Warga Bogor sekonyong-konyong terkejut dengan berita ‘hantu pocong’ yang berkeliaran ke rumah-rumah penduduk. Berita itu berhasil dirakamkan oleh seseorang. Dalam rakaman tersebut digambarkan kononnya makhluk halus itu minta tolong. Benarkah kejadian itu? Apakah itu tidak ada kaitan teknologi dan bukan roh berkeliaran? Sebelum menjawab pertanyaan itu, alangkah baiknya kita menimbang hal berikut ini. Pertama, tentang alam. Alam itu terbahgi menjadi tiga, iaitu alam dunia, alam barzakh dan alam akhirat. Ketiga jenis alam itu memiliki status dan aturan sendiri. Alam dunia adalah refleksi dari jasad, sedangkan roh sebagai sebahagiannya. Sebaliknya, alam barzakh adalah refleksi dari roh, sedangkan jasad sebagai sebahagiannya. Terakhir, alam akhirat atau Daru al-Qarar adalah alam setelah kebangkitan manusia dari kuburnya. Kedua, kematian atau maut adalah berpisahnya roh dengan jasad, dan ketika pemisahan tersebut terjadi, roh berada di alam barzakh atau alam kubur. Ibarat perjalanan waktu, manusia yang sudah pindah ke alam lain itu tidak akan kembali ke alam semula. Roh manusia yang sudah pindah ke alam barzakh juga tidak akan kembali ke alam dunia dan tidak akan pernah kembali ke alam dunia. Ketiga, barzakh secara bahasa bererti pembatas antara dua hal, dan di sini maksudnya pembatas antara alam dunia dengan alam akhirat. Dengan demikian, ketika seseorang meninggal (mati, berpisah jasad dari rohnya), maka ia tidak akan kembali ke alam dunia. Pada hari Kiamat nanti, orang-orang kafir akan memohon kepada Allah agar dikembalikan lagi ke dunia untuk beramal salih, tetapi permintaan itu tidak dikabulkan Allah. Oleh kerana itu, sebenarnya tidak ada roh yang berkeliaran. Apa yang terjadi di dunia hanyalah permainan syaitan. Syaitan itu mengubah wujud dirinya seperti seseorang yang kemudian diduga sebagai roh berkeliaran. Roh itu seperti belon yang terisi udara. Jika belon itu pecah, maka udara itu pun akan keluar dan tidak akan boleh kembali lagi ke tempatnya. Begitulah roh, ia tidak akan kembali lagi ke dunia (material), jika seseorang itu telah meninggal. Ini sebuah pengandaian sederhana, tapi setidaknya boleh dijadikan analogi bagi keadaan roh setelah seseorang meninggal dunia. Imam Ibnu Qayyim al-Jauziyah menyebutkan dalam bukunya, al-Roh bahawa ada beberapa pendapat tentang keberadaan roh setelah meninggal hingga hari Kiamat. Dari sekian banyak pendapat yang ada, tidak satu pun yang menerangkan bahawa ada roh yang berkeliaran. Roh orang-orang beriman berada di alam barzakh yang luas, yang di dalamnya ada ketenteraman dan rezeki serta kenikmatan, sedangkan roh orang-orang kafir berada di barzakh yang sempit, yang didalamnya hanya ada kesusahan dan seksa. Allah berfirman, “Dan di hadapan mereka ada barzakh sampai hari mereka dibangkitkan.” (QS. al-Mukminun: 100). Atas dasar itulah, Salman Al-Farisi pernah berkata bahawa roh orang-orang mukmin ada di barzakh, yang dapat pergi ke mana pun yang dikehendakinya, sedangkan roh orang-orang kafir ada di Sijjin, di bumi ketujuh. Maksud perkataan ini adalah bahawa kerana luasnya keadaan alam barzakh bagi orang mukmin, maka mereka boleh sekehendaknya pergi ke mana saja. Inilah keistimewaan yang dirasakan orang mukmin di alam barzakh. Kenikmatan ini akan ia dapatkan hingga datangnya hari penghisaban. Kelak, di syurga mereka akan mendapatkannya jauh lebih nikmat. Ucapan Salman di atas dipertegas Imam Malik yang pernah berkata, “Aku pernah mendengar bahawa roh itu dilepaskan sehingga dapat pergi ke mana pun yang dikehendakinya.” Begitu juga dengan perkataan Ibnu Abdul-Barr bahawa roh itu berada di serambi kubur, tapi bukan bererti ia tidak boleh meninggalkan serambi kubur. Dua perkataan terakhir sekaligus menegaskan tentang kebebasan roh untuk pergi ke mana pun yang ia suka setelah lepas dari jasadnya. Hanya saja, itu terjadi pada orang mukmin di alam barzakh yang berubah menjadi lapang dan luas. Sebaliknya, bagi orang kafir, hal itu tidak akan pernah terjadi kerana alam barzakh menjadi sempit dan menyeksa bagi mereka. Allah s.w.t. berfirman, “Janganlah kamu mengira bahawa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati: bahkan mereka itu hidup di sisi Tuhannya dengan mendapat rezeki.” (QS. Ali Imran: 169) Demikian juga Hadis Nabi yang diriwayatkan Imam al-Baihaqi dalam kitabnya, Hayat al-Anbiya di Quburihim, bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda, “para Nabi itu hidup di dalam kubur, mereka sentiasa dalam keadaan solat.”
Seterusnya dapatkan Hidayah Mei 2010 di pasaran...
Tuesday, May 4, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment