Monday, October 10, 2011

Sudah Berapa Lamakah Usia Dunia Ini

SEBAGAIMANA yang diberitahu rencana pertama dulu, sehingga ini belum ada ulama yang bercerita tentang usia dunia ini. Kalau pun mereka bercakap tentang ‘alam ghaib’, tetapi tidak pula bercakap dengan menjelaskan tentang kejadian alam dan usia dunia ini. Dalam sebuah kitab agama yang diterangkan sebelum ini ada menyebutkan dan menjelaskan tentang usia dunia. Kitab tersebut bercerita: “Adalah diceritakan bahawa ketika Nabi Musa a.s. bermunajat kepada Allah Rabbul ‘alamin di Bukit Thursina, pada saat itu Nabi Musa telah bertanya kepada Allah dengan mengemukakan beberapa pertanyaan.” Dalam kitab terebut tidak pula ditulis tentang bentuk pertanyaan tersebut. Cuma apa yang dijelaskan ialah jawapan dari Allah s.w.t. terhadap pertanyaan Nabi Musa itu. Kitab itu menyebut, bahawa Allah menjawab atas pertanyaan Nabi Musa itu: “Pertama-tama Aku jadikan ialah Nur Muhammad. Kemudian Kujadikan “Durratul-Baidhoo” dari Nur Muhammad. “Dari Durratul-Baidhoo” Aku jadikan 70,000 negeri di Cakrawala. Jika gunakan istilah sekarang ialah 70,000 planet di Cakrawala. Maka satu planet itu luasnya tujuh puluh (70 kali) bumi. “Tiap-tiap planet itu dijadikan penghuninya 70,000 orang bukan bangsa jin, dan bukan bangsa manusia dan juga bukan bangsa Malaikat. Kesemuanya dijadikan dengan kalimat “Kun Fayakuun”, Mereka beribadat kepadaKU hingga 70,000 tahun. “Maka akhirnya mereka jadi derhaka kepadaKu, lalu aku binasakan mereka itu semuanya. “Kemudian sesudah itu, aku jadikan 80,000 buah negeri (planet). Cuma besarnya 10 kali bumi dunia. Semuanya berada di Cakrawala yang bertingkat-tingkat. “Di planet itu Aku ciptakan unggas-unggas yang memakan tumbuh-tumbuhan, bijian-bijian. Lama kelamaan unggas-unggas itu pun musnah. Kemudian baru aku jadikan 20,000 sebangsa manusia dari cahaya secara beransur-ansur akhirnya musnah. “Kemudian berselang 70,000 tahun setelah itu, baru aku jadikan Qalam, Lauhil-Mahfuz, “Arsy dan Kursi serta Malaikat. “Kemudian setelah 70,000 tahun barulah aku jadikan syurga dan neraka. Kemudian barulah Aku jadikan makhluk manusia yang namanya Adam, bukan bapamu Adam yang sekarang ini, Hai Musa. “Aku jadikan dia dari awal Adam sampai keturunannya yang terakhir 10,000 tahun lamanya. Setelah itu Aku jadikan pula Adam lain dengan keturunannya terakhir dalam masa 10,000 tahun. “Demikianlah seterusnya AKU jadikan Adam dan keturunan dalam masa 10,000 tahun, berganti-ganti sehingga mencapai 10,000 Adam. Maka Adam yang sekarang inilah yang ke sepuluh ribu kalinya.” Demikian yang yang dijelaskan dalam kitab tersebut yang menurut PENGARANGNYA dikutip keterangan ini dari kitab “Permulaan dijadikan langit dan bumi”, yang dikarang oleh “Al-Allamah Syeikh Nuruddin Ali.”

Selanjutnya dapatkan Hidayah Oktober 2011 di pasaran...

No comments: