Thursday, August 15, 2013

Datanglah Ke Konya Kerana Rumi Memanggilmu

“Konya adalah jantung Turki dan jika kita mencari jantungnya, Konya itu pekerjaan mudah. Jantung kota Konya ada di sebuah makam berjubin firuz (biru kehijauan). Itu makam Jalaluddin Rumi.” Ini perkataan Kevin Gould, penulis khusus travelling di pejabat berita The Guardian, Inggeris. Ya, orang datang ke Konya mencari Rumi. Daerah yang terletak di pusat Anatolia, di sisi Turki yang masuk sebelah benua Asia, itu mengabadikan Rumi sebagaimana Rumi juga mengabadikan Konya. Rumi dan Konya bertemu hampir 8 abad lalu dan sejak itu mereka tak berpisah. Jutaan orang datang ke Konya setiap tahun. Mencari apa yang boleh mereka lihat mengenai Rumi, menyisir apa saja yang membuat Rumi terilham menulis puisi-puisi indah dan pesan damai yang menyeruak ke mana-mana. Kerana itulah, muzium Rumi menjadi tujuan utama. Muzium yang dianggap destinasi pelancongan terpenting Turki selain muzium Topkapi itu dibuka setiap hari dari pukul 09.00-5.30. Di sana mereka akan mendapati gedung dengan kerucut hijau di atasnya. Itulah prototype topi para darwis, pengikut Rumi yang menjalani jalan kesufian. Mereka juga akan melihat makam Rumi yang berhias kain berjahit benang emas. Kain indah itu hadiah dari Sultan Abdul Hamid II yang berkuasa di akhir abad 19. Para pengunjung juga akan melihat makam anak Rumi, Sultan Walad, yang mewarisi bakat ayahnya menjadi sufi dan sasterawan. Setiap pengunjung muzium Rumi akan menerima banyak kisah mengenai sasterawan muslim yang hidup di abad ke-13 masa Dinasti Seljuk itu dari para pemandu pelancong. Mereka juga akan berkesempatan menyaksikan Samaa, tarian khas para darwis yang melakukan gerak berputar. Samaa sangat sederhana tapi tak pernah bosan dibicarakan. Para darwis awalnya akan berputar pelan, lalu perlahan makin kencang hingga mereka akan tampak seperti bayang-bayang. Putaran itu seperti ibadah tawaf, tapi hanya pada diri sendiri, bak mencari unsur Ilahi dari dalam diri.
Muzium Rumi ada di pusat kota. Halaman muzium itu adalah taman indah dengan bunga-bunga mawar sebagai lambang cinta. Ada pula kolam yang menjadi simbol penyatuan. Setiap tarikh 17 Disember, taman itu akan menggelar tarian Samaa secara beramai-ramai. Itulah peringatan hari kematian Rumi. Orang akan berkumpul dan menyaksikannya dengan berbagai perasaan dalam dadanya. Muzium itu juga menyimpan banyak artefak. Ada pakaian yang pernah dipakai Rumi, sejadah beliau dan alat-alat muzik yang dipakai untuk kegiatan Samaa. Benda-benda itu tetap terawat walau 7 abad lebih waktu menggerogotinya. Ada Ney (sejenis seruling) dari bambu yang kerap dipakai Rumi, serta peninggalan lain terkait kegiatan tasawuf Rumi dan pengikutnya. Setiap orang, terutama muslim, biasanya akan melantunkan doa di dekat makam Rumi, mendoakan beliau. Ada juga yang membaca al-Quran, bertafakur dan lainnya. Pengunjung bukan muslim juga akan tampak khusyuk dan berdoa sesuai menurut keyakinan mereka. “Makam itu seperti mengeluarkan cahaya saat dipandang. Cahaya kedamaian dan kemuliaan,” ujar Kevin. 

Selain Rumi
Tapi di Konya kita juga dapat menikmati hal lain. Di sebelah muzium Rumi ada Masjid Selimiye (Selimiye Camii). Masjid itu memberi gambaran kegemilangan arkitektur Turki Uthmani. Masjid itu dibangun oleh arkitek Sinan pada masa pemerintahan Sultan Salim II yang berkuasa pada abad ke-16. Interior masjid juga amat khas Ottoman dengan lampu hias gantung dan karpet berwarna dominan merah. Dahulu orang-orang dilarang duduk-duduk dan berbual-bual di samping masjid. Sebuah larangan untuk memperlakukan masjid sesuai tujuannya. Ada pula Masjid Alaettin (Alaettin Camiii). Masjid Alaettin adalah tertua, terbesar, dan paling terhormat di Konya. Penamaan masjid ini terkait letaknya. Masjid Alaettin terdapat di bukit Alaettin (Aladdin) yang berada di tengah-tengah Konya. Bukit ini sendiri unik kerana merupakan bukit buatan. Dahulu beribu-ribu orang membangun bukit ini dengan menumpukkan tanah. Masjid Alaettin sudah dibangun sejak abad ke-12 di masa Kesultanan Seljuk di bawah pemerintahan Ruknuddin Mesud. Sultan berikutnya, Kilic Arslan II, Izeddin Keykavus dan Alaeddin Keykubad, melanjutkan pembangunannya. Masjid ini sempurna berdiri pada tahun 1221. Masjid ini memadukan senibina Romawi dan Seljuk. Mihrab yang ada sekarang adalah mihrab asli dari sejak didirikan.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Ogos 2013 di pasaran...

No comments: