Thursday, January 7, 2010

Ketika Makhluk Dan Al-Khaliq Sering Bersyukur

TERDAPAT sebuah hadis Qudsi dari Abu Hurairah r.a. yang mengisahkan dialog indah antara makhluk dan Allah taala. Dalam hadis riwayat Imam Muslim itu disebutkan bahawa Nabi s.a.w. bersabda, Allah s.w.t. berfirman: “Aku membahagi surah al-Fatihah separuh-separuh antara Aku dan hambaKu. Dan hambaKu berhak mendapatkan apa yang dia minta. Jika ada seorang hamba berkata “alhamdulillahirabbil’alamain”, Allah berfirman, ‘hambaKu memujiKu’; jika ia membaca “al-rahmanir-rahim”, Allah berfirman, ‘hambaKu memujiKu’; jika ia membaca lagi ‘maaliki yaumid din’, Allah berfirman, “hamba-Ku mengagungkanKu dan memasrahkan dirinya kepadaKu; maka jika ia membaca ‘iyyaka na’budu wa iyyaka nasta’in’, Allah berfirman, ‘ini antara Aku dan hambaKu, untuknya apa yang ia minta’; maka jika ia membaca lagi ‘Ihdinas shiratal mustaqim … dst’, Allah berfirman, ‘ini untuk hambaKu dan baginya apa yang ia minta.’” Lafaz ini tak lain adalah lafaz solat. Itulah mikrajnya kaum mukmin dalam dialog indah antara hamba dan penciptaNya. Setiap ayat dalam surah al-Fatihah yang dibaca dengan khusyuk akan dijawab Allah dengan lembut dalam rahman dan rahimNya. Setiap kali si hamba membaca kalimat pujian kepadaNya, Allah menyahut ucapan tahmid itu dengan ujaran: “Hambaku memujiKu.” Subhanallah... Teranglah sudah bahawa syukur sebagai amalan batin yang diajarkan Allah dan RasulNya, sebenarnya, adalah ruang bersama dimana seorang hamba dan Tuhannya bercakap mesra; ruang dimana dua pihak ini bertemu secara indah. Kita, sebagai hamba, pastilah menyedari kewajiban bersyukur yang ada di pundak kita kerana memang demikian banyak nikmat Allah yang kita terima dan rasakan dari lahir hingga mati kelak. Dan Allah, sebagai Asy-Syakur, Zat yang Bersyukur, menyambut hal itu dengan tetap menurunkan rahmat dan mengampuni segala dosa hambaNya. Prof. Umar Sulaiman al-Asyqar dalam Al-Asma al-Husna menyebut Allah telah memperkenalkan diriNya sebagai Yang Bersyukur (asy-Syakir) dan yang Banyak Bersyukur (asy-Syakur). Makna Asy-Syakur adalah yang mensyukuri (berterima kasih) ketika hanya dipatuhi sedikit saja, yang memberi kenikmatan yang banyak, dan yang menerima balasan terima kasih yang sedikit.
Bukti dari bersyukurnya Allah adalah Dia menerima amalan hamba, memberi pahala orang yang melaksanakan haji, umrah, dan sa’i antara Shafa dan Marwa, serta bersyukur kepada orang yang banyak melakukan ibadah sunah. Ini kita temui dalam surah al-Baqarah ayat 158. “Sesungguhnya Shafa dan Marwa adalah sebahagian dan syiar-syiar Allah. Barang siapa yang beribadah haji ke baitullah atau berumrah, maka tidak ada dosa baginya mengerjakan sa’i antara keduanya. Barang siapa yang mengerjakan suatu kebajikan dengan kerelaan hati maka sesungguhnya Allah Maha Mensyukuri kebaikan lagi Maha Mengetahui.”

Syukur Hati, Lisan, dan Perbuatan
Ibnu Katsir menafsirkan ayat ini bahawa Allah memberi pahala yang banyak atas amal yang sedikit (yang dilakukan hambaNya), lagi Maha Mengetahui atas kadar balasan itu sehingga Dia tidak akan merugikan seorang pun. Hal ini sejalan dengan firmanNya yang lain. “Sesungguhnya Allah tidak menzalimi seseorang walaupun hanya sebesar zarrah. Dan jika ada kebaikan sebesar zarrah, nescaya Allah akan melipat gandakannya dan memberikan dari sisiNya pahala yang besar.” (An-Nisa’: 40) Pada ayat lain Allah s.w.t. juga memperkenalkan AsmaNya ini kepada kita. “Mengapa Allah akan menyeksamu jika kamu bersyukur dan beriman? Allah adalah Maha Mensyukuri lagi Maha Mengetahui.” (An-Nisa’: 147) Di hari kiamat kelak, ketika memasukkan orang-orang mukmin ke dalam syurga Adn, Allah sebagai Asy-Syakur akan memberi kaum mukmin itu gelang dari emas dan permata. Dia juga memakaikan pakaian sutera dan mengeraskan suara ahli syurga tersebut dalam memujiNya dan menyatakan bahawa Dia Maha Mengampuni dan Maha Mensyukuri. “(Bagi mereka) syurga Adn. Mereka masuk ke dalamnya. Di dalamnya mereka diberi perhiasan gelang, emas dan permata, dan pakaian mereka di dalamnya adalah sutera. Mereka berkata, ‘Segala puji bagi Allah yang telah menghilangkan duka cita kami. Sesungguhnya Tuhan benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Mensyukuri.” (Fathir: 33 – 34)

Selanjutnya dapatkan Hidayah Januari 2010 di pasaran...

No comments: