MEMANG sudah jadi kelaziman, apabila masuk bulan Ramadan, umat Islam di Malaysia khususnya sibuk mengatur jadual bertadarus di masjid-masjid dan surau-surau. Bulan Ramadan bagaikan menjadi motivasi untuk kebanyakan kita memperbanyakkan membaca Al-Quran baik secara individu atau bertadarus berkumpulan.
Kata tadarus berasal dari kata darasayadrusu, yang ertinya mempelajari, meneliti, menelaaah, mengkaji dan mengambil pelajaran. Lalu ditambahkan huruf ta’ di depannya hingga menjadi tadarsa-yatadarrasu, yang maknanya berubah menjadi saling belajar, atau mempelajari secara lebih mendalam. Adapun kegiatan tadarus yang kerap kita lihat hanyalah membaca Al-Quran seperti halnya membaca kitab suci tersebut pada hari-hari biasanya. Bahkan benar tidak bacaan itu kadangkala tidak terjamin. Kerana tidak ada ustaz yang ahli dalam mebaca Al-Quran yang ikut mendampinginya. Bentuk tadarus seperti itu sebenarnya lebih tepat menggunakan istilah tilawah wal istima’. Kata tilawah bererti membaca, dan kata istima’ berasal dari kata sami’a yasma’u, yang bererti mendengar. Tradisi tadarus telah dicontohi zaman Nabi s.a.w. Imam Bukhari meriwayatkan sebuah hadis bahawa Rasululah s.a.w. bertadarus Al-Quran bersama malaikat Jibril a.s. di setiap bulan Ramadan. Dalam satu riwayat, Rasululah s.a.w. yang membaca Al-Quran dan Malaikat Jibril yang menyemak bacaan. Sedangkan dalam riwayat lain, Malaikat Jibril yang membaca Al-Quran dan Rasulullah s.a.w. yang menyemakkan bacaannya. Jadi kebiasaan atau tradisi tadarus Al-Quran di bulan Ramadan itu memang ada contohnya dari Rasulullah s.a.w. Menurut Shodiqiel Hafily dalam Tadarus ala sahabat, tadarus yang disemak Malaikat Jibril itu menyiratkan pesanan untuk membangun budaya intelek (Budaya membaca dan budaya kritis) serta budaya kerjasama. Nabi s.a.w. begitu tekun dan istiqamah menyemakkan bacaan Al-Quran kepada Jibril a.s. Pada masa Nabi s.a.w. tradisi membaca Al-Quran diajar dengan penuh saksama dan mendalam. Mereka kelak akan beralih kepada bacaan yang lain sebelum bacaan itu sudah dimengerti dan difahami dengan baik. Ibnu Mas’ud menyebutkan, “Adalah seorang dari kamu jika telah mempelajari 10 ayat maka ianya tidak akan menambahnya sampai ia mengetahui maknanya dan mengamalkannya.” Hadis ini dishahihkan oleh oleh Syeikh Ahmad Muhammmad Syakir dalam tahqiqnya atas “Tafsir At-Thabari”. Demikian pula para sahabat. Ketika bulan Ramadan tiba, mereka sangat bersemangat untuk bertadarus. Bahkan, mereka melakukan tradisi tadaraus ini bukan hanya di bulan Ramadan, akan tetapi sepanjang tahun. Para sahabat umumnya mengkhatamkan al-Quran satu minggu sekali, seperti Uthman Ibnu Affan dan Abdurrahman bin Auf. Bahkan Abdullah bin ‘Amr bin ‘Ash biasa mengkhatamkan Al-Quran tiga hari sekali. Kerana itu, Imam Nawawi menyarankan agar setiap muslim mampu mengkhatamkan Al-Quran sebulan sekali. Atau kalau dirasa masih berat, ya semampu yang boleh saja. Yang penting, jangan berlalu satu hari pun kecuali kita membaca al-Quran, walau hanya beberapa ayat. Namun, kebanyakan di antara kita bertadarus masih sekadar membaca. Pertama, sebahagian muslim berpendapat bahawa membaca Al-Quran sahaja pun sudah merupakan satu ibadah. Beberapa ulama tafsir memang ada yang berpendapat demikian. Kerana itu kaum muslimin sudah merasa cukup dengan mendapat pahala membaca Al-Quran walaupun tanpa memahami maknanya. Kedua, keadaan muslim di Malaysia sangat jauh berbeza dengan masyarakat Arab. Di Malaysia bahasa Arab adalah bahasa asing. Majoriti muslim tidak menguasai bahasa Arab. Di samping itu jarak kehidupan jua sangat jauh dari masa Rasulullah s.a.w., baik dari segi wahyu mahupun disegi perbezaan masalah yang dihadapi. Maka jika kita ...
Baca seterusnya di dalam Hidayah September...
Sunday, May 4, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment