Sunday, February 7, 2010

Venezuela: Zamrud Islam Di Daerah Latin

Venezuela adalah penghujung utaranya tanah Latin, bersempadan dengan laut Carribean dan lautan Atlantik. Negara ini juga bersempadan dengan Guyana di Timur, Brazil di Selatan dan Colombia di Barat. Tanah Amerika merupakan tanah minoriti bagi kelompok muslim. Dari sekitar ribuan juta muslim dunia, hanya ada 4,5 juta muslim yang tinggal di benua yang ditemukan oleh Columbus itu. Mereka hidup bersama majoriti Nasrani yang demikian dominan. Tiga negara berpenduduk Nasrani terbesar di dunia ada di benua ini yakni Amerika Syarikat, Brazil, dan Mexico. Di tiga negara ini saja ada lebih dari jutaan manusia memeluk Nasrani, jumlah akan lebih besar jika ditambah dengan umat Nasrani di negara Amerika Syarikat. Jumlah penduduk Venezuela sendiri sekitar 33 juta jiwa. Di antara keramaian itulah hidup sekitar 100 ribu muslim yang sebahagian besar menetap di kota Caracas, ibu kota Venezuela. Penganut Katolik diperkirakan berjumlah 25 juta orang, 500 ribu Protestan, dan bakinya adalah Hindu, Budha dan Yahudi. Muslim Venezuela umumnya berasal dari keturunan Arab, seperti Lebanon, Palestin, Syria, dan Turki. Awalnya data mengenai jejak Islam di Amerika Latin menimbulkan banyak kontroversi kerana pengaruh penjajahan Sepanyol dan Portugis yang panjang di sana. Namun, perlahan fakta mulai terkuak seiring dengan penelitian yang dilakukan oleh sebilangan peneliti Islam mahupun bukan muslim. Bukti arkeologis utama kehadiran Islam di benua Latin adalah sebuah batu peringatan bertuliskan kalimah “ALLAH” di Brazil, selain ditemukannya nama-nama berbau Arab pada beberapa orang penduduk asli. Menurut para ahli sejarah, Islam dibawa oleh para hamba sahaya dari Afrika yang tersebar di Brazil, Venezuela, Colombia, dan Kepulauan Carribean. Pada abad ke 16, setelah pembebasan para hamba, terbentuklah komuniti-komuniti Islam yang bergabung dengan para pendatang dari negara-negara Islam lain seperti India dan Pakistan. Menurut data pada tahun 1850 – 1860, terdapat pendatang Muslim Arab secara besar-besaran ke tanah Amerika Latin. Sebahagian besar mereka berasal dari Syria dan Lebanon yang kemudian menetap di Argentina, Brazil, Venezuela, Colombia, Paraguay dan wilayah lainnya. Para penghijrah yang membentuk kelompok masyarakat tersebut mampu berbaur dengan masyarakat setempat dan sering mengikuti kegiatan-kegiatan nasional sehingga mereka dapat diterima baik. Selain itu mereka juga dikenal pekerja gigih dan mencintai negara yang menaunginya. Sambutan Kebudayaan Islam setiap tahunnya semakin pesat di Amerika Latin dan ini membuktikan bahawa Islam sangat penting dalam segi kehidupan Amerika Latin. Menurut American Muslim Council, ada puluhan ribu Latin-Amerika yang memeluk Islam. Diperkirakan ada sekitar 20 ribu hingga 60 ribu muslim keturunan Latin di Amerika Syarikat yang kini menyebar di New York City, Chicago, Miami, California dan Texas.

Masjid Terbesar
Di ibu kota Caracas terdapat salah sebuah masjid terbesar di Amerika Latin. Namanya Masjid Syeikh Ibrahim. Masjid ini didirikan oleh Syeikh Ibrahim, seorang yang masih ada hubungan keluarga kerajaan Arab Saudi. Walaupun tidak berada di pusat kota, masjid ini memberikan pengaruh berkesan bagi kemajuan Islam di seluruh wilayah Venezuela, terutama di Caracas. Terletak di wilayah Recreo El Caracas, masjid ini disebut-sebut hanya sedikit kalah besarnya dari Cultura Centro Rey Fahd Islamico, masjid di Buenos Aires, Argentina. Pembangunan masjid dimulai pada tahun 1989 dan selesai pada tahun 1993. Masjid ini menempati kawasan seluas 5,000 meter persegi dengan menara setinggi113 meter (tertinggi di Amerika Latin). Kubah masjid sendiri tingginya mencapai 23 meter dan dapat menampung sekitar 3,500 jemaah. Adanya masjid Caracas serupa zamrud berharga di tanah Latin, sebuah noktah berkilau di antara bebatuan. Sejak 1498, ketika pelaut Sepanyol menancapkan salib di Pantai Venezuela, Katolik Roma menjadi agama berpengaruh di sana. Kerananya wajar melihat menara dengan bulan sabit menghiasi puncak sebuah bangunan menjadi satu pemandangan unik tersendiri. Bangunan unik ini dapat dilihat dari puncak pegunungan Andes, menjadi satu bangunan kukuh diantara gereja-gereja yang berserakan di Caracas yang menandakan sebuah perhubungan antara manusia yang berlainan keyakinan.
“Ini seperti mimpi yang menjadi kenyataan bagi kami,” ujar Hassan Majzoub, Presiden Venezuela’s Islamic Center saat masjid ini rasmi dibangunkan. Menurut Hassan warga keturunan Lebanon yang berhijrah ke Venezuela pada 1968, jumlah muslim Venezuela memang tidaklah banyak, tak lebih banyak daripada yang ada di Brazil atau Argentina. Namun, kewujudan Masjid Shaikh Ibrahim menjadi satu kebanggaan tersendiri.
Banyak yang menyebut bahawa terbinanya masjid ini terkait dengan keanggotaan Venezuela sebagai anggota OPEC (organisasi pengeluar-pengeluar minyak dunia). Menggantungkan sepenuhnya pembiayaan negara dari minyak (80 peratus) membuat Venezuela mesti memiliki hubungan baik dengan Arab Saudi, anggota OPEC paling berpengaruh. Maka tatkala sebuah yayasan di Arab Saudi yang masih ada hubungan keluarga dengan Raja Saudi menawarkan bantuan sekitar 8,5 juta dollar untuk membangun masjid, Venezuela langsung menyambut baik. Masjid ini sendiri bukan yang pertama yang dibangun keluarga Raja Saudi, beberapa masjid lain juga dibangun di Dusseldorf, Gibraltar, Milan dan Moscow. Dengan biaya sebesar itu masjid Caracas diutamakan sebagai salah satu bangunan penting di kota Caracas, terletak berdampingan dengan Teater Nasional, Muzium Seni, perusahaan telefon dan kebun raya. Arkitek masjid yang dirancang Oscar Bracho merupakan cabaran tersendiri bagi masjid ini kerana letaknya bertumpu dengan jalur kereta bawah tanah serta berdampingan dengan sebatang jalan bebas hambatan. Untuk mengurang kebisingan dan getaran dari kereta bawah tanah, lantai dasar masjid tak digunakan untuk ruang solat, tapi bagi aktiviti kemudahan umum untuk melangsungkan perkahwinan, juga perpustakaan dan sekolah Al-Quran. Sementara itu untuk mengurangi kebisingan jalan raya, bangunan masjid dibungkus dengan lapisan tertentu dari beton (simen yang dikuatkan dengan besi di dalamnya) dan marmar. Uniknya, kerana sebahagian besar penduduk Venezuela kurang mengenali Islam, Masjid Shaikh Ibrahim sering disebut sebagai “Gereja Islam” atau “Sinagog Muslim” oleh masyarakat di sana.

Ahmadinejad dan Hugo Chavez
Satu segi yang tak boleh dipisahkan dalam pembicaraan tentang Venezuela adalah Hugo Chavez. Pemimpin Venezuela ini namanya semakin berkibar akhir-akhir ini terkait dengan perjuangannya mengikis pengaruh Amerika Syarikat di tanah Latin dan dunia. Chavez dikenal sebagai salah seorang pemimpin dunia yang berani mengecam tindakan Amerika Syarikat dan Israel. Begitu juga dengan Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad. Keduanya seringkali melawan tindakan Amerika Syarikat dan Israel. Inilah yang membuat dua orang ini kini bersahabat dan saling bekerja sama demi mewujudkan cita-cita mereka bagi keadilan dunia. Pada awalnya Chavez berfikir melakukan hubungan dengan Iran adalah bodoh dan tak berguna. Ahmadinejad pun melihat Chavez adalah orang bukan Islam yang tidak bertuhan. Namun seiring berjalannya waktu, kedua negara tersebut sepakat untuk melakukan hubungan diplomatik. Chavez pernah melakukan kunjungan beberapa kali ke Iran, begitu juga sebaliknya. Selain itu, kedua negara ini menjalin hubungan yang erat dalam hal menentang keras keganasan serta pencerobohan Amerika Syarikat dan Yahudi. Iran dan Venezuela menjalin hubungan dalam beberapa hal, diantaranya saranan untuk hubungan perniagaan yang mereka sepakati dan menyediakan berbagai perlengkapan, traktor, simen, dan perusahaan lain sebagai tempat menjalankan perniagaan tersebut.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Februari di pasaran...

No comments: