Tuesday, October 16, 2012

Jadilah 'Bidadari' Untuk Suami

SEORANG psikotrapy Doris Helmering berkata, “Lelaki biasanya mempunyai teman wanita yang rapat. Teman terdekat lelaki umumnya adalah isterinya. Ini bererti, keharmonian dalam kehidupan rumahtangga sangat penting bagi lelaki.” Suatu hal yang sudah cukup dikenal baik dari segi sosiologi mahupun psikologi — semakin erat seorang isteri dengan suaminya, maka kebahagiaan keduanya akan semakin bertambah. Disebutkan bahawa, menurut para suami, faktor kebahagiaan rumah tangga adalah isteri yang menjadi pendamping terbaik untuk mereka. Dalam bukunya Menyelami Hati Wanita, Abdul Mun’im Qindil menyatakan bahawa untuk menjadi pendamping terbaik bagi suami, bererti isteri harus berusaha menjadi pusat perhatian suaminya, dengan senyum manis sentiasa, pandangannya hangat penuh cinta dan tutur kata lembut penuh kemanjaan. Dia harus selalu berusaha menjadi seorang bidadari di rumahnya. Tubuhnya harum mewangi, wajahnya cerah, perilakunya lembut, dan tutur katanya mendatangkan kedamaian di hati, sehingga suami benar-benar merasa bahawa rumahnya adalah SYURGA yang penuh kenikmatan dan kesenangan.
Dia bagaikan bunga yang segar dan menyejukkan mata.
Hatinya bening sebening mata air pegunungan.
Senyumannya manis semanis telaga madu.
Wajahnya terang secerah bulan purnama.
Jika suaminya sakit, dia menjadi doktor peribadi yang sentiasa setia menemaninya.
Jika dunia gelap di matanya, dia menjadi pelita yang setia menerangi jalannya.
Jika suami kehausan, dia menjadi pelepas dahaga yang menyejukkan.
Dengan ertikata lain, apa pun yang dilakukannya selalu menambat pesona di mata suaminya.
Kelemahlembutannya dalam memperlakukan suaminya sama dengan perlakuannya terhadap kawan-kawan terdekat, penuh keakraban dan senda gurau.
...Untuk menjadi pendamping terbaik bagi suami, isteri harus berusaha menjadi pusat perhatian suaminya. Dia harus selalu berusaha menjadi seorang bidadari di rumahnya...
Jadi, bagaimanakah caranya agar anda menjadi pendamping terbaik suami?

Selanjutnya dapatkan Hidayah Oktober 2012 di pasaran...

No comments: