Thursday, January 7, 2010

Nabi s.a.w. Lihat Dan Dengar Para Sahabat Dalam Syurga

Alangkah hebatnya apabila nama sebilangan para sahabat disebut-sebut oleh Rasulullah s.a.w. dilihat dan didengarnya berada di dalam syurga. Antara hadis yang popular apabila Rasulullah sendiri ketika peristiwa israk mikrajnya baginda mendengar langkah tapak kaki Bilal di dalam syurga. Namun ada yang lebih hebat apabila baginda s.a.w. menyaksikan sendiri dua orang sahabat iaitu Ja’far dan Hamzah berada di atas katil di syurga. Ikutilah hadis-hadis berikut ini... Rasulullah s.a.w. bersabda: “Pada malam hari aku masuk syurga dan aku memandangi semua yang ada di sana, tiba-tiba aku melihat Ja’far berada di sana bersama malaikat dan Hamzah yang istirahat di atas katil.” (HR. At-Thabarani dan hakim dari Ibnu Abbas r.a.) Dalam hadis lain Rasulullah s.a.w. bersabda: “Aku masuk syurga, ketika aku berada di istana yang terbuat dari emas, aku bertanya, ‘Untuk siapa istana?’ Para malaikat berkata, ‘Untuk pemuda Quraisy.’ Aku menyangka bahawa pemuda yang dimaksud adalah aku, kemudian aku bertanya, ‘Siapakah dia?’ Malaikat berkata, ‘Dia adalah Umar bin Al-Khathab.’ Jika aku tidak boleh menahan keinginanku, tentu aku akan memasukinya.” (HR. Al-Bukhari, Muslim dan Ahmad dari Jabir) Baginda s.a.w. juga bersabda: “Aku masuk syurga dan bertemu dengan seorang wanita yang masih muda, aku bertanya, ‘Untuk siapakah kamu?’ Ia menjawab, ‘Untuk Zaid bin Haritsah.” (HR.Ar-Rauyani dan Adh-Dhiyaa’ dari Buraidah) Baginda s.a.w. juga bersabda: “Aku masuk syurga dan melihat Zaid bin Amr bin Nufail memperoleh dua darjat.” Baginda juga bersabda: “Aku masuk syurga dan mendengar suara orang yang sedang berjalan, kemudian aku bertanya, ‘Suara apakah ini?’ Dikatakan, ‘Ini adalah suara Al-Ghamisha binti Milhan.” Baginda juga bersabda: “Aku masuk syurga dan mendengar suara orang yang sedang berjalan kemudian aku bertanya, “Suara apakah ini?’ Dikatakan, ‘Ini adalah suara (tapak kaki) Bilal yang berjalan di depanmu.”
Baginda s.a.w. juga bersabda: “Aku masuk syurga dan mendengar bacaan ayat-ayat Al-Quran, kemudian aku bertanya, ‘Suara siapakah ini?’ Malaikat menjawab, ‘Ini adalah suara Haritsah bin an-Nu’man.’ Kemudian aku berkata, ‘Demikianlah kebaikan, demikianlah kebaikan.” (HR. An-Nasa’i dan Hakim dari Aisyah r.a.)

No comments: