Wednesday, January 5, 2011

Islam Di Cyprus Dan Tarian Jalaluddin Rumi

CYPRUS hanyalah sebuah pulau kecil di laut Mediteranian. Tapi, pulau ini memiliki kisah keislaman yang cukup kuat. Tanah pulau ini menyimpan jasad Ummu Haram binti Milhan, salah seorang sahabat Nabi Muhammad s.a.w. Wanita Ansar itu ketika berada di Madinah tinggal di dekat Masjid Quba. Nabi menghormatinya dengan mengunjunginya dan terkadang menunaikan solat di rumahnya. Di zaman Uthman bin Affan, Ummu Haram turut serta dalam jihad ke Cyprus. Namun ia jatuh dari kuda dan mati syahid di sana. Ketokohan Ummu Haram yang menjadi penyebab tidak lama dulu umat Islam Cyprus melakukan protes sewaktu sebuah ‘bar’ dirancang pembinaannya di Hala Sulthan Tekke, sebuah kompleks bangunan bersejarah Islam peninggalan Daulah Uthmaniah di Larnaca, Cyprus Selatan. Hala Sultan Tekke adalah tempat suci Islam yang sangat menonjol. Ummu Haram (Hala Sultan adalah namanya dalam bahasa Turki) adalah penjaga Nabi Muhammad dan isteri kepada Ubadah bin Al-Samid. Selain terkait dengan Ummu Haram, ianya adalah bukti dari kedatangan Islam di Cyprus antara tahun 647 M dan 649 M, yang kemudian diikuti seluruh era pemerintahan Umayyah dan Abbasiyah. Yusuf Siycmez, Pengarah Urusan Agama Republik Turki Cyprus Utara bahkan telah memohon kepada pihak berkuasa negara Cyprus dalam bahasa Yunani untuk menghentikan pembangunan ‘bar’ tersebut, seraya mengingatkan pentingnya menghargai nilai-nilai agama. Apalagi masjid tersebut dibaik pulih dengan bantuan PBB dan diakui sebagai tempat bersejarah penting bagi umat Islam. Protes juga datang dari pihak-pihak lain yang mengingatkan tentang ancaman bakal tercetus jika ‘bar’ yang dimaksudkan untuk kepentingan para pelancong itu tetap dibangun. Pada masa Daulah Uthmani, kompleks masjid dibangun dalam beberapa tahap. Dimulai oleh Syeikh Hassan pada 1760 M. Bentuknya yang sekarang diyakini berdasarkan pembangunan berikutnya pada 1816 M. Tekke dalam bahasa Turki adalah ‘biara’ atau ‘kuil’, hal yang merujuk pada tempat peribadatan. Dahulu persaudaraan tarekat sering melaksanakan pertemuan di sana. Profesor George E. Bowen, dari University of Tennessee, yang ahli dalam budaya Cyprus juga mengakui Hala Sultan sebagai tempat bersejarah yang penting bagi Islam. Bahkan umat Nasrani juga disebut-sebut menghormati tempat bersejarah ini. Dahulu dikatakan, tentera Daulah Uthmani memasang bendera setengah tiang jika berada di perairan Larnaca untuk menghormati kompleks bangunan bersejarah itu.

Dua Wajah
Cyprus terkenal sebagai pulau yang indah. Terletak di Asia Tengah, pulau ini berjarak 65 km dari Selatan Turki, 100 km Barat Syria dan 770 km Tenggara Yunani. Puncak tertinggi adalah Gunung Olympus pada 6,406 kaki (1,953 m). Cyprus adalah pulau ketiga terbesar di Mediteranian setelah Sicilly dan Sardinia. Luasnya kecil sedikit dari Kota Jakarta. Cyprus adalah tempat jajahan Fenisia dan Yunani awal. Selama berabad-abad kekuasaannya melewati banyak tangan. Ia jatuh ke Turki pada 1571 dan sebuah pemerintahan Turki menetap di pulau itu.
Dalam Perang Dunia I, setelah pecahnya permusuhan dengan Turki, Inggeris merampas pulau itu dan dirasmikan sebagai jajahan Inggeris tahun 1925. Cyprus menjadi negara merdeka pada 16 Ogos 1960. Makarius dilantik menjadi Presiden pertama negara tersebut. Tahun 1963, orang-orang Turki dipinggirkan dari kerajaan, dan orang-orang Greece memulai melakukan pembersihan etnik hingga pertempuran meletus. Pasukan penjaga keamanan Pertubuhan Bangsa-Bangsa bersatu (PBB) dikirim ke pulau itu pada tahun 1965. Pada 1974 pecah lagi perang antara Turki dan Greece (Yunani). Turki menguasai 30 peratus dari Cpyrus di bahagian Utara dan Greece di Selatan. Satu tahun kemudian, PBB campur tangan kembali, dan membahagikan Cyprus menjadi dua bahagian iaitu Greece ke Selatan dan Turki ke Utara. Inilah yang membuat wajah Cyprus terbahagi dua. Cyprus Utara disebut Turki Cyprus dan Cyprus Selatan disebut Greece Cyprus. Pembahagian ini tak hanya berkaitan dengan wilayah tapi juga bangsa, agama, dan budaya. Pengaruh Islam terbesar ada di Cyprus Utara yang memiliki pertumbuhan muslim lebih kurang 200 ribu jiwa yang hidup di antara 1 juta warga Cyprus. Turki Cyprus mengisytiharkan negara terpisah di bawah Rauf Denktash pada 15 November 1983. Republik Turki Cyprus Utara secara de facto merdeka, tapi tak ada negara yang mengakuinya selain Turki. Republik Turki Cyprus Utara yang majoriti umat Islamnya mengalami sekatan antara bangsa hinggakan tak ada ‘burger’ atau ‘pizza’ sampai ke sana. Keadaannya semacam situasi di Gaza, Palestin, yang terpinggir dari kehidupan dunia.
Perselisihan antara Turki dan Greece (Yunani) juga terjadi saat Cyprus diusulkan sebagai sebahagian negara Eropah. Ditaja oleh PBB, pemimpin Greece dan Turki, Kleridas dan Denktash, berunding secara intensif pada tahun 2002. Pada Disember 2002, Kesatuan Eropah mengundang Cyprus untuk bergabung pada tahun 2004. Hal ini terwujud, namun hanya Greece Syprus yang diakui Kesatuan Eropah.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Januari 2011 di pasaran...

No comments: