Sunday, July 11, 2010

Antara Yang Menarik Dalam Variasari Julai 2010








1 comment:

Nurazmi said...

assalamualaikum...pertama kali menjejak ke blog ini. Saya Nur Azmi Mokhtar a.k.a Mie Mambo dari Taman Melati.Lama juga saya tahu dan tatap majalah Variasari ni. Saya kenal majalah ini semasa di bangku sekolah rendah lagi. Masa itu seingat saya sekitar lewat 80-an. VS jadi teman saya dan igauan saya.masa itu majalah seperti ini hanya VS sahaja. Saya masih ingat tagline 'misteri,seksologi,pengetahuan,jenayah'.Sekarang dah berubah kepada 'inspirasi,ilmu,interaksi'. Banyak dah berubah.VS juga sudah bukan di Wisma Varia lagi,kini di Tmn Permata. Saya masih membeli VS dan harganya sejak berpuluh tahun masih RM 3.00.Sebagai penulis dan pelukis, saya faham akan canaran dalam dunia penerbitan. VS kini berdepan dgn puluhan digest yang muncul. kebanyakannya mahu buat duit sahaja. Tempoh dahulu VS bagai tiada saingan, hanya Intisari terbitan Hj. Abu Bakar Ninggal.Banyak penerbit yang menceduk ide-ide VS. satu yg mengembangkan jiwa saya, VS dulunya ada liputan dan wakil dari Indonesia. Itu menyeronokkan di mana saya tidak rasa berbeza antara Malaysia dan Indonesia. VS sudah menjalinkan ikatan terbaik persaudaraan antara dua negara yang satu rumpun.

VS tidak lengkap jika tak bercerita fasal SBDJ. Ya kemana Tamar jalis? Saya juga sudah tiada lagi koleksi SBDJ yang pernah dijilid banyak kali dahulu. Saya mahukan koleksi itu lengkap semula dan berada di rak buku rumah saya. SBDJ adalah novel misteri terbaikdi negara ini. Walaupun ada penulis seperti Tok Awang Ngah dan Tok Peran, Tamar jalis adalah juara. Saya letakkan secara peribadi 4 nama penulis novel seram/misteri -1.tamar jalis 2.tok awang ngah 3. tok peran 4. adi isma.rindu yang tak terkata juga saya pada ilustrasi Idham NS. Di mana Idham Ns sekarang? Dan jika saya mahu memperoleh SBDJ, bagaimana? sudi-sudikan memberi jalan, kerana saya bisa menangis dan tidak lengkap hidup jika SBDJ tidak dapat saya perolehi.

VS baru agak berlainan persembahannya. Dari jenis kertas hingga kepada saiz. Saya anggap dulu VS adalah majalah mewah,kini VS tidak jauh berbeza dgn majalah digest yang banyak di pasaran. Saya kecewa sedikit untuk perkara ini. Saya masih ada menyimpan VS yg sempat dijaga rapi. Iya..berpuluh tahun usia VS, saya orang yg membesar dengan VS. VS terus hidup itu saya gembira walaupun kawan-kawan VS spt Variapop sudah tiada lagi. VS adalah lagenda dan itu tidak boleh dinafikan lagi. generasi pencinta majalah yang baru kena tahu itu.Ini antara majalah terbaik dahulunya.

Syabas juga kpd VS, walaupun saya kecewa dgn mutu persembahan sekarang, ia masih ada yang kekal dengan gaya VS yang saya kenal dahulu. Saya faham sekarang harga kertas dan kos cetak boleh bikin pusing kepala juga. Tahniah Vs masih bernafas dan terus menjadi bacaan umat melayu negara ini.

sudi-sudilah ke blog saya

www.nurazmiworld.blogspot.com
dan jika ada jalan untuk saya memperoleh koleksi SBDJ,
ini nombor hp saya
017-3601689

" Saya masih terbayang ketika di bawah pohon limau bali di halaman rumah saya di kampung lebih 15 tahun dahulu, saya belek VS yg covernya ada gambar gadis. Saya baca dan VS menjadi teman saya setiap bulan. Kedekut juga saya nak memberi pinjam kepada kawan-kawan. VS menjadi idola saya ketika itu.Indahnya ....."