Monday, May 14, 2012

Wanita Macam Mana Menjadi Igauan Kaum Lelaki

APA juga yang kita buat di atas muka bumi ini, bukanlah boleh dibuat dengan sesuka hati kita sendiri. Semuanya ada pedoman, ada panduan, ada peraturan dan ada garis panduannya. Sehingga kita nak makan pun ada panduan dan garis panduannya, apa yang kita boleh makan apa yang kita boleh. Bukan semuanya kita boleh ‘sapu’ begitu saja. Begitu juga dengan berpakaian. Bukan semuanya kain-kain perhiasan yang boleh kita pakai dan gunakan. Bagi lelaki kain sutera, emas tidak boleh dipakai. Sehingga untuk berkahwin dan untuk memilih isteri pun ada garis panduan yang ditentukan oleh agama. Siapakah yang menyediakan semuanya ini? Jawapannya adalah Allah s.w.t. yang menyediakan dan memberikan panduan dan garis panduan kepada manusia. Allahlah yang Maha Berkuasa dalam segala hal di langit mahu pun di bumi.
Dalam soal perkahwinan Allah juga yang memberikan garis panduan, wanita-wanita yang macam mana yang boleh kita jadikan isteri atau pun teman hidup. Kerana perkahwinan itu merupakan satu “ikatan yang paling kuat” dengan apa yang disebut ikatan janji kesetiaan. Perkahwinan merupakan ikatan suami isteri, kesetiaan cinta dan kasih sayang yang sudah diijab kabulkan menerusi perkahwinan atau pun pernikahan. Isteri yang menjadi igauan seorang suami adalah seorang isteri yang mencurahkan kemesraan dan kasih sayang untuk suami, dan kalau ada anak-anak termasuklah anak-anak sekali dengan ikhlas semata-mata untuk keredhoan Allah s.w.t. Dalam zaman yang serba moden ini, kadang-kadang kita terutama suami-isteri kurang menerima pedoman dalam menjalani bahtera kehidupan rumahtangga. Apabila kita, terutama suami isteri tidak memperolehi pedoman dalam mendirikan rumahtangga, maka sebab itulah, usia sesebuah rumahtangga itu tidak panjang, dan jarang sampai ke akhir hayat. Memilih suami yang baik, atau pun isteri yang cemerlang mestilah ada pada setiap orang, sama ada yang sudah berkahwin atau pun yang akan mendirikan rumahtangga. Kecemerlangan, masyarakat Islam dizaman dulu dalam hidup berumah tangga kerana calon isteri memilih suaminya yang berwawasan sama ada dunia dan akhirat. Isteri berjaya memilih suami yang bertanggungjawab dan bersedia mencurahkan kasih sayang kepada keluarga. Kenapa sekarang tidak sama dengan dulu? Bagi setengah-setengah pasangan terutama dalam awalan pemilihan suami, kebanyakan para wanita hanya baru kenal sekali, sudah berjanji mahu mendirikan rumahtangga. Sedangkan lelaki bakal pilihannya itu baru saja “singgah” sebentar dalam hidupnya, dan terus membuat keputusan mahu berkahwin.
Sepatutnya, pemilihan itu haruslah ada etikanya, sekurang-kurangnya mempunyai watak kepimpinan, tinggi akhlak dan peribadinya, mendapatkan rezeki dari sumber yang halal, dan paling utama sekali berilmu, beriman dan beramal salih.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Mei 2012 di pasaran...

No comments: