Monday, September 20, 2010

Kebenaran Dalam Quran Diterima Ahli Sains

AL-QURAN bukan kitab sains tetapi kitab yang banyak membawa tanda-tanda mengenai kehidupan.
Penemuan sains kemudian membuktikan betapa benarnya tanda-tanda yang terkandung di dalam al-Quran yang diturunkan lebih 1400 tahun lalu sebelum ilmu sains berkembang. Sains bukan kebenaran mutlak. Ini kerana orang bukan Islam dan mereka yang tidak percaya kepada agama menganggap sains sebagai kebenaran mutlak.
Ulama menggunakan kayu ukur mereka untuk membuktikan kebenaran Islam. Para ulama banyak menyebut pelbagai tanda kehidupan yang terkandung didalam al-Quran, yang kadang-kadang para ulama ini memetiknya begitu hebat dan menghairankan kita dan berbanding dengan ilmu-ilmu sains yang menyokong penjelasan al-Quran. Antaranya ialah sumber cahaya matahari. Para saintis hari ini menyatakan bahawa cahaya matahari bersumber dari bahan kimia yang akan hilang pada satu hari nanti. Quran yang diturunkan lebih 1400 tahun lalu menyatakan bahawa matahari bergerak kesatu arah dan satu hari nanti ia tidak akan wujud. Begitu juga dengan bentuk bumi. Orang-orang dulu menyangka bahawa keadaan bumi ini mendatar. Tetapi Quran dalam surah al-Luqman telah menjelaskan bahawa dunia ini bulat dan berputar. Lalu, membolehkannya berlaku siang dan malam. Hakikat kebenaran ini kemudian ditemui oleh ahli-ahli sains. Begitu juga dengan ilmu alam. Pakar lautan mendapati bahawa terdapat dua jenis air iaitu tawar dan masin yang tidak bercampur antara satu dengan lain.
Surah ar-Rahman, ayat 19 dan 20 menjelaskan: “Dia membiarkan dua lautan mengalir yang kedua-duanya bertemu, antara keduanya ada batas yang tidak dilampaui oleh masing-masing.” Salah satu penemuan sains kira-kira antara 50 hingga 100 tahun lalu ialah mengenai peringkat-peringkat penghamilan dan kejadian manusia, sedangkan prosesnya begitu jelas diterangkan didalam Quran. Al-Quran telah menjelaskan terperinci peringkat-peringkat kejadian manusia dalam kandungan. Daripada 6000 ayat Quran, 1000 ayat merangkumi pelbagai bidang sains seperti biologi, perkebunan, genetik dan ilmu falak (astronomi). Semuanya itu menunjukkan bahawa Islam agama moden dan sains hanya melengkapi kebenarannya. Quran harus dan sudah menjadi sumber pengetahuan sains. Ia merupakan buku panduan induk yang menyediakan kod kehidupan yang sempurna yang dapat mencegah manusia daripada sebarang bentuk kerosakan. Yang demikian al-Quran mestilah direnung, di teliti dan dihayati. Soal menimba pelajaran dan mencari ilmu pengetahuan adalah satu kemestian. Ayat pertama yang diturunkan ialah “Bacalah” merupakan perintah Allah supaya manusia mencari ilmu. Tetapi sayangnya, ramai penganut Islam tidak membaca Quran dan memahami kandungannya. Kalau kita tidak dapat memahami isi kandungannya bagaimana kita dapat melaksanakan ajarannya?

Selanjutnya dapatkan Hidayah Oktober di pasaran...

No comments: