Thursday, September 17, 2009

Semua Manusia Dalam Syurga Setinggi 60 Hasta

Dalam kitab suci al-Quran banyak ayat diterangkan tentang Syurga. Dalam hadis-hadis Nabi s.a.w. juga banyak dijelaskan mengenai masalah tersebut. Cerita syurga ini memang seronok membacanya. Bagaimana hebatnya nikmat yang disediakan oleh Allah s.w.t. kepada hamba-hambanya yang taat dan mengikut perintahnya.
Mereka yang dipilih oleh memasuki syurga bukan kerana amal ibadat yang dilakukannya, tetapi kerana “Rahmat Allah”. Bagaimana pun, amal itu juga diukur dan dikira sebagai satu perintah Allah. Mereka yang tidak ikut dan melanggar perintah Allah, sama ertinya mereka mengingkari apa-apa suruhannya. Mereka yang mengingkari perintah Allah akan dimasukkan ke neraka bagi menjalani hukuman sebelum dimasukkan ke dalam syurga.
Ini khas untuk umat muslimin sahaja. Bagi mereka yang kafir akan terus dilontarkan ke dalam neraka, kerana mereka derhaka terhadap perintah Allah. Bulan lalu dijelaskan bagaimana manusia yang paling akhir dimasukkan ke dalam syurga, dan bagaimana dia meminta itu dan ini kepada Allah s.w.t. Allah s.w.t. Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang dan Maha Mengasihani hambanya telah memberikan apa sahaja yang di mahukan oleh orang yang akhir sekali masuk ke syurga dengan pelbagai nikmat yang berpuluh-puluh bahkan ratus kali ganda yang dimintanya diberikan oleh Allah kepadanya. Keluaran bulan ini dijelaskan bagaimana penghidupan dalam syurga itu sendiri. Sebenarnya, penghidupan dalam syurga ini ada ciri-ciri khasnya. Ia tidak sama dengan penghidupan di dunia. Dalam sebuah kitab agama ada menjelaskan tentang ciri-ciri ini yang sepatutnya diketahui oleh semua umat Islam. Diterangkan dalam banyak Hadis dan ayat al-Quran, bahawa dalam kehidupan di dalam syurga itu manusia akan hidup terus-menerus tidak akan mati buat selama-lamanya, akan sihat terus tidak akan jatuh sakit, akan muda terus-menerus tidak akan berubah menjadi tua, berasa senang. Gembira dan bahagia terus tidak pernah sedih atau susah. Di dalam syurga tidak ada lagi proses pertumbuhan jasmani, tidak bertambah besar dan tidak menjadi kecil, tidak semakin tinggi atau gemuk, tetap sedang seperti manusia yang berumur 30 tahun atau 33 tahun. Manusia dalam syurga tidak mengalami haid, tidak pernah buang air kecil atau buang air besar, tidak keluar kotoran dari badan manusia, baik dengan jalan atas (mulut, hidung, mata, telinga), tidak pula dengan jalan bawah. Semua makanan dan minuman yang mereka makan atau minum menjadi angin atau peluh, bukan angin atau peluh busuk, tetapi angin dan peluh yang wangi baunya. Di dalam syurga tak pernah merasa jemu atau bosan, tidak pernah merasa penat atau lemah. Dan keadaan masing-masing manusia malah bertambah-tambah bagus, bertambah ayu, bertambah gembira, bertambah senang. Bila umur mereka seperti manusia berumur 30 atau 33 tahun, maka besar badan dan tingginya seperti besar dan tinggiNya Nabi Adam a.s., manusia pertama yang diciptakan Allah dengan tanganNya sendiri. Firman Allah yang maksudnya: “Dan diserukan bahawa ini syurga yang dipusakakan kepada kamu, lantaran apa yang telah kamu kerjakan.” (Al-A’raf: 43)
Dalam sebuah hadis Nabi s.a.w. pula yang ertinya: “Diriwayatkan oleh Muslim dari Abu Said al-Khudri dan Abu Hurairah: Telah bersabda Rasulullah s.a.w.: “Berseru seorang penyeru (didalam syurga) bahawa kamu akan selalu sihat tidak akan jatuh sakit selama-lamanya akan selalu dalam keadaan muda belia tidak akan menjadi tua selamanya, akan hidup dan tidak akan mati selamanya”. Sebuah lagi hadis yang maksudnya: Diriwayatkan oleh Bukhari dari Abu Hurairah: Telah bersabda Rasulullah s.a.w.: “Barang siapa yang masuk syurga ia akan merasa senang (gembira) tidak akan menjadi tua selamanya.” Sebuah lagi hadis Nabi s.a.w. yang maksudnya: Diriwayatkan oleh at-Termizi dari Mu’az bin Jabal, sabda Nabi s.a.w.: “Akan masuk ahli syurga ke dalam syurga dengan keadaannya tinggi-tinggi, muda belia, dalam lingkungan 33 tahun.” Diriwayatkan oleh Ahmad/Ibnu Abid-Dun-ya/at-Tabarani dan al-Baihaqi dari Abu Hurairah: Telah bersabda Rasulullah s.a.w.: “Akan masuk ahli syurga ke dalam dengan keadaannya tinggi-tinggi, muda belia, putih-putih, kuning, bercelak, umur mereka dalam lingkungan 33 tahun, mereka sebesar bentuk kejadian Nabi Adam a.s. iaitu 60 hasta.

Ikuti seterusnya dalam Hidayah Oktober...

1 comment:

FAATIN NABILAH said...

nice blog ! 60 hasta = 30 m. 300cm. wow.. besar nyaa..