Thursday, August 15, 2013

Salam Kami

ASSALAMUALAIKUM WR.WBT.
SEGALA puji dan syukur ke hadrat Allah s.w.t. serta salam dan selawat kepada junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. SYAWAL datang lagi. Ianya saling beriringan dengan Ramadan yang sedang kita lalui sekarang ini. Begitulah cepat dan pantasnya usia masa ini. Kita pun semakin berusia (semakin tua...) Dalam tempoh antara Syawal dulu dan Syawal yang mendekat ini sudah ramai kawan-kawan, sahabat handai, kaum keluarga dan mereka yang dekat dalam kehidupan kita sudah pergi. Ada yang tidak sempat menyambut Ramadan seperti kita ini. Sedangkan kita yang lebih berusia dari yang pergi itu masih diberi Allah nafas yang panjang, diberi masa untuk menambah amal ibadat dan bertaubat. Seharusnya kita manfaatkan nafas yang keluar masuk dalam  tubuh kita ini untuk ‘bermuhasabah’ memeriksa diri. Apakah sudah sempurna ibadat kita, sudah cukupkah solat waktu kita, cukupkah puasa kita dan sudahkah tertunai ibadah haji kita? Dan sebagainya... Takut-takutkan diri kita sementara menanti ‘kematian’ yang tidak kita ketahui. Sempatkah kita menyambut Syawal ini? Semoga dengan ‘muhasabah’ diri itu akan dapat menyempurnakan kita menjadi insan yang salih. Tidak menipu, tidak hipokrit, tidak rasuah dan tidak mengejar kemewahan dunia ini.
Pembaca budiman, apalah yang kita hendak rebutkan harta yang sejemput ini berbanding dengan ganjaran pahala yang Allah janjikan di akhirat kelak. Janganlah anda bandingkan diri anda dengan jutawan-jutawan di dunia, tapi bandingkan dengan amalan para alim ulama yang tersohor. Bandingkan diri anda dengan ustaz-ustaz yang terdekat dalam hidup anda. Lihat amalan mereka. Apakah amalan anda melebihi mereka?
Namun janganlah bersikap negatif dalam hidup ini. Bersangka baiklah dengan Allah Taala. Dia Maha Mengetahui apa yang tersembunyi dalam hati anda. Dalam menghadapi detik-detik kedatangan Syawal kali ini Hidayah tetap muncul menemui anda. Anda hayatilah persembahan kami. Apa yang terpapar itu adalah suara hati kami di sini. Kepada pembaca kami pohon maaf lahir batin atas kesilapan yang sengaja dan tidak disengajakan. Terima kasih dengan sokongan anda selama ini.
“Selamat Menyambut Aidilfitri 1434”
Wassalam! 

Pengarang
Shahimisaifulislam@yahoo.com.my

No comments: