Sunday, February 7, 2010

Insan Yang Membuat Rasulullah Kagum

TIDAK semua sifat, perilaku dan kebiasaan buruk yang ditunjukan kaum kafir Quraisy menunjukkan hal-hal tercela. Sebab ada juga beberapa orang yang walaupun mereka memeluk setia keyakinan nenek moyangnya, namun mereka memerhati seluas samudera, peka dan peduli pada segala yang menimpa Rasulullah s.a.w. dan kaum muslimin. Dalam hal ini, tentu kita ingat bapa saudara Rasulullah s.a.w., Abu Thalib. Dia secara nyata membela anak saudaranya, Muhammad s.a.w., dalam menyiarkan agama ‘baru’ yang menolak adat jahiliah ketika itu. Dia juga rela membantu dan mendermakan hidupnya demi perjuangan Rasulullah, meskipun harus menanggung kesan pahit, yakni dimusuhi kalangannya sendiri, kaum kafir Quraisy. Namun, selain Abu Thalib, rupanya masih ada juga yang menunjukkan perilaku baik meskipun dia masih tergolong kafir dan mengingkari kepercayaan yang dibawa Rasulullah. Dialah sahabat yang memiliki perilaku terpuji dan terbaik pada masa Jahiliah. Kerana itu, tak hairan bila di kemudian hari ketika dirinya menyatakan memeluk Islam, sifat dan watak peribadi yang baik masih tetap terjaga. Sehingga dia dikenal sebagai orang yang terbaik akhlaknya, baik sebelum mahupun sesudah menjadi seorang muslim. Bahkan kerananya Rasulullah pernah menyarankan para sahabatnya untuk mencontohi dan memiliki dua watak tersebut. Pada masa Jahiliah, Sahabat tersebut dipanggil Zaid Al-Khail, sedang pada masa Islam dipanggil oleh Rasulullah s.a.w. sebagai Zaid Al-Khair. Peri laku yang patut diteladani semasa dia masih Jahiliah diceritakan dalam berbagai catatan sejarah Islam.

Penawanan yang Baik
Suatu ketika, pada masa Jahiliah, Zaid Al-Khail menggembalakan unta-unta milik saudara perempuannya. Jumlahnya kira-kira seratus ekor. Menjelang Maghrib, Zaid Al-Khail yang dibantu dua orang hamba sahayanya menambatkan unta-untanya dekat sebuah khemah yang terbuat dari kulit. Di dalam khemah, tinggal seorang tua bernama Muhalhil, ayah Zaid Al-Khail. Zaid mahupun kedua pembantunya tak menyedari kehadiran seorang tetamu tak diundang yang sejak tadi mengintai dari balik semak. Malam kian larut, dingin, dan pekat. Zaid Al-Khail dan kedua pembantunya tertidur kepenatan setelah seharian menggembalakan unta. Begitupun dengan ayah Zaid, Muhalhil. Dalam kegelapan malam, tiba-tiba satu bentuk bayangan berkelebat mendekati tempat unta jantan ditambatkan. Lalu bentuk bayangan itu melepaskan ikatan tali unta tersebut. Tanpa menunggu waktu, ia lantas menungganginya dan meninggalkan khemah. Namun rupanya unta-unta yang lainnya mengikuti unta jantan itu. Zaid Al-Khail sendiri tidak menyedari kejadian tersebut. Beberapa saat kemudian dia baru menyedari bahawa unta-untanya ghaib, tepatnya ketika dia bangun tidur di pagi hari. Tanpa fikir panjang, dia raih tali kekang kuda dan memacunya untuk mengejar si pencuri. Hatinya berharap, siapa tahu si pencuri masih boleh terkejar.
Mungkin memang sudah rezekinya, usaha Zaid Al-Khail akhirnya membuahkan hasil, walaupun memakan waktu dan usaha yang cukup melelahkan. Menjelang tengah hari, Zaid Al-Khail baru menemukan jejak si pencuri. Sebuah pertanda baik. Maka dia pun makin mempercepat menunggang kudanya. Benar saja, akhirnya Zaid Al-Khail berhasil menemukan si pencuri itu. Merasa dirinya terkejar, si pencuri segera turun dari unta jantan yang ditungganginya dan menambatkannya pada sebatang pohon kering. Dia ingin mencabar dengan mencelakai Zaid Al-Khail. Si pencuri pun dengan serta merta mengeluarkan anak panah dari tempatnya dan langsung membidikkannya tepat ke arah Zaid Al-Khail. Sementara Zaid Al-Khail pun segera memberi amaran dengan berteriak menahan si pencuri. “Hei! Lepaskan unta jantan itu!” perintah Zaid dari atas belakang kudanya.
“Tidak! Tidak boleh!” jawab si pencuri. “Patut kau tahu, aku telah meninggalkan keluargaku di Hirah (Iraq) dalam keadaan lapar. Dan aku telah bersumpah tidak akan kembali kepada mereka sebelum berhasil membawakan mereka makanan atau aku mati kerananya!” ujar si pencuri itu tanpa ragu. Merasa amarannya tidak dihiraukan, Zaid Al-Khail kembali mengherdik. “Hei! Cepat kau lepaskan unta jantan itu!” Bentak Zaid mengulangi perintahnya. “Jika tidak kamu lepaskan, akan kubunuh kau!” “Tidak! Aku tidak akan melepaskan unta itu, apa pun yang terjadi!” cabar si pencuri sambil tetap membidikkan anak panahnya ke arah Zaid Al-Khail.
“Baiklah kalau begitu, rentangkan tali unta jantan itu. Di situ terdapat tiga simpul. Tunjukkan kepadaku simpul mana yang harus aku panah!” kata Zaid Al-Khail. Si pencuri rupanya memenuhi permintaan Zaid Al-Khail dan memintanya untuk memanah simpul yang tengah. Zaid Al-Khail membidikkan anak panah dan melepaskannya tepat mengenai sasaran. Saat itu, si pencuri menggelabah dan menunjuk dua simpul lainnya untuk dipanah. Zaid Al-Khail pun segera melepaskan anak panah dan lagi-lagi tepat mengenai sasran. Melihat kenyataan itu, si pencuri segera memasukkan anak panahnya dan menyerah kepada Zaid Al-Khail. Masih di atas kudanya, Zaid Al-Khail menghampiri si pencuri dan melucuti pedang dan panahnya. Si pencuri tertegun melihat itu. Namun sedikitpun ia tak melihat tanda-tanda atau siasat buruk dari Zaid Al-Khail. “Naiklah kau di belakangku!” perintah Zaid pada si pencuri. Dia pun menuruti perintahnya. Setelah membonceng di belakangnya, Zaid Al-Khail bertanya, “Hukuman apa yang aku jatuhkan kepadamu?” “Tentunya hukuman berat,” jawab si pencuri itu pasrah.
“Mengapa demikian?” tanya Zaid lagi. “Kerana perbuatanku telah menyusahkan dirimu. Allah memenangkan engkau dan mengalahkan aku,” jawab si pencuri. Setelah berdialog cukup panjang, si pencuri akhirnya menyedari bahawa yang saat itu memboncenginya adalah Zaid Al-Khail bin Muhalhil yang dikenal sebagai penawan yang baik. Dalam perjalanan ke perkhemahan, Zaid Al-Khail berkata kepada si pencuri, “Demi Allah, seandainya unta-unta ini milikku sendiri, sungguh akan kuberikan semuanya kepadamu. Tapi aku mohon kepadamu, tinggallah di khemahku sejenak barang dua atau tiga hari. Tak lama lagi akan terjadi peperangan dimana aku nanti akan memperoleh harta rampasan.”

Selanjutnya dapatkan Hidayah Februari di pasaran...

No comments: