Thursday, January 7, 2010

Benarkah Manusia Boleh Berdialog Dengan Roh?

INILAH tema yang kerap kali menimbulkan kontroversi di kalangan umat Islam. Bahkan, di kalangan para ahli agama sendiri, tidak ada kata sepakat soal ini. Terkecuali di kalangan para sufi, dialog dengan roh yang telah meninggal adalah suatu yang harus atau tidak mustahil. Yang boleh melakukannya, tentu saja, adalah orang-orang yang dekat dengan Allah dari segi ketakwaannya. Ibnu Qayyim Al-Jauziyah berkata, “Roh orang-orang yang masih hidup boleh bertemu dengan roh orang-orang yang sudah meninggal dunia, sebagaimana roh di antara orang-orang yang hidup juga boleh saling bertemu.” Dari ungkapan di atas memungkinkan bahawa orang yang sudah meninggal pun boleh diajak berdialog sebagaimana lazimnya bercakap dengan mereka yang masih hidup. Di dalam al-Quran, pengakuan adanya dialog antara orang yang hidup dengan roh ini secara tidak langsung ditegaskan dalam surah Ali Imran ayat 169 yang ertinya, “Janganlah kamu mengira orang yang meninggal di jalan Allah (fi sabilillah) itu mati. Mereka adalah hidup dan mendapatkan rezeki (kenikmatan di alam lain) di sisi Allah dan hanya Allah yang mengetahui alam lain itu.” Seharusnya saja diketahui bahawa orang meninggal dunia itu sebenarnya tidak begitu saja mati. Banyak tafsiran tentang konsep ini. Misalnya, orang hebat yang meninggalkan karya, sehingga namanya masih sering disebut-sebut dan dinukilkan. Namun, sebahagian orang menjadikan ayat ini sebagai dalil orang yang meninggal pun sebenarnya juga “hidup”, sehingga ia masih boleh diajak berdialog.
Kata fi sabilillah dalam ayat tersebut menggambarkan tentang orang-orang salih atau orang yang memiliki kedalaman rohani. Jadi, dialog itu hanya boleh terjadi antara orang salih dengan roh yang sudah meninggal yang memiliki riwayat hidup sebagai orang yang baik atau memiliki kedalaman rohani. Maka, orang jahat atau buruk perilakunya saat masih hidup, rohnya tidak boleh diajak dialog oleh orang yang masih hidup. Sebab, mereka tidak memiliki kelebihan ini. Hal yang utama dan perlu dicatat adalah untuk bertemu dengan roh orang yang meninggal dunia itu perlu petunjuk dan izin dari Allah, kerana roh adalah milik Allah dan akan kembali kepada Allah. Kerana itu, salah satu cara agar boleh mengetahui dan berdialog dengan roh adalah dengan jalan tarekat.
Kerana setiap tarekat itu mengajarkan makrifatullah; setiap makrifatullah yang sudah matang, akan mengetahui hakikat Allah dan itu menjadi rahsia Allah. Banyak bukti yang menjadi landasan para sufi untuk menjelaskan bahawa dialog dengan roh dapat dilakukan oleh manusia. Kisah perjalanan Israk dan Mikrajnya Nabi Muhammad s.a.w. yang bertemu para Nabi di langit adalah salah satunya. Bahkan orang dengan darjat yang jauh di bawah Nabi juga banyak mengisahkan cerita tentang adanya dialog dengan orang yang telah meninggal dunia.
Salah satunya adalah yang dikisahkan oleh Haji Juri. Seorang tokoh agama di Kampung Geritayu, Daerah Pati. Dia mengetahui tentang darjat kewalian ayahnya, Kiai Haji Mokhtar, setelah diberi tahu oleh Kiai Haji Hambali, seorang pengetua pondok pesantren terkenal di Caruban Lasem. Haji Juri sebetulnya tidak pernah menganggap bapanya itu termasuk yang dikasihi Allah. Rahsia itu terbongkar setelah tanpa sengaja ia bertemu dengan Kiai Haji Hambali yang datang ke Kampung Garit. Kiai Hambali itu boleh menceritakan seluruh kebaikan dan sifat-sifat Kiai Mochtar. Bahkan ia juga faham betul bentuk fiziknya. Meskipun Kiai Haji Hambali sendiri tidak pernah kenal dan berjumpa secara fizik dengan Kiai haji Mochtar. Itu kerana Kiai Haji Hambali adalah ulama yang diberi izin Allah untuk dapat berhubungan dengan kekasih Allah yang sudah meninggal dunia. Dia memiliki kemampuan berdialog langsung dengan orang yang dikehendaki. (Lihat kertegmuda.wordpress.com)
Menurut ajaran sufi, bertemu dengan roh boleh melalui berbagai cara. Baik itu pandangan batin, mimpi, atau melalui perasaan. Bahkan bertemu secara nyata (maujud) dan berdialog langsung juga boleh. Apa yang dialami oleh Al-Abbas bin Abdul-Muthalib, misalnya, ia pernah berdialog dengan orang yang sudah meninggalkan dunia melalui mimpi. Al-Abbas berkata, “Aku benar-benar ingin bertemu Umar dalam mimpi. Sebab terakhir aku bertemu dengannya hampir setahun lalu. Maka ketika aku benar-benar bermimpi bertemu dengannya, dan dia sedang mengelap peluh di dahinya, dia berkata, “Inilah waktu kosongku. Hampir saja semayamku berguncang, kalau tidak kerana aku bertemu orang yang penuh belas kasih.” Sa’id bin Al-Musayyab berkata, beliau bertemu dengan beberapa sahabat lainnya. Masing-masing berkata kepada yang lain, “Jika engkau meninggal lebih dulu dari aku, temuilah aku dan khabarkanlah kepadaku apa yang kau dapatkan dan Rabbmu, dan jika aku mati lebih dahulu daripada dirimu, maka aku akan menemuinya dan mengkhabarkan hal serupa kepadamu.”

Selanjutnya dapatkan Hidayah Januari 2010 di pasaran...

No comments: