Monday, November 9, 2009

Kenapa Diremehkan Fardu Kifayah

TIDAK lama dulu ada cerita tentang adanya satu golongan orang yang menubuhkan syarikat bagi mengendalikan orang-orang mati. Maksudnya, syarikat ini akan mengusahakan mengenai jenazah itu sehinggalah melakukan perkara-perkara yang tidak disyariatkan dan tidak disuruh oleh agama. Cerita tentang menubuhkan syarikat ini pernah ditimbulkan seorang tokoh agama ketika memberikan ceramah agama dalam satu majlis disebuah masjid di Ibu Kota tidak lama dulu. Katanya: “Nak menguruskan jenazah bagi seseorang meninggal dunia memerlukan sebuah syarikat mengendalikan. Dulu-dulu cerita macam ini tidak ada?” Kita pun, barang kali terkejut dan hairan juga dengan cerita dan kisah ini. Kematian itu satu musibah kepada sesuatu keluarga itu. Sebagaimana kita maklum, maut pasti menjemput kita. Dalam agama, pengendalian atau pun menguruskan jenazah itu merupakan satu perkara pasti. Ia mesti dilakukan oleh kumpulan manusia yang beriman terhadap jenazah itu. Apa yang disebut dalam istilah agama sebagai “fardu Kifayah”. Erti fardu Kifayah ini ialah, apabila berlaku kematian, maka orang-orang yang beragama dalam sesebuah kampung itu hendaklah mengusahakan dan menyelesaikan jenazah itu dengan memandikan, mengkafankan, menyembahyangkan dan seterusnya mengkebumikannya. Sekiranya tidak diuruskan jenazah tersebut dengan dibiarkan begitu sahaja, kerana semua orang dalam kampung itu “tidak tahu”, maka seluruh orang dalam kampung itu berdosa. Itulah yang dimaksudkan “fardu Kifayah”. Ini adalah syariat. Apabila disebut syariat adalah hukum agama, yang datang, dan arahan atau pun perintah dari Allah dan Rasul. Ia menjadi tanggung jawab kita bersama seluruh umat Islam. Pekerjaan ini tidak perlu minta dibayar atau pun dibayar oleh pihak yang menerima musibah itu. Tetapi hukum dari Allah, perintah Allah dan Rasul diperniagakan. Kita hairan juga kenapa hal serupa ini boleh berlaku? Apakah tidak ada orang “pandai” ke dalam kampung tersebut? Kita pun merasa ajaib ada orang yang mahu mengenakan bayaran sekian-sekian banyak atau pun jumlah dalam menguruskan sesesuatu kematian itu, sedangkan pekerjaan itu tanggungjawab setiap orang Islam. Cubalah kita fikirkan bagaimanakah sekiranya keluarga yang ditimpa musibah itu dari golongan orang fakir dan miskin? Tidak ada apa-apa yang ada pada diri mereka yang mahu dibayar? Apakah kita mahu biarkan jenazah itu begitu sahaja? Apakah jenazah itu tidak dimandikan, dikafan, disembahyang dan dikebumikan?
Kalaulah benar cerita dari ustaz itu tentang perkara ini, apa cerita yang sebenarnya ni? Orang mati pun nak diperniagakan? Apa nak jadi dengan orang-orang kita ni? Amalan-amalan seperti inilah yang dipertahankan oleh sebahagian dari orang-orang beragama kita. Mereka mempunyai kepentingan terhadap sesuatu pekerjaan tersebut, walau pun pekerjaan itu menjadi syariat yang tidak perlu kepada upah. Wang sudah menjadi satu bahan utama dalam dunia moden sekarang. Apa pun juga pekerjaan mesti ada wang, walau pun pekerjaan itu dalam bentuk ibadah. Sesebuah kematian itu adalah satu musibah yang datang dari Allah. Allah sudah menentukan setiap yang bernyawa itu pasti akan merasai mati. Itulah sebabnya, ketika Allah memerintahkan Malaikat Mikail untuk mengambil nyawa manusia, Mikail berkata, kalau begitu semua makhluk akan benci kepadanya. Allah s.w.t. beritahu Mikail, Allah akan jadikan sebab-sebab berlakunya sesebuah kematian itu. Itulah sebabnya, ada yang mati kerana kemalangan, jatuh, pengsan, sakit jantung, darah tinggi, terkejut dan lain-lain lagi. Jadi, kita sebagai orang yang belum mati lagi, mestilah menguruskan saudara-saudara kita yang pergi dulu menemui Allah. Tetapi bukannya meminta “upah”, dan kita perniagakan mereka yang sudah mati itu? Ada disebutkan: “Orang-orang Islam itu bersaudara dalam agama, dan mereka tidak seharusnya saling menindas, tidak saling membiarkan satu sama lainnya serta tidak saling menghina.” Ada cerita konon, setiap orang yang meninggal ada “pakej”nya sendiri. Pakej yang disediakan ialah sekian ribu ringgit, sekian ratus ringgit setiap kematian itu.
Pakej itu diuruskan sehingga diadakan kenduri kendara, baca Quran atas kubur, dan macam-macam khurafat yang lainnya. Mereka dari golongan berada, orang kaya, orang yang ada wang, bolehlah ambil pakej yang disediakan beberapa kategori itu. Untuk itu, maka sebuah syarikat perniagaan orang mati ditubuhkan...

Ikuti selanjutnya di dalam Hidayah November 2009...

No comments: