Dalam pilihan raya umum Indonesia (pemilu legislative) 2009 lalu didakwa banyak terjadi kecurangan, sehingga pilihan raya ini dikatakan sebagai pilihan raya paling buruk dalam era reformasi. Kecurangan itu, umpamanya, ada calon-calon yang pengundinya hilang belasan ribu. Sebaliknya, ada calon lain yang justeru mendapat tambahan belasan ribu pengundi. Kecurangan itu sangat disesalkan dan sangat berbahaya, kerana terjadi dalam pilihan raya yang merupakan proses memilih kepemimpinan bangsa. Pilihan raya seharusnya berlangsung secara jujur agar melahirkan pemimpin-pemimpin yang juga jujur. Namun, bagaimana boleh mengharapkan munculnya pemimpin yang jujur kalau proses pemilihannya berlangsung secara tidak jujur? Hal itu dikatakan berbahaya, kerana kecurangan merupakan suatu keburukan. Secara umum pun keburukan menimbulkan keburukan yang lain. Tidak pernah ada keburukan menimbulkan kebaikan. Sebaliknya, kebaikan selalu menimbulkan kebaikan yang lain dan tidak pernah ada kebaikan menimbulkan keburukan. Keburukan yang muncul dari proses pemilihan kepemimpinan bangsa yang tidak jujur itu akan menimbulkan keburukan yang lain, iaitu lahirnya pemimpin-pemimpin atau anggota-anggota yang juga tidak jujur. Dari sana akan timbul keburukan yang lain lagi, iaitu kehidupan bangsa menjadi rapuh kerana dimamah oleh pemimpinannya yang tidak jujur itu. Bangsa ini (bangsa Indonesia) seperti tidak pernah belajar pada pengalaman masa lalu yang belum terlalu lama. Pada krisis tahun 1997, misalnya, mata wang rupiah jatuh sampai 500 peratus, sementara negara-negara tetanggga yang juga mengalami krisis mata wang hanya jatuh sekitar 100 peratus. Hal itu kerana kehidupan bangsa ini sangat rapuh akibat rasuah yang berleluasa. Jadi, kecurangan itu mungkin berhasil dalam jangka pendek, seperti berhasil menjadi anggota dewan yang terhormat, tetapi dalam jangka panjang hal itu sangat berbahaya, kerana dapat menghancurkan peradaban dan kekuasaan yang sudah dibangun. Sebaliknya, kejujuran akan mengukuhkan peradaban dan kekuasaan. Jadi, kejujuran merupakan tiang peradaban. Hal itu membenarkan ucapan seorang bijak pandai bahawa keldai itu binatang bodoh, tetapi kakinya tidak pernah tersandung berkali-kali pada batu yang sama. Sebaliknya, manusia itu makhluk pintar, tetapi kakinya kadang-kadang tersandung berkali-kali pada batu yang sama. Selain itu, kejujuran juga sangat penting dilihat dari segi agama, yakni sebagai tiang agama. Ada hadis yang sering dipetik oleh para ustaz, kiai, ulama dan sebagainya bahawa solat merupakan tiang agama. Tetapi ada juga hadis yang saya dengar semasa menuntut di Institut Agama Islan Negeri (IAIN, sekarang menjadi Universiti Islam Negeri [UIN]) Syarif Hidayatullah Jakarta yang menyatakan bahawa tiang agama itu adalah kejujuran. Hadis itu menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w. pernah didatangi oleh seorang pemuda yang kelakuannya jelek, iaitu suka mabuk, berjudi, dan melanggani pelacur. Dia menyatakan bahawa dia ingin masuk agama Islam, tetapi tidak mahu mengerjakan ibadah dan ingin tetap mengerjakan kebiasaan buruknya itu.
Rasulullah s.a.w. menyatakan: “Boleh, tetapi dia harus jujur kalau disoal.” Pemuda itu pun menyanggupi. Maka dia menyatakan masuk Islam, tetapi pada waktu itu dia tidak mengerjakan ibadah seperti solat dan masih mengerjakan kebiasaan buruknya, seperti mabuk-mabuk, berjudi, melacur. Setiap kali bertemu, Rasulullah s.a.w. selalu bertanya kepada pemuda itu: “Apakah kamu sudah solat?” Kerana dia telah menyatakan siap berkata jujur, maka dia selalu menjawab: “Belum!” Lama kelamaan dia merasa malu menyatakan belum solat, maka akhirnya dia terdorong mengerjakan solat dan ibadah yang lain dan lama-kelamaan juga dia meninggalkan kebiasaannya yang buruk itu. Akhirnya dia ...
Baca seterusnya di dalam Hidayah September...
Sunday, May 4, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment