Tuesday, May 4, 2010

Kena Penampar Polis Arab Tiga Kali

PENGALAMAN menunaikan ibadah haji adalah pengalaman yang memberi kesan mendalam secara spiritual. Ada yang menyenangkan, ada pula yang kurang menyenangkan. Hal menyenangkan biasanya dirasa ketika ia mengalami perjalanan haji dengan kesan positif. Tapi, untuk yang kurang menyenangkan, biasanya berupa hal-hal yang ‘mengganggu’ fikiran. Meski begitu, pengalaman kurang menyenangkan kadang-kadang justeru menyedarkan hidup seseorang. Hal itu dapat menjadi bahan menilai diri dan ‘teguran’ kecil yang membuat seseorang ingin meningkatkan ketakwaan kepada Allah s.w.t. Nah, salah satu pengalaman nyata yang dapat dijadikan bahan muhasabah adalah apa yang dialami Hujaimi Dahlan. Lelaki yang menetap di daerah Jakarta Barat ini merasakan pengalaman yang membuatnya kian sedar bahawa Allah akan menegur hambaNya di manapun, termasuk saat seseorang berada di RumahNya. Ya, 14 tahun silam, saat dia dan isterinya menunaikan ibadah haji, ia merasakan pengalaman yang unik dan aneh. “Saya tidak menyangka kalau saya akan mengalami pengalaman aneh. Saya ditampar oleh Polis Arab Saudi tanpa sebab yang jelas. Padahal, waktu itu saya tidak melakukan hal tak terpuji atau bersifat jenayah,” katanya menghimbau kisah lalu.

Titik Pertaubatan
Haji Hujaimi Dahlan, yang biasa dipanggil Haji Emi, adalah orang yang pernah menjalani masa pertaubatan. Dia menceritakan kala ia masih muda, ia terbilang anak muda yang nakal, derhaka kepada ibu bapa, dan sering melakukan tindakan jenayah. Sebab, katanya, tinggal di Jakarta dikelilingi lingkungan yang ‘kurang sihat’ dalam hal pergaulan. Saat itu, yang namanya minum-minuman keras merupakan hal biasa. Apalagi, untuk barang haram bernama dadah. “Saya mengenal minuman keras waktu masih duduk di bangku sekolah menengah. Kemudian saya mengenal dadah waktu di bangku sekolah menengah atas,” ujarnya berterus terang. Saat masih muda, lanjutnya, ia juga sering melakukan aksi cabar mencabar antara sekolah. Cabar mencabar sudah menjadi ‘trend’ dalam pergaulan anak muda kala itu. Dengan hiruk-pikuk kehidupan di Jakarta yang serba ‘gemerlap’, ia tampil dengan wajah anak muda yang haus dengan keberanian. Pergaduahan antara pelajar sudah bukan lagi barang aneh bagi dia. Padahal, kalau difikir-fikir, pergaduhan yang pernah ia lakukan hanya kerana persoalan remeh temeh. Umpamanya, merebut gadis sesam teman sekolah, kerana saling menghina, ejek mengejek, tunjuk jaguh, dan sebagainya. Semua dilakukan oleh anak remaha kala itu sebagai bentuk ke ‘brutalan’. Salah satu faktornya kerana mereka tidak boleh mengawal emosi dan tidak berfikir jangka panjang. “Saya waktu itu tergolong anak muda yang ‘brutal’. Samsenglah kononnya. Sekolah hanya sebagai alasan untuk menutupi kenakalan di hadapan ibu bapa, jadi, pergi ke sekolah dengan baju seragam, tapi di tengah jalan melepak dengan teman-teman,” kata lelaki yang memiliki perusahaan dari rumah (home industry) tersebut di wilayah Jakarta Barat itu. Suatu hari, dia dimarahi ibunya lantaran mendapat teguran dari guru disiplin sekolah. Pihak sekolah melaporkan kepada ibunya bahawa dirinya jarang masuk ke sekolah. Disamping itu, pihak sekolah juga melaporkan bahawa dirinya tidak membayar yuran. “Setiap dapat wang untuk bayar yuran dari ibu, saya tidak membayarkannya. Saya malah membelanjakannya, baik untuk jalan-jalan, belanja kekasih, beli minuman, dan seterusnya,” ceritanya. Kerana itulah, si ibu kemudian marah besar. Sebagai ibu tunggal, ibunya memang tergolong wanita gigih. Ia membiayai semua keperluan hidup dan sekolahnya. Namun, kerana kenakalannya, si ibu kemudian jadi melenting. “Kamu kemanakan wang yuran yang setiap bulan ibu berikan?” tanya ibunya, seperti yang dicerita Haji Emi. Kerana, waktu itu, dia sedang masih dalam keadaan mabuk, dia kemudian naik angin dan menampar ibunya. “Plak...!”
Tamparan itu begitu keras di pipi wanita yang melahirkannya itu. Ibunya kemudian hanya terdiam. Dia tak menyangka bila anak yang ia lahirkan dan asuh itu tergamak menampar dirinya. Setelah kejadian itu, Emi kemudian langsung keluar rumah dan pergi. Kejadian seperti itu terjadi berulang kali. Setidaknya tiga kali. Dia juga menampar ibunya hanya kerana berperang mulut dengan ibunya. Pendek kata, kalau ibunya marah, ia akan melawan. Tidak diam begitu saja. Kenakalan ini berlanjut hingga dewasa. Namun, Emi ketika muda kemudian mengalami titik balik di usia ke-26. Kala itu, ia merasa sangat bersalah. Ia segera bertaubat. Atas bimbingan seorang ustaz di Jakarta, ia kemudian meninggalkan perilaku buruk yang dulu pernah ia kerjakan. Hingga akhirnya ia membuka usaha kecil-kecilan di bidang perbengkelan. Usaha tersebut ia kelola dari modal kecil. Hingga beberapa tahun kemudian berkembang dengan baik. Dan, di usia ke-30, ia berumahtangga dengan seorang gadis Jawa. Setelah dirinya berkahwin, ia mencuba bersikap bijak terhadap segala hal dalam hidup ini.
Beberapa tahun setelah berkahwin, ibunya meninggal dunia, ia memang sudah bertaubat dan berlaku baik kepada ibu. Di usia ke-26 ia sudah tidak berani lagi bertindak kasar kepada ibu. Bahkan, ia sudah tidak berani lagi berkata kasar di hadapan ibunya.

Seterusnya dapatkan Hidayah Mei 2010 di pasaran...

No comments: