Sunday, December 6, 2009

Keberkatan Doa Dan Zikir Ketika Menunaikan Haji

SEJAK lama aku memang ingin menunaikan haji secepatnya. Masalahnya, niat itu kerapkali tak tertunai disebabkan biayanya yang tak sedikit. Namun, aku berkeyakinan bahawa dengan usaha yang gigih dan doa yang tiada henti kupanjatkan, insyaAllah mimpiku akan menjadi kenyataan. Kerja apa saja kulakukan, yang penting halal dan diredhoi Allah. Aku sudah lama mengimpikan boleh berada di antara tamu-tamu Allah di Baitullah; ingin membuktikan kedahsyatan mencium hajar aswad yang terkenal itu; ingin memuaskan dahagaku dengan doa-doa yang baik dan seringkali disebut-sebut bakal mustajab. Apalagi banyak ahli keluarga yang menitip doa bila aku di sana, entah doa agar diberikan kelapangan rezeki, segera menyusul menunaikan haji, segera mendapatkan jodoh, agar anaknya menjadi ‘anak yang salih dan salihah’, keluarganya harmoni, dan masih banyak doa-doa titipan lainnya. Begitu membuak semangat itu, aku bertekad akan mengerahkan seluruh kudratku untuk beribadah di tanah Arab yang panas itu. Hatiku berbunga-bunga membayangkan semuanya. Bayangan-bayangan indah tentang haji menari-nari di hadapanku. Aku seakan dipuji oleh Allah yang Maha Kuasa untuk meluruskan niatku secara benar. Seolah ada peringatan dariNya bahawa ibadah haji merupakan perjalanan ‘spiritual’ yang penuh dengan nilai-nilai Ilahiah, bukan perjalanan pelancongan biasa. Dalam hati, aku sempat bertanya nakal, apa sebenarnya keistimewaan beribadah haji hingga orang dari daratan mana pun tumpah ruah, berbaur tanpa mesti membayangkan dari bangsa atau suku mana.

Masalah Serius Sebelum Berangkat
Tahun 1984, saat-saat yang kunanti tiba. Kala itu, aku berusia 25 tahun dan sudah dikurniai 5 orang anak – maklumlah berkahwin muda. Segala persiapan haji sudah lengkap. Hanya ada masalah yang menjadi aku sangsi, yakni kandunganku. Menurut ramalan doktor, tarikh kelahiran anakku yang kukandungi itu kemungkinan besar bertepatan dengan keberangkatanku ke tanah suci. Terus terang aku agak gelisah tentang masalah ini. Bagaimana tidak? Rencana berangkat sudah sedemikian matang; dan kalau ternyata ramalan itu benar, maka sulit kubayangkan bagaimana ibadah hajiku nanti: apakah boleh kujalankan dengan baik? Ataukah niat muliaku yang sudah bulat itu bakal batal? Sedar akan masalah yang sedang kuhadapi ini, aku cuba berikhtiar semaksima mungkin dengan menemui doktor pakar. Intinya: bagaimanakah menyelesaikan masalah yang cukup pelik ini? Pertama, aku ingin ibadah hajiku yang pertama kali dan sudah lama kudambakan boleh terlaksana dan boleh beribadah dengan khusyuk. Kedua, berharap anak dalam kandunganku boleh terlahir lebih awal sehingga saat hari bertolak nanti, masalah yang menggelisahkanku itu telah menemukan titik tenang. Suamiku dengan sabarnya mendampingiku. Ia memberikan motivasi yang luar biasa dan menyarankan tetap berserah diri pada Allah. “Pasrahkan semuanya pada Allah, Mil! Jika Allah menghendaki kita berangkat, insyaAllah kita boleh berangkat haji tahun ini juga. Sebaliknya jika tidak, kita bersabar saja. Yang penting kita tetap berdoa dan berusaha,” kata lelaki yang telah mendampingku bertahun-tahun lamanya. Benar kata suamiku. Setelah beberapa kali bertemu doktor, ada jalan keluar. Doktor memberi semacam ubat agar bayi yang masih dalam kandungan boleh lahir lebih awal dan normal, tanpa menunggu waktu kelahiran yang diperkirakan bertepatan saat di Makkah. Tepat kandunganku berusia 8 bulan. Akhirnya lahirlah anakku, Ismail.

Masalah Menjadi Mudah
Lahirnya Ismail membuatku lega. Masalah pelik itu sudah teratasi. Dengan demikian, insyaAllah aku boleh beribadah dengan khusyuk. Tapi doa tetap tak putus-putus kupanjatkan, semoga tak ada yang ketinggalan baik yang wajib mahupun sunah-sunahnya. Berharap memasuki Madinah dalam keadaan suci agar boleh ikut solat Arbain di Masjid Nabawi. Kekuatan doa memang dahsyat. Doa-doaku dikabulkan. Tepat sebulan setelah melahirkan, aku berangkat ke tanah suci. Aku sangat bersyukur kerana boleh menunaikan hal-hal penting yang sebelumnya telah kususun rapi dari rumah. Semuanya berjalan lancar. Bahkan ada berlaku beberapa kejadian sekaligus menarik dan membuat aneh bagi kebanyakan orang. Sewaktu di Makkah, misalnya, sehabis melakukan umrah ba’da solat zuhur. Aku ke pasar membeli sejumlah keperluan dan kembali ke masjid untuk iktikaf sambil menunggu solat asar. Hanya aku bingung mahu dikemanakan belanjaan yang kubawa ini, sementara di dalam masjid tak diperkenankan membawa barang-barang. Tapi aku berdoa agar Allah mengizinkanku masuk ke masjid sambil membawa baranganku itu. Plastik itu kurapikan. Dengan membaca ‘bismillah’ dan berdoa, “Ya Allah izinkan aku masuk ke masjidMu sambil membawa barang-barang belanjaan. Andaikata Engkau tidak mengizinkan, apakah aku akan solat di luar. Aku ingin solat di dalam masjid. Kalau belanjaanku ditinggal di luar masjid, pastilah dirampas oleh pengawal bertugas. Aku takut tidak boleh khusyuk dalam solatku.” Tatkala bertembung dengan pengawal, aku mengajak bercakap-cakap sambil jalan beriringan. Pengawal tersebut hanya bingung, tidak faham apa yang aku ucapkan kerana aku menegurnya dengan bahasa Indonesia. Akhirnya aku selamat sampai ke dalam masjid. Sampai jemaah haji yang lain bertanya-tanya bagaimana caranya boleh terlepas dari pemeriksaan pengawal padahal penjagaan sangatlah ketat. Di saat lain, aku juga diperkenankan untuk mengambil air zam-zam dari dalam masjid beberapa liter yang kutaruh ke dalam beberapa botol plastik. Padahal mengambil zam-zam dari dalam masjid untuk dibawa keluar dilarang oleh pihak pengawal. Ini pula yang dialami suamiku. Tatkala ia keluar dengan menjinjing botol-botol, justeru dirampas oleh pengawal.

Seterusnya dapatkan Hidayah keluaran Disember 2009...

No comments: