Monday, September 20, 2010

Hidup Baru Selepas Tunai Haji

Ini adalah kisahku, namaku Yin Nani, aku berkerja sebagai doktor umum di Hospital Islam Cempaka Putih Jakarta. Perjalanan hidupku cukup berliku, pahit, sedih bercampur menjadi satu. Aku pernah mengalami sakit hati dan kekecewaan yang mendalam terhadap lelaki sampai aku berpandangan seolah-olah sangat sulit bagiku mendapatkan pasangan hidup yang bernama suami yang saling menghargai, menyayangi, menghormati, dan berbagi dalam suka dan duka. Namun, sebagai hamba yang beriman akhirnya dengan berhaji aku lebih memahami bahawa segala sesuatu yang pahit belum tentu membawa derita dan segala sesuatu yang manis belum tentu membawa bahagia. Kerana, semua penderitaan yang begitu pahit, akhirnya membawa hikmah dalam mematangkan pandangan hidupku. Perwatakan dan kedewasaan hidupku menjadi lebih bermakna dan aku lebih menyukuri segala kurnia yang diberikanNya. Aku berangkat menunaikan fardu haji akhir tahun 2006 dan kembali ke Indonesia awal tahun 2007. Perjalanan hajiku tergolong lama, sekitar tiga bulan. Kerana, disamping sebagai jemaah, aku juga bertugas sebagai ‘Panitia Penyelenggara Ibadah Haji’ (PPIH). Aku tiba di Tanah Suci sebelum jemaah haji Indonesia datang dan aku kembali ke tanah air setelah semua jemaah pulang. Keinginanku berangkat menunaikan haji muncul pada tahun 2004. Namun, kerana faktor kesempatan, hasrat menunaikan hajiku tertunda. Alhamdulillah, pada tahun 2006, keinginan itu terkabulkan. Di Tanah Suci, tugasku menyiapkan klinik dan menangani kesihatan jemaah haji dari Indonesia. Ada tiga daerah kerja yang dijangkau PPIH, iaitu di Jeddah, Makkah dan Madinah.

Tawaf dan Berdoa
Pertama kali memasuki Masjidil Haram air mataku langsung menitis tanpa kusadari. Hal ini kerana kerinduanku yang mendalam untuk menyaksikan Kaabah yang begitu mulia. Selama ini aku hanya mampu menghadap ke arah Kaabah tanpa dapat melihatnya. Selesai ibadah umrah yang pertama kali aku duduk memandangi Kaabah di datarannya dengan perasaan terharu, takjub dan kesan yang sangat mendalam, seolah-olah Kaabah menjadi saksi tentang sejarah para Nabi a.s., para malaikat dan hamba Allah yang salih. Hal yang ingin kulakukan ketika itu adalah Tawaf keliling Kaabah setiap hari. Bagiku, Tawaf adalah sesuatu yang sangat istimewa. Ini adalah ungkapan kerinduanku pada Ka’bah. Setap hari, tepatnya setelah habis shalat fardu, aku mengelilingi Kaabah. Setiap Tawaf, aku selalu memperoleh kesan tersendiri. Terus terang, di satu sisi aku merasa bersyukur memperoleh kesempatan haji ke Baitullah. Tapi, di sisi lain, aku masih mengalami masalah besar dalam rumah tangga yang begitu rumit. Sehingga, aku terus berharap akan memperoleh keberkahan hidup setelah menjalankan ibadah haji. Mungkin, secara fizik aku tak sakit kerana tubuhku sihat. Secara ekonomi, hampir-hampir aku tak punya masalah. Masalah dengan keluarga besar, yang dulu sempat kualami lantaran aku masuk Islam, juga sudah diselesaikan dengan baik. Keadaan anak-anakku juga sihat. Namun, secara kerohanian, aku bermasalah dalam kehidupan berumah tangga. Aku kurang beruntung dalam membina rumah tangga sampai dua kali terkandas di tengah jalan. Ini membuat batinku sedih sekali. Maka, di depan Kaabah, aku pun bersimpuh. Aku menangis di Multazam. Aku memohon kepada Allah untuk diberi jalan keluar. Aku mengadu kepadaNya. Aku mendambakan insan yang bergelar suami yang mampu menjadi imam dalam hidupku. Aku mengharapkan suami yang dapat membimbing jalan hidupku, yang terbaik untukku dan anak-anakku, memperbaiki agamaku, menjadi teman yang saling mengisi, melindungi aku dan anak-anakku, menjadi ikutan dan simbol kebanggaan keluarga yang dapat menciptakan suasana yang damai dan bermartabat. Aku mendambakan insan yang bernama suami yang sayang pada keluarga besarku. Aku tak mahu gagal lagi dalam berumah tangga. Aku sudah bertekad bahawa aku tak mahu mengulangi kisah pahit rumah tangga yang pernah kualami.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Oktober 2010 di pasaran...

No comments: