Monday, November 9, 2009

Haji Yang Kelaparan Dan Kehausan Di Tanah Suci

KISAH ini diceritakan seorang kiai asal Pasuruan kepada Hidayah. Kiai itu menyaksikan kisah ini waktu dia masih menuntut ilmu di tanah suci, Makkah, lebih kurang 25 tahun lalu. Hari itu, sebagaimana terjadi setiap tahun, jutaan jemaah haji dari berbagai pelusuk dunia memenuhi Masjidil Haram di kota Makkah. Mereka semuanya sudah memakai pakaian ihram dan mengumandangkan puji-pujian dan doa kepada Allah. Siapa saja yang berkesempatan menunaikan ibadah haji pastilah menggunakan saat itu untuk berdekat-dekatan dengan Rabbnya.
Dari jutaan jemaah tersebut seorang lelaki berusia awal 50-an asal Malaysia juga turut menunaikan ibadah haji. Sebut saja namanya Datuk Amir, bukan orang sembarangan, kerana kedudukannya sebagai seorang VIP. Waktu itu, Datuk Amir tak sendiri menunaikan ibadah haji. Bersamanya, ada isteri dan seorang anaknya. Dia nampak ramah dan berwibawa. Orang-orang yang berkenalan dengannya ketika itu akan memiliki kesan bahawa Datuk Amir memang benar-benar kaya lantaran melihat penampilannya. Namun kekayaan dan nama ternyata membawa sikap kurang baik, dia terlihat sombong. Hal ini nampak saat dia sudah menjejakkan kaki di Makkah. Demi melihat penempatan jemaah haji (maktab) yang sederhana, dia menolak untuk tinggal. Kesan tak selesa dan kurang senang nampak sekali di wajahnya. Barangkali ia merasa dirinya tak layak berada di bilik hotel jemaah haji tersebut. Datuk Amir lalu memanggil pengurus jemaah haji dan meminta dirinya tak ditempatkan bersama jemaah yang lain. “Saya mahu sewa sebuah rumah, khusus bagi saya dan keluarga saya,” ujarnya kepada pengurus haji waktu itu. Si pengurus hanya mengangguk patuh kerana mengetahui Datuk Amir bukan orang biasa. Jemaah haji lain yang berada satu rombongan dengannya juga cukup memaklumi, mengingat Datuk Amir memang membawa sejumlah wang yang banyak apalagi dia memang merupakan seorang yang berkedudukan dan memegang jawatan penting dalam kerajaan.

Menolak memakan makanan “kucing”
Maka dicarikanlah sebuah rumah khusus bagi Datuk Amir dan keluarganya. Rumah itu nampak mewah dengan pelbagai kemudahan yang nyaman dan lengkap. Datuk Amir pun terpisah dari jemaah haji yang lain. Kelakuan Datuk Amir tak sampai di situ. Saat dipanggil untuk makan bersama, dia juga menunjukkan sikap kurang senang. Makanan yang disediakan oleh Tabung Haji untuk para jemaah haji dia tolak menjadi makanannya. “Saya tidak mahu makan makanan itu,” ujar Datuk Amir sambil menunjuk makanan yang dibagikan bagi jemaah haji. “Makanan apa itu? Itu sama saja dengan makanan kucing,” ujar Datuk Amir dengan angkuhnya. Jemaah haji yang mendengar ucapannya itu hanya terdiam prihatin. Bagi mereka, makanan yang disediakan sudah cukup memadai, tapi bagi Datuk Amir hal itu tidaklah layak dan bahkan disamakan pula dengan makanan kucing. Pengurus akhirnya mesti mencarikan makanan lain bagi Datuk Amir yang bersedia mengeluarkan wang untuk itu. Pendek kata, Datuk Amir memang terlihat ingin berbeza dengan jemaah yang lain kerana merasa dia ada kedudukan dan memiliki wang yang banyak. Namun cerita kesombongan Datuk Amir rupanya belum berakhir. Saat tiba waktunya para jemaah akan berangkat menuju Arafah, dia menolak lagi untuk naik kenderaan yang sudah disediakan pengurus haji. Kenderaan itu baginya tak selesa dan sama sekali tak layak untuknya. Dia meminta disediakan kenderaan khusus baginya dan keluarganya. “Berapapun akan saya bayar, saya ingin disediakan kenderaan yang lebih layak bagi keluarga saya. Saya tak peduli berapa pun harga sewanya,” ujar Datuk Amir. Sekali lagi, para jemaah dan pengurus yang mendengar hal itu hanya mampu menggeleng kepala masing-masing. “Ada juga orang nak tunjuk lagak di tanah suci ini,” fikir mereka, “Selalu ingin berbeza dan banyak pula mahunya.” Pengurus yang agak kesal dengan tingkah Datuk Amir tak punya pilihan lain selain menurutinya. Tapi dalam hati si pengurus juga melihat sebuah peluang keuntungan. Kerana bersedia membayar berapapun, Datuk Amir pastilah tak ada masalah dengan harga berapa pun. Si pengurus mengetahui harga kenderaan yang diinginkan Datuk Amir adalah sekitar 100 ribu riyal. Si pengurus berniat menyewakan kenderaan itu dengan harga setengahnya, yakni 50 ribu riyal. Kenderaan itu juga tak ia sewakan melainkan dia beli terus. Nanti setelah selesai dipakai si pengurus berniat menjualnya kembali dengan harga yang tak jauh beza. Dari situ terbayang keuntungan yang berganda buat dirinya...

Ikuti selanjutnya di dalam Hidayah November 2009...

No comments: