Thursday, September 17, 2009

Azab Ngeri Menjelang Hari Raya

DIKISAHKAN, Paijo, lelaki berusia 45 tahun yang tinggal di Kampung Kemangi itu memang dikenali dan terpandang, sebab jawatan dan kuasa yang ada padanya. Dia seorang kakitangan kerajaan yang bertugas di daerah terpencil seperti Kemangi, jawatan yang dimilikinya tentu saja sangat menonjol. Tetapi, jawatan dan tanggungjawab itu ternyata tidak memberikan contoh tauladan di tengah masyarakat. Dia menyalahgunakan amanah yang diberikan oleh negara. Kelakuannya justeru jauh dari pangkat yang disandangnya. Tidak ada pihak atasan yang membuat pantauan terhadap penyelewengan yang dilakukannya. Sebaliknya, dia malah seringkali membuat perbuatan serong di kampung-kampung yang berada dalam kekuasaannya.Dia kerap menjadikan rumahnya sebagai tempat berbuat maksiat. Di rumah itu dijadikan tempat mabuk-mabuk, pesta makan ‘sate anjing’ dan arnab, hasil perburuannya di hutan. Bahkan, bukan satu rahsia apabila Paijo terlibat dalam skandal dengan seorang pelajar sekolah agama hingga gadis malang itu hamil. Senarai kelakuan buruk itu rupanya belum cukup untuk menggambarkan keburukan kelakuan Paijo. Dia ternyata juga dikenal sebagai kakitangan kerajaan yang menyalahgunakan kuasa menerima rasuah dari sebilangan pemandu lori dan beberapa penunggang motorsikal yang mencari rezeki dengan membonceng penumpang di daerah itu. Mengenai kelakuannya itu, masyarakat sekitar sebenarnya sudah muak dan jengkel. Cuma mereka hanya mampu diam dan menyumpah seranah dalam hati, lantaran tak mahu cari pasal.

Tenggelam Di Dasar Sungai
Suatu hari di penghujung bulan Ramadan, tiga orang kakitangan kerajaan di situ sibuk menagih wang ‘rasuah’ dari para pemandu dan penunggang motorsikal. Ketiganya, tidak lain, adalah Paijo, Sumadi dan Zamani. Tugas itu dimulai dari pos paling Selatan, kemudian beralih ke pos bahagian Timur, Barat dan terakhir pos bahagian Utara yang berbatasan dengan daerah lain. Setelah seharian ‘bertugas’ dan mendapatkan ‘wang haram’ itu, ketiga kakitangan kerajaan itu kemudian ingin melepaskan penat lelah masing-masing. Mereka ingin “berpesta ria” ketika umat Islam lainnya sedang menahan lapar dan dahaga menjalani ibadat puasa. Tak lupa, wang hasil kutipan itu terlebih dulu disisihkan sebahagian untuk diberikan kepada isteri masing-masing di rumah, sebagai bekal persiapan belanja di hari raya nanti. Mereka ingin melangsungkan pesta ria itu di daerah Jeruk yang memang terkenal dengan sate dan salai daging anjingnya. “Pesta” semacam itu sudah menjadi agenda akhir bulan mereka yang berlangsung lama. Tetapi, di tengah jalan, Zamani tidak boleh ikut dengan alasan punya urusan yang tidak dapat ditinggalkan. Maka, hari itu Paijo dan Sumadi pergi berdua. Di daerah Jeruk, Paijo dan Sumadi melahap sate dilengkapi dengan minum-minuman keras. Siang beralih petang. Sekitar jam 4.00 petang, keduanya berniat pulang. Namun, kerana terlalu banyak minum, keduanya mabuk dan berjalan pun terhuyung hayang. Mereka pun tak mampu menunggang motorsikal masing-masing. Mata mereka pun nampak susah untuk dibuka. Akhirnya, atas budi bicara dua penunggang motorsikal sewa yang baik hati mahu menghantar keduanya pulang ke rumah.
Tapi, kedua mereka ini tidak boleh menghantar dua pegawai kerajaan itu sampai terus ke rumah. Mereka hanya dihantar sampai di tepi Kampung Kedaung. Keduanya perlu menaiki perahu agar boleh menyeberangi tasik dan tiba di Kampung Kemangi. Senja itu, matahari sudah hampir rerbenam. Waktu menjelang berbuka puasa pun hampir tiba. Namun, tiba-tiba, hujan turun begitu lebatnya. Angin mendadak bertiup kencang. Tukang perahu di tasik itu sebenarnya keberatan menyeberangkan dua pegawai kerajaan yang sudah mabuk habis itu. Tapi, kerana tahu dua penumpang yang menyewa perahunya itu adalah ‘orang penting’, dia pun terpaksa menggerakkan perahunya dengan penuh hati-hati. Perahu yang ditumpangi itu kemudian melaju menerjah hujan yang deras dan tiupan angin yang kencang. Sesekali perahu terumbang ambing, tapi masih boleh meluncur hingga ke tengah tasik.
Tetapi, ketika perahu itu sampai di tengah-tengah waduk, tiba-tiba datang gelombang banjir yang tidak diduga-duga dari sungai seberang. Sekejap, banjir tiba-tiba itu menghentam perahu yang berhayun-hayun di tengah-tengah tasik. Kedua ‘pegawai kerajaan’ yang sedang mabuk itu pun tidak sedar dengan bahaya yang bakal terjadi. Keduanya tidak menyedari jika bahaya sedang mengancam jiwa mereka. Sejurus kemudian, dalam waktu yang begitu cepat, banjir kilat itu menerjah perahu itu menyebabkan ianya terbalik. Tentu, kedua penumpang itu tidak boleh menyelamatkan diri kerana memang tidak sepenuhnya sedar. Sementara itu, tuan punya perahu yang berjaya menyelamatkan dirinya dengan berenang sebaik sampai ke Kampung Kemangi, dia berteriak-teriak meminta pertolongan kepada beberapa penduduk sekitar. Warga Kampung Kemangi pun berdatangan ke bibir tasik. Malangnya, keadaan alam dengan cuaca buruknya menjadi penghalang bagi penduduk kampung untuk bertindak segera. Maklum, setelah melihat derasnya arus sungai yang mengalir ke tasik, tak seorang pun penduduk yang berani menceburkan diri ke dalam tasik untuk menyelamatkan dua pegawai kerajaan itu yang dikhuatir tenggelam di dalam dasar tasik. Paijo dan Sumadi pun hanyut dibawa arus – entah sampai ke mana... Malam itu pun berlalu, dan hujan turun tiada hentinya. Saat hari berganti pagi, barulah penduduk setempat dan sepasukan penyelamat dari kota didatangkan, guna melakukan pencarian dua pegawai kerajaan yang disyakki tenggelam di dasar tasik. Setelah pencarian dilakukan secara intensif, siang itu jenazah Sumadi berhasil ditemukan bersama motorsikal miliknya. Tapi, mayat ditemukan sudah dalam keadaan yang ngeri. Perutnya sudah kembung dipenuhi air tasik yang masuk ke dalam perut dan sebahagian tubuhnya penuh luka, lebam-lebam dan bengkak-bengkak. Sedangkan Paijo sendiri tak juga berhasil ditemukan. Selama berhari-hari, pasukan penyelamat terus bekerja, menjejaki setiap sudut dan penjuru tasik. Tapi Paijo yang dicari-cari itu macam hantu yang tak menampakkan diri. Hari terus berlalu, pasukan penyelamat terus menyusuri seluruh tasik. Namun, sayang seribu sayang, Paijo ternyata seperti bersembunyi di balik genang air tasik sehingga masih belum juga dapat ditemukan.

Fenomena Aneh Dan Menjijikkan
Berita tentang Paijo yang tenggelam di tasik pun menjadi buah bibir di tengah masyarakat. Bahkan berita itu tersebar luas. Saat berita itu terdengar di telinga keluarga besar Paijo, Sundari ibu mertua Paijo – langsung jatuh pengsan. Ia yang sudah lama menderita penyakit jantung begitu terkejut dengan kemalangan yang berlaku kepada menantunya. Dia pun segra dikejarkan ke hospital. Seiring belum ditemukannya mayat Paijo, Sundari selama berhari-hari terus dirawat di wad kecemasan. Dia mengalami koma, tak juga sedarkan diri. Hari berlalu, dan tepat lima hari setelah tragedi itu, akhirnya pasukan penyelamat dengan bantuan penduduk tempatan berhasil menemukan motorsikal milik Paijo. Motorsikal itu pun ditemukan jauh dari tempat kemalangan berlaku. Tapi tanda-tanda keberadaan Paijo masih juga belum boleh ada tanda-tandanya, masih menyimpan pelbagai misteri.
Bulan suci Ramadan akhirnya berakhir. Hari raya aidilfitri pun tiba. Tapi, keluarga Paijo yang seharusnya boleh merayakan hari itu diselubung kedukaan. Sementara keadaan Sundari semakin parah, tak ada tanda-tanda pulih dan sembuh. Dan tepat di hari ketiga di bulan Syawal itu, Sundari memejamkan mata untuk selama-lamanya. Tentu saja, keluarga isteri Paijo dirundung duka dengan kepergian si ibu, sementara mayat Paijo sendiri belum ditemukan. Tragisnya waktu jenazah Sundari tiba di rumah, tiba-tiba ada khabar bahawa mayat Paijo ditemukan. Khabar itu rupanya kian membuat keluarga Paijo berduka. Kerana saat Paijo ditemukan sudah tak lagi bernyawa. Parahnya lagi, keadaan jenazah Paijo dalam keadaan mengazabkan. Sekujur mayatnya membengkak. Perutnya mengelembung; penuh dengan air. Bahkan saat ditemukan di tengah tasik, tubuh Paijo dalam keadaan terkelupas, disyakki akibat dicederakan ikan-ikan tertentu dalam tasik. Dari mulutnya sendiri keluar haiwan-haiwan menjijikkan. Hari itu, setelah pihak keluarga berunding, akhirnya Paijo dan ibu mertuanya, akan dikebumikan bersebelahan. Setelah proses perawatan jenazah dilakukan, kedua jenazah itu langsung dibawa ke tanah perkuburan. Tetapi, setelah jenazah itu tiba di perkuburan...

Ikuti seterusnya dalam Hidayah Oktober...

No comments: