Sunday, December 6, 2009

Hakikat Dan Sejarah Tasawuf

Seringkali tasawuf dituduh sebagai ajaran sesat. Tasawuf dianggapkan sebagai ajaran yang lahir dari rahim ‘bukan Islam’. Ia adalah amalan keagamaan yang diambil dari tradisi Kristian, Hindu dan Brahmana. Bahkan gerakan sufi, diidentitikan dengan kemalasan bekerja dan berfikir. Betulkah? Untuk menilai apakah satu ajaran tidak Islami dan dianggap sebagai terkena serapan budaya asing tidak cukup hanya kerana ada kesamaan istilah atau ditemukannya beberapa kemiripan dalam laku ritual atau amalan dengan tradisi agama lain atau kerana ajaran itu muncul belakangan, selepas Nabi s.a.w. dan para sahabat. Perlu analisis yang lebih sabar, mendalam, dan objektif. Tidak boleh hanya dinilai dari kulitnya saja. Tasawuf pada mulanya dimaksudkan sebagai tarbiyah akhlak-rohani: mengamalkan akhlak mulia, dan meninggalkan setiap perilaku tercela. Atau sederhananya, ilmu untuk membersihkan jiwa dan menghaluskan budi pekerti. Demikian Imam Junaid, Syeikh Zakaria al-Anshari mendefinisikan. Asal kata sufi sendiri ulama berbeda pendapat. Tapi perdebatan asal-usul kata itu tak terlalu penting. Adapun penolakan sebahagian orang atas tasawuf kerana menganggap kata sufi tidak ada dalam al-Qur\an, dan tidak dikenal pada zaman Nabi, Sahabat dan tabi’in tidak otomatik menjadikan tasawuf sebagai ajaran terlarang! Ertinya, kalau mahu jujur sebetulnya banyak sekali istilah-istilah (seperti nahwu, fikih, dan ushul fikih) yang lahir setelah era Sahabat, tapi ulama kita tidak pula keberatan, bahkan menggunakannya dengan penuh kesedaran.

Sejarah Tasawuf
Kenapa gerakan tasawuf baru muncul selepas era Sahabat dan Tabi’in? Kenapa tidak muncul pada masa Nabi s.a.w.? Jawabnya, saat itu kondisinya tidak memerlukan tasawuf. Perilaku umat masih sangat stabil. Sisi akal, jasmani dan rohani yang menjadi garapan Islam masih dijalankan secara seimbang. Di zaman Nabi s.a.w., para Sahabat dan para Tabi’in pada hakikatnya sudah sufi: sebuah perilaku yang tidak pernah mengagungkan kehidupan dunia, tapi juga tidak meremehkannya. Selalu ingat pada Allah s.w.t. Ketika kekuasaan Islam makin meluas. Ketika kehidupan ekonomi dan sosial makin teguh, mulailah orang-orang lalai pada sisi rohaninya. Budaya meterialistik menjadi fenomena umum. Saat itulah timbul gerakan tasawuf (sekitar abad 2 Hijrah). Gerakan yang bertujuan untuk mengingatkan tentang hakikat hidup. Dikatakan menurut pengarang Kasf adh-Dhunun, orang yang pertama kali dijuluki as-shufi adalah Abu Hasyim as-Shufi (meninggal 150 H)

Pentingnya Tasawuf
Imam Ghazali dalam an-Nusrah an-Nabawiahnya mengatakan bahawa mendalami dunia tasawuf itu penting sekali. Kerana, selain Nabi s.a.w., tidak ada satupun manusia yang boleh lepas dari penyakit hati seperti riyak, dengki, hasad dan lain-lain lagi. Dan, dalam pandangannya, tasawuflah yang mampu mengubati penyakit hati itu. Kerana, tasawuf tertumpu pada tiga hal dimana ketiga-tiganya sangat dianjurkan oleh al-Quran al-karim. Pertama, selalu melakukan kawalan diri, muraqabah dan muhasabah. Kedua, selalu berzikir dan mengingat Allah s.w.t. Ketiga, menanamkan sifat zuhud, cinta damai, jujur,sabar, syukur, tawakal, dermawan dan ikhlas.
Melihat tumpuan bahasan tasawuf di atas, jelas sekali bahawa tasawuf bagian dari Islam.

Tasawuf dan Tuduhan-Tuduhan Miring
Menilai apakah tasawuf melencong dari ajaran Islam apa tidak, kita harus melewati beberapa kriteria di bawah ini. Dengan kriteria ini secara otomatik kita dapat mengukur hakikat tasawuf. Pertama sekali, penilaian harus melampaui tataran kulit, dan langsung masuk pada inti dan tujuannya. Lantas apa itu tasawuf? Seperti dijelaskan di atas tujuan tasawuf adalah dalam rangka membersihkan hati, mengamalkan hal-hal yang baik, dan meninggalkan hal-hal yang jelek. Seorang sufi dituntut selalu ikhlas, redho, tawakal, dan zuhud - tanpa sama sekali mengatakan bahawa kehidupan dunia tidak penting.

Seterusnya dapatkan Hidayah keluaran Disember 2009...

No comments: