Sunday, February 12, 2012

Meneladani Sunnah Nabi Dalam Berwuduk

ISLAM mengajarkan kebersihan. Hal itu dapat dilihat dalam amalan berwuduk. Bahkan, setiap orang yang hendak menunaikan solat, diperintahkan untuk berwuduk. Hal ini sebagaimana dinyatakan dengan tegas dalam al-Quran, “Hai orang yang beriman, jika kalian hendak mengerjakan solat, basuhlah wajah kalian dan tangan kalian hingga siku. Dan basuhlah kepala dan kaki kalian hingga mata kaki.” (QS. al-Maidah: 6) Meskipun al-Quran menegaskan bahagian-bahagian tubuh yang harus dibasuh saat wuduk, Rasulullah dalam amalan bersuci meneladankan panduan yang lebih lengkap. Di antara panduan itu, Nabi s.a.w. tidak semata-mata mencontohkan perbuatan fardu (wajib) wuduk, melainkan juga sunnah wuduk. Adapun sunnah wuduk itu antara lain;
1) Bersiwak (bersugi). Para ulama sepakat bahawa bersiwak itu merupakan sunnah. Hal ini sebagaimana hadis Nabi, “Seandainya jika tidak memberatkan umatku, nescaya aku perintahkan mereka untuk bersiwak pada setiap hendak berwuduk.” (HR. Termizi dan Abu Daud)
2). Mengucap tasmiyah (bismillahirrahmanirrahim). Para ulama sepakat bahawa hal ini sunnah meski ada ulama yang mengatakan wajib.
3). Membasuh dua telapak tangan tiga kali saat hendak wuduk. Adapun telapak tangan yang dimaksud di sini adalah bahagian tangan antara pergelangan tangan hingga hujung jari tangan. Sedang membasuh tangan hingga siku termasuk fardu wuduk.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Februari 2012 di pasaran...

No comments: