Monday, September 20, 2010

Pesona Kecantikan Muslimah

SEBENARNYA, Ani terbilang perempuan cantik. Cukup menarik malah andai ia boleh menghias sedikit saja wajahnya. Tetapi sebenarnya Ani tak suka bersolek. Penampilannya sederhana sahaja. Kadang-kadang terkesan bahawa dia sebenarnya bukan suka bermake-up. Wajahnya dibedakkan sikit bila ia hendak keluar rumah dan sehabis mandi. Itu pun, lagi-lagi seadanya saja. Seperti sekadar untuk membezakan bahawa dia sudah mandi dan siap memulakan aktiviti hari-harinya. Tetapi, suatu hari, ia terlonjak terkejut ketika sedang bercermin. Kenapa berbeza dari aku yang dulu? Hatinya terus bertanya-tanya, mengingat-ingat apa yang ia perbuat hingga terjadi perbezaan sedemikian menonjol. Padahal, apa yang dilakukannya sekarang dan dulu tak ada yang berubah. ‘Oh, ternyata aku tak lagi muda!’ Ibu kepada seoranag anak perempuan ini seketika tersenyum getir. Sarah, teman Ani, malah sebaliknya. Perempuan yang senang tampil menawan itu sangat tekun merawat penampilannya. Bahkan untuk mendapatkan hasil memuaskan, ia tak segan mengeluarkan wang belanja untuk merawat wajah dan tubuhnya. Ia juga rela membeli sejumlah perhiasan untuk operasi “sedut lemak” ke negeri tetangga.
Tentu saja, Ani dan Sarah hanyalah contoh realiti kehidupan perempuan. Potret keperibadiannya yang sering ditemui dimana-mana pun. Kenyataannya memang sebahagian perempuan menganggap bahawa penampilan adalah hal nombor dua. Mereka khuatir akan terjebak pada sikap tabarruj (sikap berlebih-lebihan dalam hal penampilan) sehingga tampil cantik dan menawan dianggap tindakan yang sia-sia. Sedang di sisi lain, mereka justeru telah terpedaya oleh para jurujual kecantikan sehingga terghairah untuk berpenampilan bagai ‘puteri raja’. Media kecantikan yang memancing menarik perempuan-perempuan masa kini untuk ikut menjaga kecantikan, sama seperti yang tertera pada iklan. Bagaimana Islam memandang hal ini? Tak bolehkah perempuan cantik dan bersolek agar tampil menawan? Apakah harus menunggu usia tua, matang, dewasa, bahkan harus bersuami untuk tampil cantik? Atau sebaliknya, mengapa harus banyak wang yang dibelanjakan agar paras tampil mempesona? Tak bolehkan tanpa ‘belanja rawat wajah’ pun perempuan tetap boleh tampil menarik? Sesungguhnya bahawa keinginan untuk tampil cantik bagi seorang perempuan adalah hal yang semulajadi. Sebab keinginan itu adalah naluri yang telah diberikan Allah atas mereka. Perempuan memiliki kemampuan menampilkan kecantikannya serta menaruh perhatian lebih besar berbanding kaum lelaki. Bahkan, perempuan atau betina makhluk hidup, hampir semuanya terlihat indah dari pada jantannya. Hanya saja, selama ini lelaki cenderung mencari atau mengimpikan kecantikan perempuan, sedang perempuanlah yang cenderung menampakkannya. Dengan begitu, wajar pula bila setiap perempuan selalu berhasrat untuk tampil menawan dalam setiap kesempatan. Tanpa melakukan hal tersebut, jangankan untuk mendapatkan hasil memuaskan, bahkan untuk sekadar sihat saja rasanya mustahil. Sebab lazimnya diketahui bahawa setiap orang memiliki masalah berbeza-beza pada tubuhnya, mulai dari kaki sampai hujung rambut. Sebab itulah perhatian dan perawatan akan hal ini mutlak diperlukan. Malangnya, kerap kali tindakan yang dilakukan tanpa ilmu pengetahuan dan kesedaran yang cukup sehingga mereka sangat mudah terjebak pada persoalan itu-itu saja, yakni semata pada keinginan untuk selalu tampil cantik tanpa sebab hal lain yang lebih penting. Watak peribadi seperti inilah yang menyeret mereka untuk melakukan tindakan-tindakan ekstrim, seperti melakukan pembedahan plastik, sedut lemak, suntik pemutih dan lain sebagainya, tak peduli tindakan yang diambil itu selamat dari segi kesihatan ataupun tidak. Ukuran kepantasan alih-alih menjadi musnah oleh kerana mereka lambat laun tidak lagi puas merasa cantik. Dan, inilah tabarruj yang diharamkan itu.
Ada fatwa menyebut, semua perbuatan yang didasari untuk kelihatan cantik, nampak lebih muda atau menarik perhatian orang lain, adalah haram dilakukan kerana dianggap mengubah ciptaan Allah. Perbuatan itu menunjukkan sifat tidak bersyukur manusia kerana anugerah tubuh badan yang sempurna yang dikurniakan Allah adalah secantik-cantik dan sebaik-baik anugerah. Seseorang yang dilahirkan sempurna, memang harus merawat kesempurnaan yang dimilikinya, dia boleh mengubahnya dengan tujuan untuk menghindari kemudharatan. Ertinya, fizik yang sempurna tidak perlu diubah kecuali dengan tujuan untuk memperbaiki kecacatan, kecederaan atau apa saja yang sekiranya boleh mendatangkan kemudharatan jika dibiarkan. Adapun melakukan pembedahan demi mengubah fizik yang sudah sempurna, merupakan sebuah perbuatan dosa besar. Dosa itu bukan kerana telah mengubah ciptaan Allah, tetapi terdapat unsur kebohongan atau menipu oleh kerana cara-cara yang dilakukan bukanlah hal yang semestinya. Menambahkan bahawa niat seseorang untuk melakukan perubahan kecantikan itu haruslah disedari apakah betul atau salah. Seorang wanita yang ingin melakukan perubahan kecantikan dengan niat ingin kelihatan hebat dan anggun, atau ingin agar pasangan hidupnya kagum dan tidak mencari pasangan lain, harus diingatkan bahawa niat ini salah. Sebab keanggunan seseorang bukan jaminan pasangannya akan tetap setia. Juga bukan jaminan kelak dia akan kelihatan hebat dan akan dikagumi banyak orang.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Oktober 2010 di pasaran...

No comments: