Thursday, July 19, 2012

Khalid Bin Walid: Pesona Pakar Strategi Perang

SELAIN Umar bin Khatthab r.a., sejarah Islam telah menyematkan Khalid bin Walid sebagai sosok sahabat yang cukup disegani kerana kelebihan dan sifat beraninya dalam berbagai hal. Namanya masyhur sebagai panglima perang dan ditakuti musuh di medan tempur sepanjang penglibatannya. Kerana itulah, dia mendapat julukan ‘Pedang Allah yang Terhunus’. Khalid sendiri bukan sosok asing dalam pandnagan Rasulullah. Dia masih memiliki garis persaudaraan dengan Rasulullah. Maimunah, ibu saudara Khalid, adalah isteri Nabi s.a.w. Dengan Umar bin Khatthab pun ia masih mempunyai hubungan keluarga, yakni saudara sepupu. Sejak kecil, keduanya sudah cukup akrab. Bahkan sebuah riwayat menuliskan bahawa pada masa kanak-kanaknya, kedua saudara sepupu ini pernah main gusti. Khalid yang dikenal kuat, saat itu dapat mematahkan kaki Umar. Beruntung tak sampai lama kaki Umar dapat kembali diluruskan. Ayah Khalid, Walid bin Mughirah, adalah salah seorang pemimpin yang paling berkuasa dari Bani Makhzum, sebuah suku yang memiliki otoriti penting dalam masyarakat Quraisy. Jika terjadi peperangan, orang-orang dari suku inilah yang dipercayai mengurus gudang senjata dan tenaga tempur, mengumpulkan kuda dan senjata bagi perajurit-perajurit. Sedang ibunya bernama Lubabah. Walid juga seorang kaya raya. Dia memiliki kebun buah–buahan yang membentang dari kota Makkah sampai ke Thaif. Namun ia pun cukup cenderung dalam keagamaan meski belum terpanggil memeluk Islam. Dia sangat menghormati Kaabah, dan seringkali menyediakan kain penutup Kaabah serta memberi makan secara percuma untuk orang-orang yang datang berkumpul di Mina ketika musim ibadah haji tiba. Minatnya cukup kuat terhadap Islam. Dalam hati kecilnya, Walid merasa bahawa al Quran itu adalah kalimat–kalimat Allah. Dia pernah mengatakan secara jujur dan terang-terangan bahawa dia tidak boleh berpisah dari keindahan dan kekuatan ayat–ayat suci itu. Ucapan yang terus terang ini memberikan harapan bagi Nabi s.a.w. bahawa Walid akan segera masuk Islam. Tetapi impian dan harapan ini tak pernah menjadi kenyataan. Dia takut kehilangan kedududukannya sebagai pemimpin bangsa Quraisy.

Ilmu Ketangkasan
Besar dalam lingkungan kekuasaan membuat Khalid bebas dan leluasa menyalurkan kegemarannya, yakni bergusti dan berkelahi. Saat itu, keahlian dalam seni peperangan dianggap sebagai tanda seorang ‘satria’. Panglima perang bererti pemimpin besar. Kepahlawanan adalah satu hal terhormat di mata rakyat. Khalid ingin menjadi seperti ayahnya dan bapa-bapa saudaranya yang disegani rakyat. Oleh kerana itu, dia memutuskan bergabung ke dalam seni peperangan dan seni bela diri. Khalid mempelajari keahlian menunggang kuda, kemahiran memainkan pedang dan memanah, mencurahkan perhatiannya ke dalam hal memimpin angkatan perang. Bakatnya yang natural, ditambah dengan latihan yang keras, telah membina Khalid menjadi sosok yang luar biasa. Kemahiran dan keberaniannya mengagumkan setiap orang.
Pandangan yang ditunjukkannya mengenai taktik perang menakjubkan setiap orang. Dengan jelas orang dapat melihat bahwa dia akan menjadi ahli dalam seni ketenteraan. Bakat yang menonjol ini rupanya telah sanggup merebut tempat istimewa di hati masyarakat, hingga akhirnya ia dilantik menjadi pemimpin suku Quraisy. Di segi lain, saat itu orang–orang Quraisy sedang memusuhi Islam. Mereka sangat anti dan memusuhi Islam dan para penganutnya. Kepercayaan baru itu menjadi bahaya bagi kepercayaan dan adat istiadat kaum Quraisy lantaran mereka sangat mencintai adat kebiasaannya. Untuk itulah mereka mengangkat senjata untuk menggempur orang–orang Islam. Sebagai pemuda Quraisy yang berani dan bersemangat, Khalid langsung berdiri di garis paling depan untuk melawan Islam.

Di Balik Kekalahan Perang Uhud
Kaum Quraisy begitu terpukul atas kekalahan mereka di perang Badar. Mereka merasa sangat terhina. Dan Khalid pun merasakan betul pahit kekalahan itu dan bertekad membalas dendam sukunya dalam peperangan berikutnya, yakni dalam perang Uhud. Khalid dan pasukannya bergerak ke Uhud dengan satu tekad; menang atau mati. Beliau memimpin sayap kanan tentera Quraisy empat kali lebih besar jumlahnya dari pasukan Islam. Meskipun mereka sempat ragu-ragu mengingatkan kekalahan yang telah mereka alami di Badar dulu. Mulanya pasukan Quraisy memulai pertempuran dengan baik. Tetapi setelah tentera Islam mulai memecah pertahanan mereka, mereka gagal mempertahankan tanah yang mereka kuasai. Pasukan Quraisy nyaris dapat dilumpuhkan. Kekuatannya menjadi terpecah-pecah. Mereka lari tercerai-berai. Saat-saat kritis mengancam orang-orang Quraisy. Namun Khalid bin Walid tidak gentar. Dia mengumpulkan kembali anak buahnya dan mencari kesempatan baik guna melakukan balasan. Sementara pasukan muslim yang melihat orang-orang Quraisy cerai-berai mulai lengah. Khususnya para pemanah yang ditugaskan Rasulullah s.a.w. menjaga kedudukan strategis di balik bukit Uhud silau oleh harta perang milik pasukan Quraisy. Tanpa fikir panjang, para pemanah itu pun meninggalkan posnya dan menyerbu ke lapangan. Pertahanan menjadi kosong. Khalid yang awas dengan keadaan tersebut bergegas menyerbu ke pos strategis pasukan muslim. Mereka pun berhasil menguasainya dan menjadi berleluasa menggempur pasukan muslim dari belakang. Dengan kecepatan luar biasa, Khalid masuk dari garis belakang menggempur pasukan Islam di pusat pertahanan yang sedang lengah dan terbuai merebut harta. Dalam sekejap, Khalid mampu mengubah kemenangan kaum muslimin menjadi suatu kehancuran. Khalid mampu membaca situasi dengan cepat. Dia sanggup menarik kembali tentara yang telah cerai-berai untuk bertempur lagi. Seni perangnya yang luar biasa inilah yang mengungkap kekalahan Uhud menjadi suatu kemenangan bagi orang Quraisy.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Julai 2012 di pasaran...

No comments: