Wednesday, January 5, 2011

'Al-Mukmin': Kisah Jumpa Batu Permata

“AL-MUKMIN”, Allah Yang Maha Terpercaya dan Maha Memberi Keamanan. Hanya Allahlah yang mampu menunjukkan jalan yang benar, menjamin rezeki dan menjaga manusia dari bahaya. Hanya kepadaNYA manusia bersandar kerana DIA, Al Mukmin Zat Yang Maha Memberi Keamanan. Rumah itu nampak macam tidak dikemaskan. Sebahagian dindingnya terbuat dari papan. Catnya kelihatan dah macam pudar (kusam), dan kelihatan di sana sini cat di dinding itu sudah mengelupas. Di dalam rumah yang sederhana itu tinggal seorag lelaki dengan isteri yang sakit-sakit beserta dengan tujuh anaknya. Namun semuanya itu tidak membuat bapa tersebut gelap hatinya. Dia tahu yang mana satu menjadi haknya, dan yang mana satu pula menjadi kewajipannya.
Pada suatu malam si bapa mencari angin didepan rumahnya. Tiba-tiba matanya menangkap sinar gemerlapan dari pinggir jalan. Sinar itu berasal dari benda kecil yang tertimpa lampu kereta. Dia pun mengambil benda itu dibawanya ke rumah, yang kemudian dibawanya kepada saudagar emas. Setelah diteliti dan diuji ternyata benda itu ialah berlian asli. “Harga mencapai RM50,000 ringgit. Wah lumayan,” katanya. Tetapi dia tidak mahu menjualnya. Kerana dia tahu bahawa berlian tersebut bukan haknya atau pun miliknya. Dia yakin berlian itu tentu ada pemiliknya. Dia pun membawa pulang barang “Super istimewa” itu ke rumahnya lalu diletakkannya begitu saja dalam almari baju sambil menunggu pemiliknya datang, entah siapa! Anehnya lagi, anak dan isterinya tidak menyedari bahawa didalam rumah mereka ada tersimpan barang yang sangat berharga. Harganya setinggi langit. Padahal benda itu boleh mengubah kehidupannya dan ekonomi keluarganya dengan sekelip mata saja. “Sengaja tidak saya beri tahu,” ujarnya. Mereka, juga para tetangganya, baru mengetahuinya setelah ada seseorang yang datang ke rumahnya dan mengambil berlian tersebut. Tanpa banyak cerita berlian itu pun diserahkan. Setelah itu, berita pun tersebar ke seluruh penjuru kota. Berbagai komentar bermunculan. Ada yang menganggap dirinya bodoh. “Dapat rezeki tiba-tiba, malah dibuang percuma,” begitu kata mereka. Sebahagian lagi kagum, “Zaman sekarang rupanya masih ada orang yang terlalu jujur seperti ini,” kata mereka. Si bapa ini tidak ambil kisah dengan semua komentar yang ada. “Silakan orang mahu berkomentar apa pun, yang penting saya ikhlas dan sudah mengembalikannya kepada yang punya,” ujarnya lagi. Memang, oleh pemilik berlian itu, ia diberi imbalan, tetapi nilainya sangat jauh dibandingkan nilai berliannya. “Saya diberi sepuluh ribu,” ujarnya. “Lima ribu saya infakkan ke sebuah pondok pesantren, satu ribu dipakai untuk menjamu teman-teman, nah, baru bakinya saya pakai untuk memperbaiki dapur.” Bagi tetangga kanan kirinya, bapa ini dikenal dermawan walaupun hidupnya sendiri tak kaya. Ia pernah mewakafkan sebidang tanahnya untuk pembinaan sebuah surau berukuran 6 x 10 meter. Surau itu kini berdiri di depan rumahnya. “Ya, semua itu untuk bekal akhirat.”

Makna Al Mukmin
Kejujuran adalah mata wang yang berlaku di mana saja. Ia akan sentiasa dicari banyak orang. Sebenarnya, kejujuran adalah sifat Allah yang terkandung dalam nama ‘Al Mukmin’. Manusia pun memilikinya kerana Allah s.w.t. telah “meniupkannya” walaupun dalam kadar yang sangat terbatas. Apa yang dilakukan seorang bapa dalam kisah di atas sesungguhnya menggambarkan proses peneladanan sifat Allah sebagai ‘Al Mukmin’. Kejujuran manusia saja sudah membuat kita merasa kagum, apalagi “kejujuran” Zat Pemilik Mutlak sifat kejujuran tersebut. Secara bahasa, Al Mukmin memiliki erti ‘yang terpecaya’, yang memberi rasa aman,’, dan ‘yang membenarkan’. Dari ketiga makna tersebut, para ulama memberikan perhatian pada dua makna terakhir.
Pertama: yang memberi rasa aman. “Dia-lah Allah Yang tiada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia, Raja, Yang Mahasuci, Yang Mahasejahtera, Yang Mengurniakan keamanan, Yang Maha Memelihara, Yang Mahaperkasa, Yang Mahakuasa dan Yang Memiliki segala keagungan, Mahasuci Allah dari apa yang mereka persekutukan.” (QS Al Hasyr, 59: 23) Ayat tersebut mengungkapkan bahawa Allah adalah Zat Yang Mengurniakan keamanan. Dialah yang memberi rasa aman kepada manusia. Benar pula jika Allah menganugerahkan potensi takut ke dalam dada manusia. Tidak hanya takut terhadap sesuatu yang menyeramkan, tetapi meliputi pula semua rasa takut, seperti takut kelaparan, takut tidak mendapatkan pasangan hidup, takut sakit, takut mati, dan aneka ketakutan lainnya. Namun, dengan kasih sayangNya, Allah Azza wa Jalla tidak membiarkan manusia berada dalam ketakutan tersebut. Dia menukar rasa takut itu dengan rasa aman, dengan syarat mereka beriman dan beramal salih. Ini jaminan dari Allah Al Mukmin. Kedua: yang membenarkan. Ada tiga bentuk pembenaran, iaitu (1) pembenaran terhadap keesanNya; (2) pembenaran terhadap para rasul, nabi, dan pengikutnya: (3) pembenaran terhadap keimanan hambaNya pada hari Kiamat. Saat itu, Allah s.w.t. akan bertanya kepada seluruh umat manusia tentang segala sesuatu yang telah diperbuatnya di dunia kemudian membenarkan mukmin dan mendustakan orang kafir. Demikian yang diungkapkan Umar Sulaiman Al Asyqar.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Januari 2011 di pasaran...

No comments: