SELAMA ini apa yang kita tahu dan kita diberitahu bahawa “nafkah batin” itu adalah nafkah seksual suami isteri.
Itulah sebabnya, penceramah-penceramah agama kalau bercakap bab “perkahwinan”, maka istilah nafkah batin ini selalu sahaja disebutnya. Dalam sebuah kitab agama ada menghuraikan mengenai nafkah batin ini. Istilah ini bukanlah nafkah seksual sebagaimana yang disebutkan. Menurut ulama yang menulis kitab tersebut “nafkah batin” ialah si suami hendaklah memberikan ilmu agama kepada isterinya. Adalah menjadi tangungjawab suami untuk memberi pengajaran agama, dari segi tauhid, ilmu fikih, bab sembahyang dan perkara yang berkaitan dengan rukun Islam. Inilah yang dimaksudkan dengan istilah “nafkah batin” itu. Untuk ini, seorang ustaz yang bernama Ustaz Haji Mansuruddin dalam sebuah kuliah agamanya telah ditanya oleh seorang jemaah dalam kuliah tersebut. Ustaz ini telah menyebutkan perkara yang sama sebagaimana disebut oleh ustaz-ustaz yang lain bahawa “kita hendaklah memberikan nafkah zahir dan batin” dengan secukupnya. Beliau sedang menghuraikan salah satu ayat dalam surah “An-Nisa’” ketika berceramah mengenai “Asbabul Nuzul”. Menjelaskan pertanyaan salah seorang jemaah, Ustaz Mansuruddin berkata: “Dalam bahasa Arab memang tidak ada nafkah batin. Apa yang disebut ialah “nafkah” sahaja. Mungkin apa yang ditimbulkan oleh saudara yang bertanya itu ada kebenarannya.”
“Tetapi pada kebiasaannya apabila disebut nafkah batin ialah nafkah “seksual”, tidak lain selain dari itu,” Kata Ustaz Mansuruddin. Batin, sebenarya benda yang tidak nampak. Memberi pengajaran dan ilmu agama kepada isteri bukanlah merupakan “benda” (material) Ilmu tidak dapat dilihat dengan mata. Orang-orang Arab hanya menyebut nafkah sahaja. Bila menyebut nafkah, ia melibatkan semua masalah rumahtangga.
Ikuti seterusnya dalam Hidayah Oktober...
Thursday, September 17, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment