Monday, September 20, 2010

Nama Mesir Abadi Dalam Al-Quran

Kebanyakan kita hampir mengenali Profesor DR. Quraish Shihab. Beliau adalah pakar tafsir yang sudah diakui kealimannya. Kita juga, pastinya, mengenal Habiburahmanel-Shirazy, penulis novel Islam ‘Ayat-Ayat Cinta’.
Dua orang ini adalah sekian ramai ilmuan Indonesia yang terkait dengan Mesir. Quraish Shihab belajar agama dari tingkat pendidikan menengah di Mesir pada tahun 1958 saat ia berumur 14 tahun. Menekuni bidang tafsir, ia memperoleh gelar sarjana pada tahun 1967 sampai kemudian memperoleh gelar doktor pada tahun 1982. beliau adalah doktor Tafsir pertama lulusan Universiti Al-Azhar di Asia Tenggara dan sudah menulis banyak buku penting mengenai a-Quran, termasuk Tafsir Al-Mishbah yang terkenal itu. Sementara Habiburahman El-Shirazy adalah sasterawan asal Semarang dan juga seorang pendidik lulusan Al-Azhar tahun 2002. Dalam novelnya ‘Ayat-Ayat Cinta’ tergambar jelas mengenai keindahan Mesir, Kaherah, juga sungai Nil. Habiburahman belajar 7 tahun di Mesir. Tentu banyak tokoh-tokoh lain yang terkait dengan Mesir, Al-Azhar dan Kaherah di Indonesia. Namun dari dua tokoh ini sudah tergambar eratnya kaitan Mesir dengan Indonesia sebelum negara lainnya mengakui. Malah di Malaysia sendiri ramai para ilmuan dan para ulamanya menimba ilmu di negara bertuah ini.
Mesir atau Republik Arab Mesir adalah sebuah negara yang sebahagian besar wilayahnya terletak di Afrika bahagian timur laut. Dengan luas wilayah sekitar 997.739 kilometer persegi, Mesir mencakupi semenanjung Sinai yang dianggap sebagai bahagian dari Asia Barat Daya, sedangkan sebahagian besar wilayahnya terletak di Afrika Utara. Mesir bersempadan dengan Libya di sebelah barat, Sudan di selatan, jalur Gaza dan Israel di utara-timur. Persempadanannya dengan perairan ialah melalui Laut Tengah di utara dan Laut Merah di timur. Mesir berbentuk republik sejak 18 Jun 1953. Hosni Mubarak telah memegang jawatan sebagai Presiden Mesir selama lima penggal sejak 14 Oktober 1981 setelah pembunuhan Anwar Sadat. Selain itu, ia juga pemimpin Partai Demokrat Nasional. Perdana Menteri Mesir, Dr. Ahmed Nazrif, dilantik ada 9 Julai 2004 untuk menggantikan Dr. Atef Ebeid. Majoriti penduduk Mesir menetap di pinggir Sungai Nil (sekitar 40,000 km²) yang merupakan sungai terpanjang di dunia. Sebahagian besar daratannya merupakan sebahagian dari guru Sahara yang jarang dihuni.
Mesir terkenal dengan peradaban kuno dan beberapa monumen kuno termegah di dunia seperti Piramid Giza, Kuil Karnak dan Lembah Raja serta Kuil Ramses. Di Luxor, sebuah kota di wlayah selatan, terdapat kira-kira artifak kuno yang mencakup sekitar 65 peratus peninggalan kuno di seluruh dunia. Kini, Mesir diakui secara luas sebagai pusat budaya dan politik utama di wilayah Arab dan Timur Tengah.

Pemimpin Afrika
Mesir boleh dikatakan sebagai negeri para nabi. Nama Mesir sendiri diabadikan al-Quran sebanyak lima kali. Selain itu, ada beberapa hadis Nabi s.a.w. yang menyebut langsung nama Mesir. Hal ini menunjukkan tingginya peranan dan kedudukan Mesir dalam sejarah agama Islam. Ratusan bahkan ribuan ulama terkemuka lahir dan menjalankan misi dakwahnya di Mesir ini. Penduduk asli Mesir berasal dari keturunan Ham bin Nuh a.s. Dia salah satu putera Nabi Nuh a.s. yang menjadi nenek moyang negeri Mesir, Yaman dan negara-negara di tanduk benua Afrika. Sementara putera Nabi Nuh yang lain, Sam bin Nuh a.s. keturunannya tersebar di negara-negara Iraq dan sebahagian besar negara jazirah Arab. Dikatakan, sebutan Mesir menurut sejarah diambil dari nama cicit Nabi Nuh a.s., iaitu Misr bin Baishar Ham bin Nuh a.s. Mesir merupakan Negara Arab paling banyak penduduknya, yakni sekitar 80 juta orang. Hampir seluruh populasi terpusat di sepanjang Sungai Nil, terutama Iskandariyah dan Kaherah, dan sepanjang Delta Nil dan dekat Terusan Suez. Hampir 95 peratus dari populasinya adalah pemeluk Islam dan bakinya Kristian (Koptik). Bersama Libya, Algeria dan Maghribi, Mesir adalah pemimpin kawasan dalam hal keislaman. Empat negara inilah sendi utama besarnya populasi Islam di benua Afrika yang berpusat di wilayah Utara. Agama memiliki peranan besar dalam kehidupan di Mesir. Suara azan adalah penentu bagi kegiatan dan pembahagian waktu kerja masyarakatnya, hal yang juga boleh kita temui di Malaysia, Indonesia dan negara Islam lainnya. Kaherah juga dikenali dengan berbagai menara masjid dan gereja. Menurut perlembagaan Mesir, semua perundang-undangan harus sesuai dengan hukum Islam. Negara mengakui mazhab Hanafi lewat Kementerian Agama. Imam dilatih di sekolah keahlian untuk imam dan di Universiti Al-Azhar, yang memiliki jawatankuasa untuk memberikan fatwa untuk masalah agama. Majoriti muslim Mesir beraliran sunni dan sebahagian juga menganut ajaran sufi. Pendidikan Mesir juga sangat berpengaruh dalam dunia Islam. Tak hanya Al-Azhar, individu-individu ilmuan Mesir memiliki jangkauan pengaruh yang luas. Sebutlah Jamaluddin al-Afghani, Muhammad Abduh, Rasyid Ridha, dan Muhammad Ali Pasha yang menyuarakan pembaharuan pemikiran. Di masa sekarang kita boleh menyebut almarhum Syaikhul Azhar Sayyid Tantawi, Sayyid Qutub, Mahmud Syaltut serta, tentu saja Dr.Yusuf Al-Qardhawi yang menyandang gelar ketua Ravithah al-Alam al-Islamy atau Mufti dunia. Apa yang dilakukan Muhammad Abduh yang tak hanya membenahi bangunan tapi juga pemikiran di Al-Azhar boleh dikatakan sebuah revolusi. Bias dari revolusi ilmu pengetahuan ini terasa di seluruh dunia Islam, termasuk di nusantara kita ini. Mereka yang belajar di Al-Azhar kemudian membawa bahang revolusi itu ke negaranya masing-masing. Abduh menyuarakan pentingnya modernisme dalam Islam dengan rasionaliti dan logik sebagai dasarnya serta gerakan untuk kembali ke al-Quran dan as-Sunnah.
Bersama Al-Afghani yang merupakan gurunya, Abduh menyuarakan pentingnya penguatan atas Pan-Islamisme dan lepas dari belenggu penjajahan dunia Barat.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Oktober 2010 di pasaran...

No comments: