Monday, May 14, 2012

Kisah Di Balik Nama Surah Al-Baqarah

LEMBU merupakan binatang yang sangat istimewa. Di samping memberi banyak manfaat bagi kehidupan manusia, kerana daging dan susunya mengandungi zat yang baik untuk tubuh badan, nama ‘lembu’ juga diabadikan dalam al-Quran. Surah kedua dalam al-Quran bernama al-Baqarah, yang bererti ‘lembu betina’.
Penamaan surah ini terkait erat dengan kisah umat Nabi Musa a.s. dengan Bani Israil, yang tercantum dalam ayat ke-67 hingga 71. Dalam ayat tersebut diceritakan bagaimana umat Nabi Musa a.s. menjadikan patung lembu betina sebagai patung sembahan mereka. Pendek kata, lembu betina ‘dijadikan berhala’ oleh Bani Israil kala itu. Allah s.w.t. berfirman: “Dan (ingatlah), ketika Musa berkata kepada kaumnya: “Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyembelih seekor lembu betina (baqarah).” Mereka berkata: “Apakah kamu hendak menjadikan kami buah ejekan?” Musa menjawab: “Aku berlindung kepada Allah akan termasuk golongan orang-orang yang jahil”. (QS. Al-Baqarah: 67) Kata baqarah dalam ayat ini diterjemahkan para ahli tafsir sebagai ‘lembu betina’. Dalam al-Quran sendiri, kata al-baqaru (bentuk ma’rifah/definitive dari baqarun) disebut tiga kali, iaitu dalam surat al-Baqarah ayat 70, serta dalam surat al-An’am ayat 144 dan 146. Dan, yang menarik, pada surat al-Baqarah ayat 70, kata al-baqara digunakan Bani Israil sebagai sambutan atas maklumat yang diberikan Nabi Musa bahawa Allah menyuruh mereka menyembelih baqaratan, seperti yang tertera pada ayat 67. Kemudian, pada ayat 71, Musa menjawab mereka dengan menggunakan lagi kata baqaratun.

Kes Pembunuhan
Diceritakan, dulu, di tengah-tengah Bani Israil, dijumpai sekujur mayat yang diyakini sebagai korban pembunuhan. Sementara siapa yang membunuh, tak seorang pun di kalangan Bani Israil yang mengetahui. Maka, timbullah pertengkaran antara suku yang satu dengan yang lain, masing-masing menuduh pihak lain yang membunuh orang tersebut. Ibnu Abi Hatim meriwayatkan dengan sanad yang bersambung hingga Muhammad bin Sirin, dari Ubadah as-Silmani, dia menceritakan bahawa ada seorang lelaki dari kaum Bani Israil mandul. Sedangkan dia memiliki harta yang banyak, dan anak saudaranya merupakan pewarisnya. Kerana untuk mendapatkan warisan itu, saudaranya itu membunuh dirinya. Pada malam harinya, dia membawa mayat lelaki mandul itu, lalu diletakkan di depan pintu salah seorang Bani Israil. Ketika pagi tiba, maka pihak korban menuduh si pemilik rumah itu yang membunuh. Si empunya rumah tentu tidak terima. Maka terjadilah perkelahian dan saling tuduh-menuduh. Masalah ini akhirnya dibawa kepada Nabi Musa a.s. untuk diadili dan diselesaikan. Dikeranakan masalah ini tidak dapat diselesaikan dengan cara biasa, maka Nabi Musa menyelesaikannya dengan jalan mukjizat, dan berkata kepada mereka, “Allah s.w.t. memerintahkan supaya kalian menyembelih sapi dan sepotong dari badannya disentuhkan kepada si korban, insyaAllah ia akan kembali hidup dan memberitahukan siapa sebenarnya yang membunuh dirinya.”
Mendengar jawaban Musa ini, mereka berkata: “Apakah engkau mempermainkan kami dengan mengusulkan jalan penyelesaian yang tidak masuk akal ini?” Nabi Musa pun menjawab, “Mempermainkan orang adalah pekerjaan orang-orang bodoh, dan utusan Allah tiada pernah mengerjakan hal itu. Jika kalian memang serius hendak mengetahui siapakah pembunuhnya, maka tidak ada jalan lain, kecuali kalian harus melakukan cara tersebut.”

Selanjutnya dapatkan Hidayah Mei 2012 di pasaran...

No comments: