Sunday, November 13, 2011

Unta Yang Menangis Dan Kesaksian Kambing Panggang

Nabi Muhammad s.a.w. adalah seorang Nabi yang paling sempurna dalam hal ilmu dibandingkan ilmu-ilmu Nabi lainnya. Kadangkala, keahlian yang dimiliki oleh Nabi yang lain, Nabi s.a.w. sendiri boleh melakukannya atas izin Allah. Salah satunya adalah kemampuan Nabi Muhammad s.a.w. yang boleh menangkap isyarat binatang saat berkata-kata. Satu kelebihan yang pernah dimiliki oleh pendahulunya, Nabi Sulaiman a.s. Suatu hari, Rasulullah keluar rumah dengan menunggangi untanya. Abdullah bin Ja’far ikut membonceng di belakang baginda. Ketika mereka sampai di pagar salah seorang kalangan Anshar, tiba-tiba, terdengar lenguhan seekor unta. Unta itu menjulurkan lehernya ke arah Rasulullah s.a.w. Ia merintih. Air matanya jatuh berderai. Rasulullah s.a.w. mendatanginya. Baginda mengusap perutnya sampai ke punuknya dan belakang telinga unta itu. Unta itu pun tenang. Diam. Kemudian dengan wajah penuh kemarahan, Rasulullah s.a.w. bertanya, “Siapakah pemilik unta ini, siapakah pemilik unta ini?” Pemiliknya pun bergegas datang. Ternyata, ia seorang pemuda Anshar. “Itu adalah milikku, ya Rasulullah,” katanya. “Tidakkah engkau takut kepada Allah kerana unta yang Allah peruntukkan kepadamu ini? Ketahuilah, ia telah mengadukan nasibnya kepadaku bahawa kau membuatnya kelaparan dan kelelahan.” Demikian sebuah kisah yang diriwayatkan oleh Imam Abu Daud tentang bagaimana Nabi Muhammad s.a.w. boleh memahami bahasa binatang dan apa yang sedang terjadi padanya. Dari kisah di atas pula nampak bagi kita bahawa sebenarnya kita juga harus menjaga dan memperhatikan binatang yang kita miliki; kita berikan makanan dan minuman untuknya, kita mandikan dia, dan tidak membuatnya terlalu letih untuk urusan pekerjaan kita, sehingga dia sakit. Seorang sahabat Nabi, Abu Hurairah, yang dalam bahasa Arab bererti bapanya kucing, memiliki kisah menarik soal binatang. Julukan yang dialamatkan kepadanya itu sebenarnya kerana ia adalah penyayang binatang. Ia sangat menyayangi kucingnya. Lalu, ada kisah tentang seorang perempuan baik-baik yang masuk neraka gara-gara mengurung kucing dalam kandangnya sampai mati tanpa diberi makan dan minum.
Abdullah bin Umar r.a. menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w. pernah bersabda, “Seorang wanita diseksa kerana menahan seekor kucing sehingga membuatnya mati kelaparan, wanita itu pun masuk neraka.” Kemudian Allah berfirman kepadanya, “Kamu tidak memberinya makan, tidak juga memberinya minum saat ia kamu pelihara; juga engkau tidak membiarkannya pergi agar ia dapat mencari makanan sendiri dari bumi ini.” (HR. Bukhari). Sebaliknya, ada seorang wanita pelacur yang masuk syurga kerana memberikan minum seekor anjing. Suatu ketika, sepulang dari melacur, perempuan itu melihat anjing sedang kehausan di tepi sebuah telaga, mahu minum tetapi anjing itu tidak dapat menjangkau air dalam telaga. Tiba-tiba perempuan pelacur itu menghampiri dan menimba air untuk minum anjing tersebut. Dipendekkan cerita, perempuan pelacur itu meninggal dunia.
Sahabat yang mengetahui hal itu datang kepada Nabi Muhammad, menyampaikan perihal kejadian itu. Setelah mendengar kisahnya, Nabi s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya perempuan itu penghuni syurga. Sahabatnya hairan dan bertanya: Ya Rasulullah, kenapa perempuan yang hidupnya berbuat maksiat itu boleh masuk syurga? Kerana dia mengakhiri hayatnya dengan kebaikan (khusnul Khatimah),” jawab Rasulullah. Jadi, sebenarnya kita harus punya rasa belas kasihan terhadap binatang. Ada kisah lain datang dari Amir Ar-Raam. Ia dan beberapa sahabat sedang bersama Rasulullah s.a.w. “Tiba-tiba seorang lelaki mendatangi kami,” kata Amir Ar-Raam. Lelaki itu dengan kain di atas kepalanya dan di tangannya terdapat sesuatu yang ia genggam. Lelaki itu berkata, “Ya Rasulullah, saya segera mendatangimu saat melihatmu. Ketika berjalan di bawah pepohonan yang rimbun, saya mendengar kicauan anak burung, saya segera mengambilnya dan meletakkannya di dalam pakaianku. Tiba-tiba, induknya datang dan segera terbang berputar di atas kepalaku. Aku lalu menyingkap kain yang menutupi anak-anak burung itu, induknya segera mendatangi anak-anaknya di dalam pakaianku, sehingga mereka sekarang ada bersamaku.” “Letakkan mereka,” kata Rasulullah. Kemudian anak-anak burung itu diletakkan. Namun, induknya enggan meninggalkan anak-anaknya dan tetap menemani mereka. “Apa kalian hairan menyaksikan kasih sayang induk burung itu terhadap anak-anaknya?” “Benar, ya Rasulullah.” “Ketahuilah. Demi Zat yang mengutusku dengan kebenaran, sesungguhnya Allah lebih penyayang terhadap hamba-hambaNya melebihi induk burung itu kepada anak-anaknya.” “Kembalikanlah burung-burung itu ke tempat dimana engkau menemukannya, bersama dengan induknya,” perintah Rasulullah. Lelaki yang menemukan burung itu pun segera mengembalikan burung-burung itu ke tempatnya semula.

Selanjutnya dapatkan Hidayah November 2011 di pasaran...

No comments: