SALAH satu tanda kiamat adalah terbelahnya bulan. Masalah ini sebenarnya persoalan ghaib. Namun, pada masa Nabi s.a.w., bulan pernah terbelah dan itu bukan sebagai tanda kiamat, tapi sebagai tanda kemukjizatannya sebagai Rasul Allah. Saat itu, orang kafir Quraisy mencabar Nabi s.a.w. untuk membelah bulan jika ia memang seorang utusan Allah. Maka, atas izin Allah, bulan itu akhirnya boleh terbelah. Walaupun begitu, di antara mereka ada yang beriman, ada pula yang tidak. Kini, proses terbelahnya bulan pada masa Nabi s.a.w. itu menjadi perbincangan dan penelitian ilmuan moden. Apakah kejadian itu benar adanya atau hanya sekadar catatan sejarah, yang sengaja diciptakan oleh Nabi s.a.w.? Dalam buku berjudul Al-I’jaz Al-Ilmi fi As-Sunnah An-Nabawiyah Jilid I, Profesor Dr. Zaghlul an-Najjar menceritakan ehwal pengakuan seorang mualaf bernama David M. Pidcock. Pengakuan tersebut terjadi beberapa tahun lalu dalam satu ceramah yang diisi oleh Dr. Zaghlul di Fakulti Kedoktoran Universiti Cardiff, Wales, Inggeris Barat. Pidcock mengatakan bahawa ayat pertama surah al-Qamar inilah yang menyebabkan ia masuk Islam di akhir dekad 70-an. Ceritanya, saat itu sedang melakukan kajian terhadap agama-agama dunia. Salah satu teman muslimnya menghadiahkannya sebuah al-Quran terjemahan. Saat pertama kali membaca, ia langsung terkejut dengan surah al-Qamar. Kerana tidak percaya bahawa bulan pernah terbelah dan kemudian bercantum kembali, ia langsung menutup al-Quran tersebut dan meninggalkannya begitu saja. Beberapa hari kemudian, tanpa disengaja ia melihat sebuah program di BBC tentang perjalanan luar angkasa. Acara yang disiarkan pada tahun 1978 dipandu oleh penyiar Inggeris terkenal bernama James Burke dengan menghadirkan tiga ilmuan Amerika. Dalam wawancara tersebut, dibahas perjalanan ruang angkasa mereka yang menemukan satu fakta. Fakta tersebut adalah sesungguhnya bulan dahulu pernah terbelah, dan kemudian melekat lagi. Bekas-bekas yang membuktikan cerita ini masih terlihat di permukaan bulan dan membentang hingga kedalamannya. Begitu mendengar penuturan ini, Pidcock lalu tersentak terkejut dan teringat akan surah al-Qamar yang ia pernah baca. Kemudian ia pun masuk Islam. Dari kisah nyata ini nampak bahawa bulan memang pernah terbelah pada masa Nabi, lalu bercantum lagi atas kekuasaan Allah. Dan ilmuan Amerika baru mengakui setelah mereka sendiri melakukan penelitian ke bulan dan menemukan bukti itu. Tidak cukup dengan bukti di atas, ada fakta lain yang membuktikan terbelahnya bulan pada masa Nabi s.a.w., iaitu catatan sejarah India dan China kuno. Sayyid Mahmud Syukri al-Alusi dalam buku Ma Dalla Alaihi al-Qur’an seraya mengutip buku Tarikh al-Yamani, menuliskan bahawa dalam sebuah penaklukkan yang dilakukan oleh Sultan Mahmud bin Sabakatakin al-Ghaznawi terhadap sebuah kerajaan yang masih menganut paganisme (musyrik) di India, ia menemukan lempengan batu di dalam sebuah istana taklukkan tersebut. Pada lempengan tersebut terpahat tulisan, “Istana ini dibangun pada malam terbelahnya bulan, dan peristiwa itu mengandung pelajaran bagi orang yang mengambil pelajaran.” Hal itu menunjukkan bahawa bulan memang pernah terbelah menjadi dua dan itu terjadi pada masa Nabi s.a.w. Secara logik, ini sangat tidak mungkin dan untuk itulah orang-orang Barat banyak yang menyangkalnya. Namun, sekali lagi, tidak ada yang tidak mungkin (tidak mustahil) bagi Allah. Melalui Nabi s.a.w., kekuasaan Allah telah ditunjukkan pada orang-orang kafir masa itu bahawa bulan pun boleh terbelah. Menurut Sayyid Quthub, terbelahnya bulan pada masa Nabi s.a.w. telah nyata terjadi. Ia mengemukakan sekian banyak riwayat dari berbagai sumber yang semuanya menentukan tempat kejadiannya, yakni di Makkah; kecuali satu riwayat yang menyebutkannya di Mina. Riwayat-riwayat tersebut seluruhnya menghuraikan waktunya, yakni sebelum Nabi berhijrah. Hal yang sama juga dikemukakan oleh Thabathaba’i. “Tentu banyak riwayat yang memaklumkannya dan ulama tafsir serta hadis menerima riwayat-riwayat itu,” ujarnya. Hanya saja, ia menolak anggapan bahawa terbelahnya bulan adalah isyarat tentang terpisahnya bulan dari bumi yang tadinya merupakan satu gumpalan, sebagaimana kejadian langit dan bumi yang tadinya merupakan satu gumpalan, lalu dipisahkan Allah. Ulama ini juga menolak anggapan sementara orang bahawa jika peristiwa terbelahnya bulan itu benar-benar terjadi, maka tentulah telah dilihat oleh orang banyak di Barat dan Timur. Sebab, menurutnya, boleh saja mereka tidak mengetahuinya saat-saat itu, kerana tidak ada bukti yang menyatakan bahawa seluruh peristiwa langit dan bumi diketahui oleh manusia semuanya dan dibicarakan mereka. Di sisi lain, wilayah Hijaz dan kawasan negeri-negeri Arab ketika itu belum lagi memiliki alat-alat yang dapat mereka gunakan untuk meneropong angkasa. Namun, ehwal terbelah bulan pada masa Nabi s.a.w. tersebut dibantah oleh ulama rasional, Muhammad Abduh. Ia menolak segala riwayat yang tidak rasional. Beliau dan para ulama yang menolak memahami kata insyaqqa (terbelah) dalam erti “akan segera terbelah”, jadi bukan kata kerja lampau (fi’il madhi). Ini menurut mereka serupa dengan ucapan qamat menjelang solat. Ketika itu muazin berkata dalam bentuk kata kerja masa lampau (qad qamat ash-shalah), yang bila diterjemahkan secara harfiah bererti “sungguh telah dilaksanakan solat”, namun maksudnya adalah solat segera akan dilaksanakan. Pemahaman ini mereka kemukakan kerana mereka merasa bahawa peristiwa terbelahnya bulan pada masa lalu adalah suatu peristiwa yang...
Baca seterusnya di dalam Hidayah September...
Sunday, May 4, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment