Wednesday, February 6, 2013

Masuk Syurga Kerana Bulu Mata

APAKAH anda boleh berbohong ketika ditanya tentang amal perbuatan anda di akhirat kelak? Dipastikan, anda tidak akan boleh berbuat demikian. Pasalnya, kelak, yang mampu berbicara tidak saja mulut. Seluruh anggota tubuh kita akan dapat berbicara dan menceritakan apa saja yang pernah dilakukan oleh pemiliknya.
Mata kita, hidung kita, tangan kita, kaki kita, bahkan bulu mata kita pun akan berterus-terang tentang seluruh perbuatan kita. Mereka akan menjadi “saksi terpercaya” atas nasib kita di akhirat kelak. Allah s.w.t. berfirman, “Pada hari ini Kami tutup mulut mereka; tangan mereka akan berkata kepada Kami dan kaki mereka akan memberi kesaksian terhadap apa yang dahulu mereka kerjakan.” (QS. Yasin [36]: 65) Ayat di atas mengisahkan bahawa pada hari Kiamat kelak, mulut kita ini tidak akan dapat berbohong. Segala pembelaan dari mulut kita kelak akan mampu dibungkamkan oleh kesaksian-kesaksian dari tangan, kaki, dan seluruh anggota tubuh kita. Kerana itu, penting bagi kita, untuk berhati-hati atas apa yang kita lakukan.
Kisah berikut ini akan menjelaskan kepada anda betapa kenyataan di atas tak dapat dimungkiri. Kisah ini terdapat dalam kitab Daqa‘iqul Akhbar karya Imam Abdurrahim bin Ahmad Al Qodhi yang diterjemahkan menjadi Rahasia Alam Ghaib. Diriwayatkan, kelak pada hari Kiamat, akan ada seorang hamba didatangkan. Setelah ditimbang amal perbuatannya, ternyata amal keburukannya lebih berat daripada amal kebaikannya.
Maka, ia diperintahkan agar dibawa ke neraka. Akan tetapi tiba-tiba saja sehelai bulu matanya melakukan pembelaan seraya berkata...

Selanjutnya dapatkan Hidayah Februari 2013 di pasaran...

No comments: