Wednesday, September 11, 2013

Bertemu Arwah Ibu Dan Bapa Ketika Haji

HIDUP dengan kedua ibu bapa secara utuh sejak kecil hingga berkahwin adalah kebahagiaan tak terukur bagi seorang anak. Sebab, dia pasti akan mendapatkan kasih sayang yang secukupnya dari ibu bapanya.
Namun, hal ini tidak dialami oleh Jamal, berasal dari Mangga Besar, Jakarta Pusat. Sejak kecil, dia sudah ditinggal kedua ibu bapanya ke alam baka selama-lamanya. Dia menjadi anak yatim piatu. Tentunya dia pun merana dan tak jelas arah. Pada saat bersamaan, nenek yang memeliharanya pun bukan orang yang berada atau kaya. Namun, ketiadaan ibu bapa sejak kecil ini justeru membuat Jamal tumbuh menjadi lelaki dengan mental yang kuat. Lambat laun, dia membesar menjadi lelaki berdikari dan pekerja yang gigih. Pendek kata, dengan kerja kerasnya itu, dia mampu mengumpulkan wang untuk menunaikan fardu haji. Dalam benaknya, Jamal ingin sekali menghajikan kedua ibu bapanya jika mereka masih hidup. Namun, mereka telah tiada di dunia ini. Maka, Jamal pun menabung untuk memberi peluang dirinya sendiri untuk dapat pergi haji. “Sesungguhnya jika kedua ibu bapa saya masih berada di dunia ini, saya sangat ingin memberi hadiah kepada mereka untuk tunaikan haji. Namun apalah daya saya hanya dapat terus berdoa untuk ketenangan mereka di alam barzakh ,” ujarnya terharu. Mata Jamal lalu memandangi wajah kedua ibu bapanya yang terpampang dalam foto di dinding rumahnya. Seketika matanya basah dan berkaca-kaca. Tampak ia sangat merindukan mereka berdua. Dia rindukan belaian lembut ibu dan gendongan mesra ayah. Jika ingat akan hal itu, Jamal pun tak pernah dapat menahan bendungan air matanya. Kerinduan yang berat kepada kedua ibu bapanya inilah yang kemudian dibawa Jamal hingga waktu menunaikan haji. Dipendekkan cerita, Jamal pun sampai di Makkah al-Mukarramah. Saat berada di depan Kaabah (Baitullah), Jamal kembali menangis bahagia dan takjub. “Sesampainya di Baitullah, saya langsung sujud syukur atas segala ketakjubanku untuk apa yang telah Dia kurniakan untuk mengizinkan saya dapat melihat keindahan “rumah”Nya untuk segala keselamatan yang Dia limpahkan untukku. Air mata saya berderai. Air mata itu membasahi pipi terasa sangat dingin. Sungguh dingin!” ujarnya dengan suara parau. Naik haji ini dimanfaatkan betul oleh Jamal untuk banyak melakukan kegiatan-kegiatan sunnah. Tidak lupa, rukun dan wajib hajinya pun berusaha dia jalankan secara sesempurna mungkin. Salah satunya ketika mengitari Hajar Aswad untuk melakukan tawaf. Ketika itulah tiba-tiba Jamal ingin berdoa, “Dan ketika saya mengelilingi Hajar Aswad saya berdoa untuk kedua ibu bapa saya. Saya lantunkan doa-doa hanya untuk mereka. Dan saya sangat ingin bertemu mereka. Saya amat merindukan mereka.”  Doa yang dipanjatkan Jamal di depan Kaabah adalah: “Ya Allah, jika Engkau mengizinkan, maka izinkanlah aku untuk bertemu kedua ibu bapaku dan menatap wajah mereka. Aku ingin sekali merasakan belaian tangan mereka pada kepalaku.” Usai berdoa, Jamal melanjutkan aktivitinya bertawaf. Pada pusingan ketiga, kejadian menakjubkan tiba-tiba terjadi. Allah mengabulkan doanya. Seketika saja kedua ibu bapa Jamal hadir di depannya. Mereka menyapa Jamal dengan bahasa yang penuh kasih dan lembut lagi hangat. “Tak terbendung lagi air mata ini mengalir deras kerana rasanya ingin kupeluk mereka,” kenang Jamal.
Kerana tersangat bahagianya, Jamal menangis tanpa disedarinya. Tetapi, dia masih tidak percaya apakah itu hanya sebuah halusinasi atau bukan? Akhirnya, dia mencuba untuk menutup matanya dan membukanya kembali. Tiba-tiba dia merasa dirinya dipeluk oleh kedua ibu bapanya. Jamal tak kuasa berdiri kerana pelukan itu. Lututnya seketika menjadi lemah. “Lutut saya rasanya ingin terlepas dari persendian kerana begitu takjub dengan apa yang saya alami,” ceritanya.

Selanjutnya dapatkan Hidayah September 2013 di pasaran...

No comments: