Dikisahkan, umat Yahudi biasanya memberikan hasil tuaian dan buah-buahan kepada para rahib. Mereka biasanya suka memberi hadiah dan merasuah para rahib agar mengubah isi Taurat dan memudahkan hukum yang memberatkan sesuai permintaan mereka. Para raja juga suka memberikan hadiah kepada para rahib agar mereka mahu mengubah isi Taurat dan menyembunyikan ajaran-ajarannya yang sebenar. Setelah para rahib memperoleh kekuasaan (kemegahan) dan harta benda umat Yahudi, mereka khuatir umatnya akan memercayai kerasulan Muhammad a.s. dan mengikutinya, sehingga kekuasaan tak dapat mereka miliki lagi. Satu ketika, Ka’ab bin Asyraf, seorang umat Yahudi, bertanya kepada rahib. “Apa pendapatmu tentang Muhammad?” Rahib menjawab, “Dia adalah Nabi.” Ka’ab bertanya lagi, “Jika jawapanmu bukan demikian, aku pasti akan memberimu hadiah.” Rahib itu pun berfikir, “Baru tadi aku memberi jawapan tanpa fikir dulu. Berilah aku kesempatan untuk berfikir dan melihat Kitab Taurat.” Kemudian rahib itu masuk ke tempat ibadahnya dan mengganti sifat Muhammad dengan sifat-sifat Dajjal. Setelah itu ia kembali dan memberikan jawapan sesuai permintaan. Ka’ab pun puas. Ia lalu memberikan rahib itu empat hasta kain untuk setiap ayat (syair dalam Taurat) yang disampaikan rahib itu.
Bani Israil
Kisah ini dinukil dari Kitab Tafsir Ruhul Bayan karya Ismail Haqi al-Burusywi. Kisah di atas dimaksudkan untuk menggambarkan betapa umat Yahudi begitu tidak senang dengan kebenaran. Padahal, dalam Kitab Taurat sendiri, iaitu kitab yang mereka yakini, watak Muhammad digambarkan sebagai serang Nabi. Hal ini, tegasan Allah dalam al-Quran, merupakan bukti bahawa mereka telah ingkar terhadap nikmat yang mereka miliki. Inilah yang Allah paparkankan dalam Quran Al-Baqarah: 40. “Wahai Bani Israil, ingatlah kepada nikmatKu yang telah Aku berikan nikmat itu kepada kalian dan penuhilah janji kalian kepadaKu, tentu Aku memenuhi janji-Ku kepada kalian dan hanya kepada-Ku lah selayaknya kalian takut.” Nikmat, dalam maksud sederhana, adalah segala sesuatu yang positif yang diraih manusia. Nikmat yang dimaksud dalam ayat ini, iaitu nikmat yang didapatkan kaum Yahudi, antara lain adalah apa yang diperoleh nenek moyang mereka, seperti berbagai kenikmatan, selamat dari seksa Firaun, malapetaka alam, serta dengan banyaknya nabi yang diutus dari Bani Israil bila dibanding dengan umat yang lain. Perintah ini antara lain bertujuan untuk mengikis habis rasa dengki dan iri hati yang menyelubungi jiwa Bani Israil. Mereka iri dan dengki kepada Nabi Muhammad setelah sebelumnya mereka mengharap Nabi yang akan diutus adalah dari kelompok mereka. Ada tiga perintah yang disebutkan dalam ayat ini, iaitu mengingat nikmat Allah, memenuhi janji Allah, dan takut kepada Allah. Tiga perintah tersebut merupakan sistem kesempurnaan Ilahi bagi manusia. Seruan dari ayat ini khususnya ditujukan kepada Bani Israil. Israil adalah nama Nabi Ya’qub, iaitu ayah Nabi Yusuf a.s., sedangkan Israil sendiri maknanya abdullah (hamba Allah). Dalam Qamus al-Kitab al-Muqaddas diertikan sebagai ‘harga yang rendah’. Menurut bahasa Ibrani, iaitu bahasanya bangsa Yahudi, isra ertinya hamba, sedangkan il (elli, elia) ertinya Allah. Sya’rawi, seorang ulama tafsir, berpandangan bahawa hamba Allah, atau pilihan Allah, yang dimaksud dalam bentukan kata Israil hanya ditujukan kepada Nabi Ya’qub, dan bukan kepada anak cucunya. Nabi Ya’qub mendapat gelar Israil lantaran ia telah mampu melewati cubaan yang besar. Ketika ia lulus dari cubaan itu ia berhak dan layak untuk menyandang gelar Israil. Sebahagian ulama tafsir berpendapat bahawa ayat ini ditujukan secara khusus kepada kaum Yahudi yang hidup di zaman Rasulullah, yakni orang-orang yang tinggal di sekitar Kota Madinah, seperti Bani Quraizhah dan Bani Nadir. Mereka merupakan anak cucu Nabi Ya’qub. Orang Yahudi diperingatkan dan disebutkan secara khusus, kerana mereka merupakan orang-orang yang paling banyak nikmatnya, namun paling kufur atas nikmat itu. “Ingatlah kepada nikmatKu,” seru Allah. Ayat ini memberitahukan bahawa kaum Yahudi bukan saja meremehkan nikmat Allah serta tidak rasa khuatir terjadinya bencana kerana tidak pandai bersyukur, namun kerana mereka telah melupakan nikmat itu sendiri secara keseluruhan. Mengaitkan kufur nikmat kepada kaum Yahudi, kerana biasanya tabiat manusia suka cemburu dan hasad dengki apabila mereka melihat nikmat Allah ada pada orang lain. Kaum Yahudi termasuk kelompok yang ingkar pada janji. Janji itu mencakupi segala perintah Allah berupa keimanan, ketaatan, menjauhi larangan-laranganNya, dan sentiasa menepati ajaranNya. Termasuk ke dalam janji itu adalah apa-apa yang telah dicantumkan Allah dalam Taurat, seperti mengikuti Muhammad. Janji adalah memelihara segala sesuatu dan menjaganya dari waktu ke waktu. Yang dimaksud janji dalam ayat ini adalah ikatan dan ajaran.
Selanjutnya dapatkan Hidayah Oktober 2010 di pasaran...
Monday, September 20, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment