Monday, May 14, 2012

Haji Lelaki Sabung Ayam

SEBUT saja namanya Sakir. Usianya sekitar 55 tahun. Rambutnya panjang hingga melewati bahu dan selalu diikat macam tocang pada bahagian pangkal kepalanya. Meski usianya sudah separuh abad, tapi kebiasaan buruknya belum hilang, iaitu kaki sabung ayam. Kebiasaan lama saat dia dewasa tidak dapat hilang, meski dia telah berkahwin dan mempunyai beberapa orang anak. Sakir memiliki ayam jaguh yang sangat disayanginya. Namanya “Gatot Kaca”. Kedengarannya agak aneh, memang, seperti nama tokoh wayang kulit yang terkenal itu; sosok yang kerapkali disimbolkan dengan otot kawat dan tulang besi. Tapi, ayam Sakir ini dinamakan demikian kerana memang tidak sembarangan. Kerana dia seringkali menang saat diadu berlaga dengan ayam-ayam lainnya, baik dari kampungnya sendiri mahupun dari kampung lain. Tubuh ayamnya yang tinggi dan besar serta memiliki cakar yang panjang dan tajam, membuat dia ditakuti oleh ayam-ayam yang lain. Bagi Sakir, sabung ayam sebenarnya bukanlah hobi utamanya. Ini hanyalah suka-suka untuk mengisi kekosongannya di rumah sebagai ‘bos’ dari sebuah syarikat bajaj (kenderaan awam bermotor beroda tiga dengan pemandunya duduk di depan) di ibu kota Jakarta. Ya, sebagai lelaki, Sakir sebenarnya terbilang usahawan yang berjaya. Syarikatnya itu memiliki beberapa puluh bajaj yang disewakan kepada sebilangan orang. Dia punya beberapa pekerja yang diharapkan untuk mengawal segala operasi bajaj dan sekaligus memperbaikinya apabila ada berlaku kerosakan. Sebagai bos, masa Sakir banyak dihabiskan ‘stand by’ di rumah saja. Dia tahunya beres dan wang itu datang kepadanya setiap bulan. Untuk mengisi kekosongan waktu di rumah itulah, dia seringkali masuk gelanggang sabung ayam. Ayam ‘Gatot Kaca’ Sakir diasuhnya sejak kecil dan diberi makanan yang berzat. Memang patutpun saja ayam itu tumbuh besar dan kuat seperti namanya: Gatot Kaca. Namun, tentu saja, tulisan ini tidak mahu memperkatakan hal ehwal Gatot Kaca dalam segala aksi-aksinya. Tulisan ini tetap menjurus kepada si pemiliknya, iaitu Sakir.
Suatu kali dia berniat mahu menunaikan haji. Saat itu usianya 50 tahun, bererti kejadian ini lima tahun yang lalu. Dia berhasil mengumpulkan wang puluhan juta rupiah selama mengusahakan sewa bajaj-bajajnya. Setelah didesak oleh isterinya, akhirnya dia pun mahu berangkat menunaikan ibadah haji. Sebenarnya, Sakir bukanlah orang yang taat beribadat. Ibadah solat lima waktunya kerapkali dia tinggalkan. Kerana itu, dia gemar menyabung ayam. Bahkan, solat Jumaat yang hanya dikerjakan seminggu sekalipun, jarang dia tunaikan. Mungkin hanya solat dua hari raya saja yang dia lakukan, itu pun kerana saat itu tetangga di kanan dan di kirinya pergi solat beramai-ramai, hingga dia pun terpaksa ikut-ikutan. Ya, sebagai hamba Allah, Sakir sebenarnya termasuk golongan kurang bersyukur atas segala rezeki yang dia terima selama ini. Dia tidak sedar bahawa kejayaannya menjadi pengusaha bajaj di Jakarta tidak saja kerana kerja kerasnya, tetapi juga kerana pemberian rezeki dari Allah. Kerana itu, dia semestinya banyak bersyukur dengan melakukan ibadah sebaik mungkin kepadaNya. Namun, kenyataannya, dia malah kerapkali meninggalkan solat lima waktu yang justeru diwajibkan kepada setiap hamba-hamba Allah yang mengaku muslim.
Kerana itu, banyak yang terkejut ketika Sakir memutuskan diri untuk berangkat menunaikan ibadah haji. Kendati begitu, tetangga kanan-kiri rumahnya berharap agar ibadah haji yang akan dia tunaikan nanti menjadi titik tolak dari perjalanan kerohaniannya selama menjadi hamba Allah di muka bumi ini. Mahunya sekembali dari Tanah Suci kelak, Sakir berubah menjadi muslim yang sempurna, yang melaksanakan segala perintah wajib dan sunnah dalam Islam.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Mei 2012 di pasaran...

No comments: