. Allah Maha Tahu, Ia mengetahui apa yang tergerak dalam hati Adam, iaitu ingin mempunyai teman. Maka sewaktu Adam tidur, Allah menciptakan manusia lagi yang diambil dari tulang rusuk Adam sendiri. Manusia itu lain jenisnya dengan Adam, ia adalah seorang wanita, yang diberi nama Hawa. Ketika Adam bangun dari tidurnya, ia sangat terkejut. Ia melihat seorang duduk di sampingnya. Wanita itu begitu indah, cantik dan mengagumkan. “Siapakah engkau? Mengapa berada di sini?” Tanya Adam. Dengan tersenyum manis, Hawa menjawab, “Aku adalah Hawa yang diciptakan untuk menjadi teman hidupmu.” Betapa gembiranya hati Adam mendengar jawapan itu. Ia memuji dan bersyukur kepada Allah yang telah mengabulkan keinginannya sehingga ia tidak merasa kesepian lagi. Begitu Adam bertemu dengan Hawa, maka tumbuh di hatinya rasa ingin memuaskan nafsu biologinya. Ketika itulah malaikat berkata: “Jangan dulu, hai Adam, sampai engkau membayar mahar (mas kahwin) kepada Hawa.” Adam pun bertanya, “Apakah maharnya?” Malaikat menjawab, “Maharnya adalah engkau harus membaca selawat untuk Nabi Muhammad s.a.w.” Setelah Adam memenuhi mahar yang dimaksudkan, dan Malaikat Jibril a.s. membacakan khutbah nikah, lalu Allah menikahkan Adam dan Hawa, disaksikan oleh Malaikat Israfil, Malaikat Mikail, dan beberapa Malaikat Muqarrabin. Lengkaplah sepasang manusia penghuni syurga. Keduanya lantas dikahwinkan oleh Allah. “Hai Adam, tinggallah engkau dan isterimu di dalam syurga, dan nikmati segala yang ada, kecuali pohon ini. (Jika melanggar larangan itu) Nanti kamu akan jadi orang durjana,” firman Allah. Maka Adam dan Hawa pun hidup, berpasangan, bercengkerama dan berbahagia di syurga yang sangat indah. [Sumber: www.sufiz.com] Demikianlah, kisah itu dituturkan. Ternyata, sebelum Nabi Muhammad s.a.w. lahir saja, namanya [selawat] sudah mengandung manfaat. Bayangkan, Nabi Adam, mahluk pertama Allah, yang hidup sekian ratus tahun dari Nabi Muhammad yang belum lahir di dunia sudah harus menggunakan nama Nabi dalam pernikahannya dengan Siti Hawa. Subhanallah, betapa mulianya Nabi kita.

• Saat Nabi Adam Merasa Berdosa
Dalam sebuah hadis, Rasulullah s.a.w. bersabda: “Ketika Adam membuat dosa yang dilakukannya itu, ia mengangkat kepalanya ke langit dan berkata, “Aku bermohon demi hak Muhammad, ampunilah dosaku.” Maka Allah kemudian mewahyukan kepadanya: “Siapa Muhammad itu?” Adam menjawab: “Maha Mulia asma-Mu. Dan di situ tertulis: La ilaha illallah Muhammad Rasulullah. Maka tahulah aku bahawa tidak seorang pun lebih besar kedudukannya di hadapanMu selain orang yang namanya bersama namaMu. Kemudian Allah mewahyukan kepadanya: “Hai Adam, sesungguhnya ia adalah Nabi yang terakhir dari keturunanmu. Kalau tidak ada dia, Aku tidak menciptakan kamu.”

• Nabi Yusuf dan Keajaiban Shalawat
Al-Tsa’labi dalam kitab Fadhail Al-Khamsah ketika mengisahkan Nabi Yusuf a.s. yang sedang berada di dalam telaga, menyatakan kejadian ini. Pada hari keempat datanglah malaikat Jibril a.s. dan berkata: “Hai anak, siapa yang melemparkan kamu ke sini ke dalam telaga?” Yusuf menjawab: “Saudara-saudara seayahku.” Jibril bertanya kembali: “Mengapa?” Yusuf menjawab: “Mereka dengki kepadaku kerana kedudukanku di depan ayahku. Jibril berkata: “Mahukah engkau keluar dari sini?” Ia menjawab: “Tentu.” Lalu Jibril berkata: “Ucapkanlah: “Wahai Pencipta segala yang tercipta,
Wahai Penyembuh segala yang terluka,
Wahai Yang Menyertai segala kumpulan,
Wahai Yang Menyaksikan segala bisikan,
Wahai Yang Dekat dan tidak berjauhan,
Wahai Yang Menemani semua yang sendirian,
Wahai Penakluk yang tak tertaklukan,
Wahai Yang Mengetahui segala yang ghaib,
Wahai Yang Hidup dan Tak Pernah Mati,
Wahai Yang Menghidupkan yang mati,
Tiada Tuhan kecuali Engkau, Maha Suci Engkau,
Aku bermohon kepadaMu Yang Empunya Pujian,
Wahai Pencipta langit dan bumi,
Wahai Pemilik Kerajaan,
Wahai Pemilik Keagungan dan Kemuliaan.
Aku bermohon agar Engkau sampaikan selawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad,
Berilah jalan keluar dan penyelesaian dalam segala urusan dan dari segala kesempitan,
Berilah rezeki dari tempat yang aku duga dan dari tempat yang tak aku duga.”
Lalu Nabi Yusuf a.s. mengucapkan doa itu. Allah mengeluarkan Yusuf a.s. dari dalam telaga, menyelamatkannya dari penganiayaan saudara-saudaranya. Kerajaan Mesir didatangkan kepadanya dari tempat yang tidak diduganya”. [Kisah ini dinukil dari buku Membuka Tirai Keghaiban, Jalaluddin Rakhmat, Penerbit Mizan, Bandung, 2008]

Selanjutnya dapatkan Hidayah Oktober 2011 di pasaran..

No comments: