Sunday, February 7, 2010

Berbakti Kepada Kedua Ibu Bapa

APAKAH anda masih memiliki ke dua ibu bapa? Apakah ibu bapa anda itu sihat walafiat atau sedang keuzuran yang memerlukan perhatian dan layanan mesra dari anak-anak. Bersyukurlah anda masih berpeluang untuk berbakti kepada ibu bapa kandung. Tidak ada amalan lain lebih tinggi daripada memelihara dan menyayangi ibu bapa kandung sendiri. Sebaik mana layanan mesra dan sanjungan anda terhadap ibu bapa mertua, tidak akan sama pahalanya dengan berbakti kepada ibu bapa sendiri semasa hayat mereka. Ikutilah hadis-hadis berikut ini:

1. Abdullah bin Mas’ud r.a. berkata: Saya bertanya pada Rasulullah s.a.w. : Apakah Amal perbuatan yang lebih disukai oleh Allah? Jawab Nabi s.a.w.: Berbakti pada kedua ayah ibu. Saya bertanya, kemudian apalagi? Jawabnya: Jihad (berjuang dalam jalan Allah/untuk agama Allah). (HR. Bukhari, Muslim)
2. Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda: Tidak dapat seorang anak membalas budi kebaikan ayahnya, kecuali jika mendapatkan ayahnya tertawan menjadi budak hamba sahaya, kemudian dibeli/ditebusnya dan dimerdekakannya. (HR. Muslim)
3. Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda: Siapa yang percaya pada Allah dan hari kemudian hendaknya menghormati tamu. Dan siapa yang percaya pada Allah dan hari kemudian harus menghubungi sanak saudara (menjaga hubungan persaudaraan). Dan siapa yang percaya pada Allah dan hari kemudian harus berkata baik atau diam. (HR. Bukhari, Muslim)
4. Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda: Sesungguhnya Allah telah menjadikan makhluk, dan ketika telah selesai bangkitlah rahim (tali persaudaraan) dan berkata: Di sinilah tempat berlindung kepadaMu dari pemboikotan (putus hubungan)? Jawab Allah: Ya. Apakah kau belum puas bahawa Aku akan menghubungi orang yang menghubungi kau, dan memutus orang yang memutus hubungan kau?

Selanjutnya dapatkan Hidayah Februari di pasaran...

No comments: