DALAM al-Quran, terjadi sebuah dialog antara para malaikat dan Allah s.w.t. Dialog itu bermula ketika Allah menyampaikan sesuatu di hadapan para malaikat dan iblis perihal akan diciptakannya Adam a.s. di muka bumi. Kelompok malaikat dan iblis sangat keberatan tentang hal tersebut. Secara jelas dan tegas kaum iblis menolak hal itu. Sementara itu, malaikat memohon pertimbangan Allah terlebih dulu. Sebab, menurut malaikat, anak cucu Adam hanya akan membuat kerosakan saja di muka bumi. “Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, ‘Sesungguhnya Aku hendak menjadikan khalifah di muka bumi.’ Mereka berkata, ‘Apakah Engkau hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan menyucikanMu.’ Tuhan berfirman, ‘Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.” (al-Baqarah [2]: 30) Ayat ini menjelaskan bahawa malaikat begitu khuatir tentang nasib bumi bila anak cucu Adam yang akan menghuninya. Sebab, kata mereka, bumi hanya akan dijadikan sebagai objek kerosakan semata. Alam yang telah disediakan Allah akan menjadi ‘gelanggang’ atas keserakahan nafsu manusia. Di samping itu, manusia juga akan saling menumpahkan darah di antara mereka. Kerana itu, malaikat meminta kepada Allah untuk mempertimbangkannya. Kata pakar tafsir Quraish Shihab, Allah menyampaikan pesan penting ini ke hadapan para malaikat kerana mereka akan dibebani banyak tugas yang menyangkut urusan manusia. Ada yang akan bertugas mencatat amal-amal manusia, ada yang bertugas memeliharanya, ada pula yang membimbingnya, bahkan ada pula yang menghantarkan rezeki kepada umat manusia. Mengenai rencana itu, para malaikat tetap saja belum boleh menerima. Mereka menduga bahawa manusia tidak akan boleh menjaga alam dan isinya. Dugaan ini mungkin berdasarkan pengalaman mereka sebelum diciptakannya manusia, iaitu kelompok makhluk yang juga telah melakukan kerosakan di muka bumi sebelum manusia yang menghuni, atau boleh juga berdasarkan bahawa kerana yang akan bertugas menjadi khalifah di muka bumi ternyata bukan malaikat. Seperti ia diketahui, kata malaikat, selama ini mereka selalu memuji dan bertasbih kepada Allah. Mereka tidak pernah melakukan kesalahan sedikitpun kepada Allah. Selayaknya, yang layak untuk menjadi khalifah di muka bumi adalah mereka, dan bukan manusia yang telah diberi hawa nafsu dan akal. Meski begitu, menurut para ahli tafsir, pernyataan malaikat itu bukanlah sebagai bentuk keberatan atas penciptaan Adam di muka bumi sebagai khalifah. Mereka hanya menyatakan pertimbangan sebagai bentuk pertanyaan. Ini berbeza dengan para iblis yang jelas-jelas menolak kehadiran manusia untuk menjadi khalifah di muka bumi. Ibnu Jarir berpendapat bahawa pertanyaan para malaikat itu merupakan ungkapan untuk mencari maklumat. Mereka bermaksud meminta pengesahan dari Allah s.w.t. perihal rencana menjadikan anak Adam sebagai khalifah di muka bumi. Allah kemudian mengizinkan para malaikat itu untuk menanyakan hal tersebut. Para malaikat hakikatnya bermaksud mengatakan bahawa diantara keturunan Adam itu ada yang melakukan kerosakan. Malaikat, dalam hal ini, hanya merasa khuatir. Mereka khuatir bahawa alam bumi yang begitu indah dan nyaman itu kemudian tidak sanggup dijaga oleh anak cucu Adam kelak. Namun begitu, kekhuatiran para malaikat itu dijawab oleh Allah dengan kalimat yang sangat singat. Kata Allah, “Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.” Dengan jawaban ini, malaikat hanya diam dan menerima.
Bencana Alam
Kalau ditilik lebih jauh, kekhuatiran para malaikat itu memang ada benarnya. Kini, kita menyaksikan terjadinya berbagai kerosakan alam di muka bumi. Semua itu akibat ulah tangan manusia. Bencana alam yang disebabkan oleh kelalaian manusia telah memakan banyak korban jiwa dan harta benda. Dalam setahun terakhir ini kita telah menyaksikan berbagai bencana alam. Sebut saja, misalnya; bencana banjir, tanah runtuh, semburan lumpur panas, hingga gempa bumi belum lama ini. Semua itu, kalau dikaji secara ilmiah, merupakan akibat dari ulah tangan manusia. Terjadinya banjir tak lain kerana kurangnya resapan air. Tanah yang seharusnya berfungsi sebagai tadahan resapan kini dibangun berbagai bangunan bertingkat dan megah. Tanah-tanah sawah ‘ditukar’ jadi kawasan perumahan. Akibatnya, sungai tak mampu lagi membendung air hujan yang begitu banyak. Maka, terjadilah banjir. Begitu juga dengan terjadinya tanah runtuh. Pohon-pohon di hutan yang seharusnya dijaga keseimbangannya malah ‘digunduli’. Ekosistem kian rosak. Hal ini mengakibatkan kerosakan pada tanah di sekitarnya, yang apabila terjadi curahan hujan tinggi, maka air hujan akan tertumpu di bahagian dasar lereng, sehingga menimbulkan gerakan menghakis atau longsoran tanah.
Selanjutnya dapatkan Hidayah Februari di pasaran...
Sunday, February 7, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment