Monday, September 20, 2010

Apakah Jin Berpuasa?

Berdasarkan ayat di atas para ulama sepakat bahawa jin pun terkena mukallaf, yakni diberikan beban syariat dan bertanggung jawab atas setiap tindakannya di muka bumi ini. Mereka solat, pergi haji dan berpuasa. Kerana itu, menurut Abu Azka Fathin Mazayasyah dan Ummi Alhan Ramadhan M dalam Bercinta dengan Jin, tak hairan jika mereka juga berlumba-lumba untuk beribadah dan ikut belajar beribadah pada manusia. Apabila ada jin yang ikut solat dengan manusia, maka boleh jadi mereka itu adalah jin muslim yang memang benar-benar ingin belajar pada manusia. Menurut sejarah, awal mula jin masuk Islam berawal dari sebuah “halangan langit.” Suatu kali para jin ingin mencuri maklumat dari langit. Kemudian mereka terhalang oleh sesuatu hal yang tak mereka ketahui. Para jin itu dilempari dengan pancaran-pancaran api, sehingga memaksa mereka untuk kembali ke kaumnya.
Kaum jin tersebut kemudian bertanya pada mereka yang pulang kembali itu. Ada apa-apakah dengan kalian semua? Mengapa kalian kembali lagi sebelum memperoleh rahsia langit? Para jin yang telah gagal menjalankan misinya itu menjawab, “Kami terhalang untuk memperoleh sebarang maklumat dari langit. Bahkan, kami dilempari dengan pancaran api.” Kaum jin itu kemudian berkata: “Hal itu tidak mungkin terjadi begitu saja. Pastilah telah terjadi sesuatu yang sangat penting. Cubalah kalian mengelilingi seluruh penjuru bumi, mulai dari Timur hingga Barat!” Maka serombongan jin pun berangkat untuk mencari sumber penyebab dari kejadian yang tengah menimpa mereka. Ketika mereka melintasi jalan di Tihamah, mereka mendengar lantunan ayat suci al-Quran dari Rasulullah s.a.w., yang pada saat itu sedang menunaikan solat subuh bersama para sahabatnya. Para jin itu pun berhenti dan mendengarkan dengan seksama ayat-ayat al-Quran yang dibaca Rasulullah s.a.w. Setelah selesai mendengarkan bacaan ayat suci al-Quran itu, mereka lalu berkata, “Inilah yang menyebabkan kita semua jadi terhalang untuk mendengarkan berita dari langit.” Kemudian para jin itu kembali ke kaumnya seraya menyampaikan apa yang baru saja mereka alami. “Kami telah mendengarkan al-Quran yang amat mengagumkan. Ayat-ayat itu memberi petunjuk pada kebenaran. Sungguh, kami telah beriman kepadaNya dan kami tidak akan menyekutukan sesuatu pun dengan Tuhan kita.” Kisah di atas diambil dari riwayat Ibnu Abbas. Itu merupakan “tonggak sejarah” bagi bangsa jin. Sebab, setelah itu sebahagian dari bangsa jin kemudian belajar agama Islam pada Rasulullah. Sejak itulah dakwaan identiti sebagai jin Muslim atau jin Islam mulai muncul. Ertinya, bangsa jin yang mengikuti syariat Nabi s.a.w. dengan cara solat, bersedekah dan puasa, adalah mereka yang beragama Islam. Sedangkan yang tidak mahu mengikutinya dianggap sebagai jin kafir. Padahal, sejak awal mereka mendapatkan taklif (beban syariat). “Dan sesungguhnya di antara kami ada orang orang yang salih dan di antara kami ada (pula) yang tidak demikian halnya. Adalah kami menempuh jalan yang berbeda beda.” (Al-Jin: 11)
Dalam hubungan berpuasa, bagaimana cara bangsa jin menjalankannya? Apakah puasa mereka berbeda dengan puasanya bangsa manusia ataukah sama? Jika kita melihat kisah di atas nampak bahawa perjalanan spiritual bangsa Jin bermula dari Rasulullah s.a.w. Ertinya, mereka memeluk Islam setelah mendengarkan lantunan ayat-ayat suci al-Quran dari Rasulullah, bukan dari yang lain. Kerana mereka belajar dari Rasulullah, tentu puasa mereka pun sama seperti puasanya Rasulullah. Ertinya, ketika mereka berpuasa bererti saat mereka tidak makan, minum dan melakukan hubungan seks sejak fajar hingga terbenamnya matahari. Kita sudah mafhum bahawa hidup bangsa jin layaknya manusia. Mereka makan, minum dan berhubungan seks. “Bangsa jin itu juga makan seperti kita, hanya saja makanannya tidak sama dengan makanan kita dan adakalanya dia mencuri makanan kita sebagaimana syaitan mencuri makanan zakat dari Abu Hurairah yang diperintah oleh Rasulullah s.a.w. untuk menjaganya,” ujar Abu Dzaka dalam forum.nu.or.id.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Oktober 2010 di pasaran...

No comments: