Friday, July 20, 2012

Tragedi Gugurkan Kandungan

SUGARDI, dalam usia perkahwinannya yang ke lima, lelaki berumur 42 tahun itu merasa sangat bersyukur kerana mak bidan menyatakan Tinah, isterinya, sudah mengandung tiga bulan. Dia merasa hari-harinya tidak akan sepi lagi; seorang anak yang selama ini didambakannya akan lahir. Bertahun-tahun dia menginginkan kehadiran seorang anak, tapi baru tahun ke lima perkahwinannya ini, keinginan itu berhasil. Sayangnya, apa yang dirasakan Sugardi itu, ternyata tidak dapat dikongsi dengan Tinah. Isterinya itu justeru beranggapan bahawa kehamilannya itu sangatlah meresahkan dirinya. Hari-harinya kerap dirundung duka. Senyum di wajahnya menghilang. Hanya raut wajah masam menunjukkan tidak gembiranya dia dengan benih yang dikandungnya itu. Tentu saja, Sugardi merasa sangat aneh dengan sikap isterinya itu. Dia ingin sekali menanyakan hal itu langsung kepadanya, tapi sejauh ini dia belum berani melakukannya. Terlebih jika dia teringat ucapan beberapa teman yang sudah berpengalaman dan sudah memiliki lebih dari seorang anak.
“Perangai perempuan hamil itu pembawaannya macam-macam, Di,” begitu kata Rokim yang sudah berumahtangga 10 tahun dan mempunyai empat orang anak. “Mungkin itu pembawaan anak,” tambah Rokim. “Tapi, dia setiap hari berleter dan berwajah murung, kadang-kadang malah terkesan ketakutan dan selalu menjauhi saya,” keluh Sugardi lagi. Rokim tertawa. “Itukan belum seberapa, Di,” sahutnya. “Saya bukan saja pernah dicebik-cebik, tapi dimaki-maki dan pernah dihalau dari rumah.”  Sugardi terbengong. “Sampai sebegitu anehnya?” “Tapi, pada bulan-bulan kehamilan selanjutnya, isteri saya tu seperti tak mahu jauh dari saya, Dia terkesan menjadi sangat manja. Di sini asyiknya punya isteri hamil, Di. Makanya, kamu jangan membalas perbuatannya.”  Kerana ingatkan ucapan Rokim itu, Sugardi tak pernah menanyakan keanehan isterinya. Sugardi menerima apa saja yang dilakukan Tinah. Keanehan-keanehan yang tak masuk akal pun tak pernah lagi dipermasalahkan Sugardi. Dia hanya berharap, suatu saat nanti keanehan itu berubah menjadi satu hal yang manis dan membahagiakan. Sama seperti apa yang dirasakan oleh Rokim.

TINAH SEMAKIN ANEH
Alih-alih dari mendapatkan sesuatu yang manis dan membahagiakan, Sugardi malah semakin mendapat suguhan yang bertambah aneh, bahkan membuat kepalanya pening kerana naik darah. “Apa kamu sudah gila?” begitu bentak Sugardi kepada Tinah. “Aku belum mahu punya anak!” Tinah membalas dengan suara keras. Sugardi ingin memukul isterinya, tetapi kesabaran membuat hayunan tangannya berhenti di udara. “Dia darah daging kita, kenapa kamu ingin menggugurkannya?” Tinah tak menjawab. Dia hanya menangis.
Kerana Tinah terus menangis, Sugardi meninggalkannya dengan hati kesal. Dan siapa yang dapat menduga kalau semenjak itu, Tinah malah tak mahu ditemui lagi oleh suaminya. Empat belas hari telah berlalu dari kejadian itu. Kesedaran Sugardi rasanya sudah habis, sebab, selama itu Tinah selalu tak mahu dijumpainya. Terkadang Tinah tak ada di rumah. Entah kemana, Sugardi tak pernah tahu. Tinah selalu pergi tanpa memberitahunya. Kalau pun berada di rumah, Tinah selalu mengurung diri di bilik tidurnya. Atas kejadian ini, ada satu hal yang masih melegakan hati Sugardi. Terakhir, saat dia melihat Tinah, perut isterinya itu masih membuncit. Itu satu pertanda kalau Tinah masih mempertahankan kehamilannya.  Pagi itu, Sugardi kembali membujuk Tinah dari balik pintu. Dia ingin melihat keadaan isterinya dan ingin mengetahui keadaan kehamilannya. Tanpa berani membuka pintu, Sugardi terus bercakap kepada Tinah dari balik pintu. “Bukalah pintu ni, Tinah. Saya tidak marah.” Sugardi terus menunggu-nunggu dibukakan pintu, namun setelah sekian lama tak kunjung dibukakan, ditambah lagi Sugardi mendengar erangan pelan Tinah, maka tanpa tangguh-tangguh dia pun membuka pintu yang ternyata tidak terkunci itu. Sugardi terkejut saat menyaksikan keadaan isterinya yang terbaring di atas tempat tidur. Keadaan Tinah terlihat begitu lemah. Dan yang membuat Sugardi bingung, dari lubang hidung dan lubang telinga Tinah mengalir darah hingga mengotori pakaiannya.
“Tinah! Kamu kenapa? Apa yang terjadi.” Sugardi panik dan cemas.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Julai 2012 di pasaran...

No comments: