Sunday, December 6, 2009

Jenazah Dimasukkan Ke Perut Kerbau

GAMBARAN bagaimana dahsyatnya balasan perbuatan syirik sudah sering kita dengar. Amal yang satu ini memang dilarang keras dalam syariat Islam sebagai perbuatan yang amat serius akibatnya, kerana merupakan dosa besar yang tak akan mendapat pengampunan. Kerana itulah, dalam banyak cerita hikmah, kejadian di masyarakat, dan kisah-kisah tradisional masyarakat Islam, dosa syirik selalu memiliki balasan tak ringan bagi pelakunya, baik di dunia mahupun akhirat. Kisah yang terjadi sekitar 40 tahun lalu di Sukabumi, Jawa Barat ini merupakan salah satunya. Peristiwa ini, barangkali, akan membuat ngeri siapapun yang mendengarnya. Seorang ustaz salah sebuah sekolah pondok (pesantren) ternama di Sukabumi menceritakannya kepada Hidayah. Inilah sebuah kisah yang patut direnungi agar kita tak terjebak dalam perbuatan syirik yang merosak jiwa dan kemanusiaan kita.

Permintaan ahli perniagaan
Dia adalah seorang saudagar kaya raya yang sudah sangat tersohor kekayaannya. Kita sebut saja namanya sebagai ‘Juragan Darman.’ Saudagar ini memiliki sawah berhektar-hektar luasnya, beberapa buah rumah, ladang penternakan dan lain sebagainya. Suatu ketika, ajalnya tiba dan dia diberitakan meninggal dunia. Masyarakat setempat pasrah mendengar berita kematiannya, kerana yang hidup pastilah akan mati. Tapi yang membuat masyarakat terasa terkejut dan aneh adalah proses pengkebumian Juragan Darman yang lain dari biasanya. Proses inilah yang masih melekat di kepala orang hingga kini. Pihak keluarganya sendiri sebenarnya juga dilanda kebingungan yang sangat setelah saudagar ini mati. Bagaimana tidak? Dalam wasiatnya, saudagar ini meminta jenazahnya tidak dikuburkan ke dalam tanah seperti biasanya. Ia meminta: Apabila dia mati, jenazahnya hendaklah dimasukkan ke dalam perut seekor kerbau untuk kemudian dihanyutkan ke sungai. Tentu saja permintaan ini sungguh aneh dan tak terduga oleh siapapun. Tak masuk akal pun. Tak ada orang yang meninggal berwasiat seperti itu sebelumnya. Tapi permintaan itu ternyata adalah permintaan yang benar dan datangnya langsung dari diri ahli perniagaan itu. Namun, sebahagian keluarga, juga beberapa warga yang merupakan orang yang hampir dekat dengan dirinya, maklum sangat bahawa permintaan itu bukanlah permintaan yang main-main.
Dalam erti kata lain, permintaan itu juga dimengerti oleh mereka sebagai sebuah kewajaran atas pilihan hidup yang selama ini sudah dijalani oleh saudagar itu. Dalam masyarakat Sukabumi ada sebuah istilah yang merujuk pada kematian cara ini, yakni “mati pelit” (mati kedekut). Sebabnya tak lain adalah pilihan hidupnya tadi, yakni memilih melakukan penyembahan kepada selain Allah s.w.t. (syirik) demi mendapat bayaran kekayaan yang melimpah dan tak terbatas. Naudzubillah...Kerananya, setelah dimesyuaratkan dengan pihak keluarga, permintaan ahli perniagaan itu diputuskan untuk dipenuhi. Tak ada pilihan lain, kerana sekalipun permintaan itu tak dipenuhi dan si saudagar tetap dikubur seperti biasa, diyakini tanah tak akan mahu menerima jasadnya.

Hujan lebat dan sungai berbatu
Maka permintaan itupun diikhtiarkan untuk dipenuhi. Seekor kerbau yang cukup besar pun disembelih. Pihak keluarga sendiri merasa tak kesulitan untuk membeli kerbau tersebut, kerana harta peninggalan Juragan Darman sangat banyak. Setelah kerbau tersebut disembelih, lalu dibersihkan perutnya hingga tersisa rongga yang cukup luang di dalam perut kerbau. Kengerian jelas terbayang dari mereka yang ditugaskan untuk mempersiapkan kerbau tersebut. Beberapa diantara mereka ada yang bersyukur tak menjadi kaya raya seperti saudagar itu. Kerana apa guna menjadi kaya jika harus menjalani proses pengkebumian seperti itu? Setelah perut kerbau bersih, jenazah saudagar itu diletakkan ke dalam perut tersebut. Perut kerbau itu kemudian dirapatkan kembali dengan dijahit seadanya hingga jenazah si saudagar seperti menggantikan isi perut si kerbau yang tadinya dibuang.
Setelah itu, selesai dengan permintaan wasiat si saudagar, bangkai kerbau yang diperutnya berisi jasad saudagar itu dibawa ke sungai berbatu yang airnya sungguh deras dan berada di kawasan yang agak tinggi di kampung tersebut. Lokasi sungai yang ditunjuk oleh sumber Hidayah tersebut memang merupakan sungai yang dipenuhi batu-batu besar yang menyembul hilang diantara aliran air sungai yang deras. “Boleh dipastikan jika ada yang dihanyutkan akan remuk lantak kerana menghentam batu batuan. Itulah kiranya yang tersembunyi dari wasiat Juragan Darman. Ia ingin jasadnya hancur dan kemudian terbawa oleh air,” ujar Ustaz Hasan (bukan nama sebenarnya) kepada Hidayah. Maka diusunglah kerbau tadi sampai mendekati tebing sungai. Keluarga Darman dan warga kampung nampak cemas dan terasa seram saat menyaksikan prosesnya. Meski pun cuaca cukup cerah, tapi suasana begitu mencengkam. Tak ada upacara doa, pun tak ada orang yang nampak bersedih. Siang itu, semuanya menyimpan perasaan tak enak. Aliran air yang beriak kencang menambah rasa tak enak yang ganjil itu. Lantas, melalui arahan seseorang yang menjadi ketua proses pengkebumian yang pelik itu, kerbau besar itu sedikit demi sedikit diturunkan ke dalam sungai. Para pekerja yang dibayar keluarga Juragan Darman pun perlahan menurunkan kerbau berisikan jasad Juragan Darman itu. Seorang nampak memegang keempat kaki kerbau, sedang seorang mengangkat kepala dan beberapa lainnya mengangkat badan kerbau. Kerbau itupun perlahan-lahan menyentuh permukaan air. Dan ketika seluruh tubuh kerbau berada di atas air, kerbau itu pun didorong ke tengah aliran air sungai yang lebih dalam hingga kemudian terhanyutkan. Saat itulah, tiba-tiba, langit yang cerah berubah gelap. Mendung. Hujan lebat pun turun seolah-olah secara tiba-tiba.

Seterusnya dapatkan Hidayah keluaran Disember 2009...

No comments: