Monday, May 14, 2012

Merangkai Hubungan Sakinah Dengan Ibu Bapa Mertua

KEBERADAAN ibu bapa mahupun mertua dalam sebuah rumahtangga pada dasarnya boleh menjadi alat efektif yang membantu mendewasakan rumahtangga anak-anaknya. Paling tidaknya bekalan kehidupan berumahtangga membuat mereka perlu bimbingan dari orang-orang yang berpengalaman. Dalam hal ini, ibu bapa dan mertua tentu saja menjadi pihak yang paling layak membantu mereka oleh kerana sudah banyak asam garam kehidupan rumahtangga yang mereka lalui. Namun, sayangnya, fungsi ‘mem-bantu’ yang dilakukan para ibu bapa-mertua seringkali bergeser menjadi alat kawalan yang berlebihan. Baik ibu bapa mahupun mertua, terkadang melampaui batas sehingga mereka lupa dimana posisi mereka sebenarnya.
Umumnya, ini terjadi kerana mereka selalu meletakkan diri sebagai pihak yang bertanggungjawab penuh atas kehidupan anak-anaknya. Sehingga tanpa sedar mereka selalu tergerak ingin terlibat dalam setiap langkah kehidupan anak menantu. Ibu bapa-mertua lupa bahawa anak-anak yang dibesarkannya itu kini tidak lagi menjadi tanggungjawab mereka sepenuhnya. Saat anak perempuan kesayangannya telah menjadi isteri dari menantunya, maka tanggungjawab sepenuhnya berada di bahu suaminya. Demikian pula jika anak lelaki pula mereka sudah memutuskan menikahi seorang gadis, maka kehidupan isteri, anak-anak dan rumahtangganya sepenuhnya mutlak berada dalam genggamannya. Rasulullah s.a.w., pemimpin umat paling berpengaruh di alam raya ini, sekalipun tidak mahu ikut campur dalam urusan rumahtangga anaknya. Suatu kali Rasulullah mengunjungi Fatimah, puteri kesayangannya yang saat itu sudah dinikahi Ali bin Abi Thalib. Keadaannya amat sederhana bahkan terkesan mengharukan oleh kerana kesederhanaan yang begitu kental terlihat. Tangan dan kaki Fatimah kasar, tubuhnya pun kurus oleh kerana keterbatasan harta benda yang ia miliki.
Namun Rasulullah dengan teguh berpesan bahawa Fatimah harus bersabar dan ikhlas serta bersetia pada suami yang selama ini telah menanamkan nilai-nilai kesederhanaan hidup dan menjauhkan diri dari cinta dunia (hubbud dunya) yang mudah merosak diri. Rasulullah bahkan bangga dan begitu mencintai si menantu kerana telah membawa Fatimah ke dalam pusaran kebaikan.

Hubungan Tak Sihat
Tidak sedikit keretakkan rumahtangga berlatarbelakangkan adanya campur tangan ibu bapa-mertua dalam kehidupan rumahtangga anak-anaknya. Kecenderungan dominasi ini dapat dilihat dari mulai masalah-masalah kecil yang biasanya tak luput dari perhatian. Mulai dari keperluan sehari-hari, acapkali ibu bapa-mertua dengan tak segan-segan mengatur dan menentukan segala keperluan berdasarkan citarasa mereka. Malah, tak jarang, anak menjadi tidak kuasa menentukan sendiri keperluannya. Parahnya lagi bila setiap perkataan ibu bapa-mertua sudah menjadi “perintah wajib” yang harus dipatuhi. Mengkritik dan membantah dianggap sebagai wujud perlawanan. Hal demikian secara nyata dirasakan Y, ibu muda dikurniai dua anakj perempuan yang tinggal di kawasan Selatan Jakarta. Ibu mertuanya sangat tidak menyukai dirinya hingga apa pun yang dilakukannya selalu salah. Mulanya urusan kecil selalu diungkit hingga menyudutkan Y. Tapi lama-lama, si ibu mertua Y tergamak menuduhnya ‘menyeleweng’ dan menganggapnya sebagai mengikis wang anaknya. Hubungan yang tidak sihat ini pun lambat laun bahkan berakhir pada kekerasan fizik. Malangnya, suami Y tidak membelanya sama sekali sekalipun secara jelas dia pernah mendapati ibunya menganiaya isterinya. Selidik punya selidik, suami Y berwatakkan anak yang sangat bergantung terhadap apa pun yang dikatakan si ibu kandung. Selain itu, ibu yang selama ini biasa memegang seluruh pendapatan suami Y, tidak suka bila ‘habuan’nya berkurang oleh kerana anaknya kini harus menyara isteri dan keluarganya. Walhasil, rumahtangga Y pun kini berada di jurang kehancuran.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Mei 2012 di pasaran...

No comments: