Monday, November 9, 2009

Islam 'Keturunan Jawa' Di Suriname

ADA kisah unik mengenai perayaan sambutan aidilfitri di Suriname (Surinam) tiga tahun lalu. Saat rakyat Indonesia heboh berdebat mengenai perbezaan penetapan hari raya aidilfitri, hal itu ternyata juga terjadi di Suriname. Jika di Indonesia NU (Nahdatul Ulama) dan Muhammadiyah berbeza pendapat hingga ada 2 hari raya yang diyakini, di Suriname perbezaannya bahkan 3 hari. Seperti yang dilaporkan akhbar Jawa Pos, sebahagian besar masyarakat Suriname memang menyambut hari raya yang ditetapkan pemerintah (Isnin, 23 Oktober 2006) atau sama dengan Muhammadiyah dan Pengurus Wilayah NU Jawa Timur di Indonesia. Tapi, sebahagian masyarakat juga melangsungkan sambutan aidilfitri sehari sebelumnya, Minggu (22 Oktober), dan Rabu (25 Oktober). Selain melalui cara hisab dan rukyah, penetapan hari raya puasa oleh orang Jawa di Suriname dilakukan berdasar perhitungan mereka sendiri. Yakni, menggunakan ramalan atau perhitungan ala Jawa warisan nenek moyang. Kerana itu, para penganut hari raya “tidak biasa” tersebut adalah kalangan orang Islam keturunan Jawa yang masih kukuh mempertahankan tradisi peninggalan nenek moyangnya. Amat Bakri, 83, imam Masjid Muljo Rukun Islam, Dekraneweng, Lelydorp, daerah Wanica, Suriname, menyebut bahkan berdasarkan Kitab ramalan tersebut hari raya Aidilfitri sampai 2014 sudah mereka ketahui tarikhnya. Mereka meyakini bahawa apa yang dilakukan nenek moyang mereka dulu adalah tradisi yang harus dipelihara dan tidak boleh diubah. Mereka khuatir, bila menyimpang dari tradisi leluhur, boleh menjadi sesuatu yang tidak diingini (berdosa). Amat yang mengaku leluhurnya berasal dari Wonosobo, Jawa Tengah, itu mengatakan, penetapan aidilfitri – oleh masyarakat di sana disebut Idul Fiter – dengan ketetapan itu sudah ada sejak pertama kali orang Jawa datang ke negara itu, 116 tahun yang lalu. Sebagai ahli warisnya, Amat dan sekitar 200 orang yang berjemaah di masjid tersebut mempunyai rasa tanggungjawab moral untuk mengamalkan nilai-nilai tradisi para leluhur tersebut. “Kalau bukan kita yang masih keturunan Jawa di sini, siapa lagi yang mahu mempertahankan warisan itu,” tutur Amat, sebagaimana yang dilaporkan Jawa Pos.

Dikirim oleh Belanda
Republik Suriname merupakan negara terkecil di Benua Amerika. Luasnya hanya sekitar 163 ribu kilometer persegi. Akan tetapi, dari segi demografi penduduk, negara ini boleh jadi yang paling berwarna dengan keragaman etnik, budaya, dan agama. Sebenarnya, Suriname merupakan negara bekas jajahan Belanda. Orang-orang Belanda telah berkuasa sejak tahun 1667. Sebelumnya, negara yang dulu dikenal bernama Netherlands Guyana ini dijajah oleh bangsa Sepanyol, Portugis, dan Inggeris. Kemerdekaan baru diperoleh tahun 1975 yang kemudian dikenali dengan nama rasmi Republik Suriname. Penduduk aslinya adalah orang-orang Indian, etnik asli Benua Amerika. Dulu, Belanda sangat bergantung dengan hasil perkebunan dari Suriname. Ribuan hamba pun didatangkan dari Afrika Barat sejak tahun 1700-an untuk dipekerjakan di ladang-ladang tebu, kapas, coklat, dan kopi. Orang-orang Afrika Barat inilah yang membawa agama Islam pertama ke negara tersebut. Tahun 1863, Kerajaan Belanda mengakhiri sistem perhambaan. Tindakan ini membawa perubahan terhadap keberlangsungan pekerjaan di perladangan negara-negara jajahan, termasuk Suriname. Banyak bekas-bekas hamba yang kemudian meninggalkan ladang-ladang untuk mencari penghidupan lebih baik.
Menyedari situasi tersebut dapat mengganggu perekonomian, Belanda pun melakukan usaha penyelamatan. Direkrutlah tenaga buruh-buruh kontrak yang digaji sangat murah. Mereka sebahagian diambil dari beberapa negara dan wilayah jajahannya, termasuk dari Jawa. Akhirnya, untuk kali pertama, kelompok pekerja pendatang Jawa sebanyak 94 orang tiba di Suriname pada 9 Ogos 1890 setelah menempuh perjalanan panjang dengan menggunakan kapal Prins Willem II. Mereka direkrut oleh De Nederlandsche Handle Maatschappij dan selanjutnya dipekerjakan di perladangan tebu dan perusahaan gula Marrienburg. Empat tahun kemudian, perusahaan yang sama mendatangkan kelompok kedua yang terdiri atas 582 orang Jawa. Sejak tahun 1890 hingga 1930, seramai 32,965 pekerja kontrak keturunan Jawa bekerja di Suriname. Menilik perjanjian kontrak, mereka akan bekerja selama lebih kurang lima tahun. Setelah itu, para pekerja boleh memilih tetap tinggal di Suriname atau pulang ke Jawa. Banyak di antara mereka yang pulang ke Jawa, namun sebahagian lagi memilih menetap di Suriname. Kehadiran mereka kian mengukuhkan agama Islam di negara ini lantaran warga Jawa tersebut kebanyakannya muslim. Menurut banci terakhir, muslim Suriname mewakili sekitar 13 peratus dari keseluruhan penduduk negara tersebut, tetapi berbagai sumber tidak rasmi menyebut angkanya mencapai 20 peratus, menjadikan Suriname salah sebuah negara dengan peratus muslim tertinggi di benua Amerika. Selain keturunan Jawa, jejak Islam Suriname juga dibawa oleh orang-orang Pakistan dan Afghanistan yang hampir semua penduduknya adalah muslim Sunni.

Ghairah Islam
Menurut Dr. H. Shobahussurur, Ketua Masjid Agung Al-Azhar Jakarta, dalam sebuah tulisannya yang disiarkan di media online, masyarakat muslim Suriname pada umumnya memeluk agama sekadar mewarisi agama nenek moyangnya. Hal itu terjadi kerana mereka memang datang ke Suriname tidak mendapatkan pendidikan agama yang kuat. Pada kes masyarakat muslim Jawa, umpamanya, kebanyakan mereka berasal dari tradisi agama Islam Jawa Abangan yang hanya mengenal Islam sekadar nama dan lebih kental dengan unsur tradisi dan budaya Jawa. Hal itu terlihat, misalnya, kenapa hingga sekarang sebahagian masih mempertahankan solat menghadap ke Barat seperti nenek moyang mereka dari Jawa, padahal Suriname berada di sebelah barat Kaabah. Namun sejalan dengan perkembangan zaman, kefahaman Islam semakin membaik, dan kesedaran untuk beragama Islam secara menyeluruh semakin meningkat pada masyarakat Islam Suriname. Islam tidak lagi dijadikan sebagai agama warisan nenek moyang, tapi dipeluk dengan penuh kesedaran. Lambat laun Islam tidak saja dijadikan sebagai agama tradisi nenek moyang, tapi menjadi sebuah cara hidup untuk mencapai kebahagiaan di dunia dan akhirat.
Fenomena seperti itu dapat dengan mudah kita temui di mana-mana, di kota dan kampung, di pasar dan jalan-jalan. Berpakaian muslim/muslimah menjadi pemandangan yang biasa di tengah-tengah fesyen berpakaian ala Barat. Sahut-menyahut ucapan salam simbol Islam. Saling mengucap: Assalamu’alaikum warahmatullahi wa barakatuh antara muslim Jawa dengan muslim Hindustan atau yang berasal dari Afrika.

Ikuti selanjutnya di dalam Hidayah November 2009...

No comments: