RAMADAN merupakan bulan penuh berkah sehingga kehadirannya sangat ditunggu-tunggu umat Islam seluruh dunia. Sebabnya, inilah bulan dimana Allah melipatgandakan kebaikan yang kita lakukan. Inilah saat-saat dimana ujian ketakwaan kita kepada Allah dipertaruhkan, yakni puasa: sebuah ibadah yang hanya diketahui oleh pelaku dan Allah s.w.t. saja. Namun, satu hal yang kerap kali menjadi pertanyaan kita di bulan puasa ini adalah benarkah syaitan dibelenggu Allah? Jika benar, apakah terbelenggunya syaitan itu dalam erti yang sebenarnya ataukah hanya makna simbolik saja. Sebab, hal ini sangat terkait dengan perilaku manusia sehari-hari selama sebulan puasa. Nabi Muhammad s.a.w. bersabda, “Apabila datang bulan Ramadan, pintu-pintu syurga dibuka, pintu-pintu neraka ditutup, dan syaitan-syaitan dibelenggu.” (HR. Muslim). Menurut Ustaz Ahmad Humaedi, hadis tersebut tidak boleh diertikan secara harfiah [tekstual]. Dia menyatakan bahawa maksud hadis itu adalah Ramadan merupakan saat terbukanya kesempatan luas bagi umat Islam untuk beramal salih. Dengan terbukanya pintu kebaikan secara luas, bererti pintu keburukan pun menjadi sempit (terbelenggu). Boleh jadi, syaitan dalam hadis di atas sebenarnya simbol negatif atau keburukan, bukan syaitan dalam bentuk fizik. Dalam realiti kehidupan Ramadan, hal ini ada benarnya. Ketika bulan suci tiba, tidak sedikit di antara kita yang tergerak hatinya untuk solat Tarawih, tidak menjual makanan atau minuman di siang hari, tertutupnya bar-bar dan disko-disko. Ini sebuah gambaran seolah-olah terbelenggunya syaitan, yakni terbelenggunya peluang-peluang untuk berbuat dosa. Mari kita andaikan bulan puasa seperti sebuah masjid. Ketika kita berada di masjid, automatik hati kita pun tergerak untuk melakukan banyak kebaikan, seperti solat sunat, tadarus (membaca al-Quran), berzikir, atau melakukan amalan-amalan sunat lainnya. Iklim positif seperti inilah yang terbentuk dalam jiwa kita ketika berada di masjid. Begitu juga iklim seperti ini akan ada dalam diri kita saat bulan puasa, iaitu ingin bertadarus, solat tarawih, silaturrahim, tidak buka kedai makan di siang hari, tidak mabuk, merokok dan sebagainya.
Meski begitu, ada saja orang yang kurang ajar saat sedang berada di masjid. misalnya, mencuri selipar atau kasut, bergurau senda sambil bertepuk bertampar yang tidak pantas dan sebagainya. Padahal dia tahu bahawa masjid adalah tempat orang melaksanakan serangkaian ibadah. Keadaan seperti ini jugalah berlaku dalam bulan puasa. Meski iklimnya sudah sangat positif, tetapi ada saja orang yang berbuat jahat saat-saat seperti ini. Jadi, tergantung pelakunya juga, iaitu manusia itu sendiri. Barangkali inilah makna terbelenggunya syaitan tersebut. Jadi, bukan dalam erti syaitan dirantai, sehingga tidak boleh menggoda manusia lagi, sementara si manusia pun bebas melakukan perbuatan dosa. Tidak seperti itu. Sebab, janji Allah kepada iblis sejak pertama kali adalah membiarkannya menggoda manusia tanpa tersekat oleh ruang dan waktu, termasuk bulan puasa sekalipun, kecuali hari kiamat tiba. Hanya saja, peluang itu menjadi lebih sempit kerana banyaknya peluang-peluang kebaikan yang dilakukan manusia selama itu. Contoh lain adalah kisah yang terjadi pada Burhan (nama samaran). Dia adalah seorang pemabuk. Namun, pada bulan puasa tahun yang lalu dia sempat berujar demikian, “Masih dalam bulan puasa ini saya tidak mahu mabuk lagi!” Perkataan Burhan ini merujuk adanya keterbelengguan syaitan. Yakni, Burhan merasa terlindung untuk tidak melakukan kejahatan atau perbuatan dosa lagi. Ertinya, iklim positif bulan puasa menjadikan kebiasaan-kebiasaan buruknya menjadi terkikis. Ketika hal ini terjadi, automatik peluang dia untuk melakukan kebaikan pun terbuka lebar. Dalam al-Quran surah as-Syam, ayat 8 – 10 disebutkan, “Allah mengilhamkan kepada jiwa itu [jalan] kefasikan dan ketakwaan. Sesungguhnya beruntung bagi yang menyucikan jiwanya dan sesungguhnya merugi bagi yang mengotorinya.” Secara tidak langsung, ayat ini menjelaskan bahawa meski di bulan Ramadan manusia tetap boleh memiliki rasa amarah dan berbuat dosa. Namun, dengan puasa manusia dapat berupaya mempersempit ruang potensi negatifnya. Menurut Kiai Haji Jalaluddin Rakhmat – dengan puasa kita boleh belajar menahan syaitan supaya tak masuk ke dalam tubuh kita. Salah satu pintu masuk syaitan ke dalam tubuh kita adalah melalui makan dan minum. Kita tutup pintu-pintu itu pada waktu siang hari. Kita melemahkan syaitan; membuatnya tak berdaya. Dari ungkapan Jalal di atas, nampak bahawa terbelenggunya syaitan bererti semakin sempitnya ruang dia untuk menggoda manusia kerana puasa yang kita jalani atau kebaikan-kebaikan lain yang kita lakukan selama bulan puasa. Lebih lanjut, Jalal menyatakan puasa itu seperti bertapa dalam ilmu kebatinan. Ketika kita melakukan pertapaan, sebenarnya telah menutup tujuh pintu masuk syaitan. Tujuh pintu itu adalah tujuh lubang dalam tubuh kita, di antaranya mata, telinga, mulut, dan hidung. Dengan cara itu, kita dapat masuk ke dalam alam kesucian. Ya. Syaitan, salah satunya, selalu masuk melalui lubang mulut dengan berkata-kata kotor. Dengan puasa, kita pun boleh menutup mulut kita untuk tidak berkata yang berlebihan. Syaitan tidak lagi boleh menjerumuskan kita melalui mulut kita. Dengan begitu, bererti ia telah terbelenggu. Dari sinilah sabda Nabi s.a.w. itu berlaku, “Bukanlah puasa itu hanya sekedar menghentikan makan dan minum tetapi puasa itu ialah menghentikan cakap-cakap kosong dan kata-kata.” (HR. Ibnu Khuzaimah)
Ikuti seterusnya dalam Hidayah Oktober...
Thursday, September 17, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment