Wednesday, January 5, 2011

Allah Tunda Kematian Iblis Untuk Goda Manusia

Allah s.w.t. amatlah marah terhadap Iblis, kerana itu, Allah terus mengutuk iblis. Allah memutuskannya dari segala kebaikan di dunia ini. Saat ini pula Allah menyematkan nama “Syaitan yang terkutuk” kepadanya sebagai hukuman atas kederhakannya itu. Bagi iblis sendiri, setidak-tidaknya ada beberapa alasan yang sesungguhnya membuat dirinya tidak mahu bersujud kepada Adam a.s., sombong kepadanya dan sengaja melawan perintah Tuhan Yang Maha Kuasa. Satu diantaranya adalah adanya kesombongan dalam dirinya. Adanya semacam perasaan bahawa dirinyalah yang sesungguhnya patut disembah. Hal ini kerana ia telah berhasil mengalahkan jin-jin, memporak-porandakan dan membuang mereka ke sudut-sudut samudera dan puncak-puncak gunung.
Selain itu, iblis sengaja mengejek Adam sebagai makhluk yang hanya tercipta dari segumpal tanah. Ia meremehkan seseorang yang dianggapnya lawan itu. Ia congkak kerana sedar bahawa dirinya sesungguhnya diciptakan dari api. Ia mempunyai anggapan bahawa api sesungguhnya lebih mulia daripada tanah. Alasan yang terakhir adalah telah bersimpulnya rasa dengki dalam diri iblis. Ia memang iri hati terhadap Adam. Bukankah Adam diciptakan oleh Allah dengan kedua tanganNya sendiri? Bukankah Allah mewujudkan Adam dalam bentuk yang amat indah, yang tidak diberikanNya kepada makhluk yang lain? Saat itu pulalah Allah segera melempar iblis dari syurga. Iblis kehilangan seluruh kekuasaannya. Ia tidak lagi mempunyai pengaruh apa pun terhadap langit, terhadap bumi, terhadap semuanya. Ia hanya berhak memikul kutukan dan kerugian sampai hari kiamat datang. Ia hanya dapat menuai seksaan-seksaan yang ada di sela-sela kutukan itu. Seksa-seksa yang lebih pedih dan lebih mengharukan. Seksa-seksa yang juga menghukum seluruh orang yang mengikuti kesesatan dan kekufurannya. Orang-orang yang terfitnah tipu daya dan siasat buruknya. “Allah berfirman: Maka keluarlah kamu dari syurga; sesungguhnya kamu adalah makhluk yang terkutuk,” (QS. Ash-Shad: 77). Iblis selanjutnya memendam kebencian terhadap Adam. Di benaknya bersarang dendam kesumat kepada Adam. Ia berjanji akan membalas Adam bila saja ada kesempatan. “Adamlah yang menyebabkanku terbuang dari syurga,” begitu hasadnya. “Adamlah yang merampas seluruh kekuasaanku. Adamlah yang merugikanku.” Iblis juga ingin membuktikan kepada Allah, sesungguhnya dirinyalah yang lebih mulia daripada makhluk yang ia muliakan. Makhluk yang Ia ciptakan dengan dua tanganNya sendiri. Seorang manusia, dimana Iblis diperintah untuk bersimpuh dan tersungkur di depannya. Kerana itulah, iblis segera meminta kepada Allah atas dirinya dan keturunannya hingga dapat menjumpai hari kiamat. Dengan permintaannya itu, ia ingin mengatakan bahawa makhluk yang dimuliakanNya itu pasti akan menderhakai banyak hal terhadapNya. Dalam banyak tempat, makhluk itu pasti melupakanNya. Makhluk itu pasti menurut dan larut dalam hangat tipu daya dan kesesatannya. Makhluk itu pasti menyeret dirinya sendiri ke dalam kesesatan iblis. Apalagi keturunannya. Begitulah kata Iblis. Banyak anak cucu Adam yang hampir dipastikan menuruti segala apa yang dikatakannya, segala apa yang diperintahnya. Banyak diantara mereka berubah layaknya lembu yang dicucuk lubang hidung. Allah kemudian menunda kematian iblis hingga datangnya hari kiamat. Saat itu Allah juga menyampaikan bahawa diri iblis sama sekali tidak mempunyai kemampuan merayu atau mengelabui hamba-hambaNya yang salih, hamba-hambaNya yang ikhlas, yang dipercayai. Orang-orang yang akan ikut dalam barisan panjang iblis tak lain adalah orang-orang yang sesat. Orang-orang yang roboh di hadapan rayuan fitnahnya. Orang-orang yang imannya amatlah lemah.
Merekalah yang akan menghadapi seksa paling menakutkan di hari akhirat kelak. Allah benar-benar mengancam iblis dan seluruh pengikutnya dengan hukuman yang amat pedih di neraka Jahanam

Selanjutnya dapatkan Hidayah Januari 2011 di pasaran...

No comments: