Sunday, July 11, 2010

Quran Jelaskan Wanita Mesti Bertudung

Diwaktu mutakhir ini, ada setengah wanita cuba mempertikaikan mengenai “Jilbab” atau pun tudung. Oleh kerana sebahagian dari para wanita tidak memakainya, kita cuba mencari dalil-dalil yang kuat tentang pentingnya wanita memakai Jilbab. Sebuah kitab agama yang menjelaskan tentang masalah ini ada menghuraikan panjang lebar. Ada satu pertanyaan dilontarkan kepada tokoh agama iaitu penulis buku tersebut, dan menjawabnya secara jelas. Oleh kerana jawapan yang diberikan penting bagi wanita-wanita yang menolak dari menggunakan “Jilbab”, maka kita siarkan pertanyaan dan jawapannya untuk renungan kita bersama terutama setengah-setengah wanita yang tidak memakai tudung. Pertanyaan itu berbunyi begini:
• Apa dasarnya atau mana dalil yang mewajibkan wanita mukminat untuk memakai jilbab atau bertudung?
Jawapannya: Dasarnya adalah Kitabullah dan Sunnaturrasul. Mengenai kewajiban berjilbab dan bertudung bagi wanita Mukminat itu Allah s.w.t telah berfirman dalam Al-Quran surah Al-ahzab: 59 dan surah An-Nur: 31, sebagai berikut mahfumnya: “Hai Nabi! Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu, dan para wanita yang beriman, supaya mereka lebih patut dikenal (Jilbab itu ciri khas wanita Mukminat), maka mereka pun tidak diganggu. Dan Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” Allah s.w.t. berfirman lagi: “Dan katakanlah kepada wanita-wanita yang beriman: Supaya mereka menahan penglihatannya, dan memelihara kehormatannya, dan tidak memperlihatkan perhiasannya (kecantikkannya) kecuali yang nyata kelihatan (muka dan kedua telapak tangan hingga pergelangannya). Maka julurkanlah kerudung-kerudung mereka hingga ke dadanya. Dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasannya/kecantikannya; kecuali kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa suami mereka, atau anak-anak mereka, atau anak-anak suami mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak-anak saudara perempuan mereka, sahaya kepunyaan mereka, atau laki-laki yang menjalankan kewajipannya (umpama pelayan) yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita), atau anak-anak yang belum mempunyai pengertian tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan (melangkahkan) kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.” Jelaslah kedua ayat ini menunjukkan bahawa Allah s.w.t. telah mewajibkan kepada wanita beriman supaya mereka menggunakan Jilbab atau tudungnya. Sehubungan dengan turunnya surah An-Nur ayat 31 yang memerintahkan wanita Mukminat supaya menggunakan kerudungnya, maka berikut ini terdapat beberapa Hadis yang menjelaskan perihal turunnya ayat tersebut, yang antara lain ialah maksudnya: “Berkata Aisyah: Mudah-mudahan Allah mengasihani (merahmati) para wanita Muhajiraat, ketika Allah turunkan ayat: Dan hulurkanlah kerudung-kerudung mereka itu hingga ke dadanya. Mereka sama merobek kain-kainnya yang belum berjahit, lalu mereka gunakan buat kerudung.”
Diriwayatkan oleh Abu Dawud dari Shafiyah binti Syaibah, katanya: Wanita Muhajiraat iaitu para wanita Muslimat uang berhijrah dari kota Makkah ke Kota Madinah. Ketika itu mereka belum memakai Jilbabnya/kerudungnya kerana ayat yang mewajibkan wanita Muslimat untuk memakai Jilbab atau kerudungnya belum turun. Sebaliknya adalah wanita Anshar; iaitu wanita penduduk kota Madinah yang membantu wanita Muhajiraat (Muhajirin). “Berkata Syafiyah binti Syaibah: Ketika kami bersama-sama Aisyah, mereka sebut-sebut wanita-wanita Quraisy dan kelebihannya. Maka Aisyah berkata: Sesungguhnya bagi wanita-wanita Quraisy ada kelebihannya. Tetapi sesungguhnya aku, demi Allah, aku tidak melihat yang lebih mulia selain dari para wanita Anshar, mereka sangat kuat imannya kepada wahyu yang diturunkan. Sungguh ketika diturunkan surat An-Nur - dan hulurkanlah kerudung-kerudung mereka hingga ke dadanya - para lelaki mereka pun pulang, lalu membacakan ayat yang baru turun itu kepada para wanitanya. Maka mereka pun mengambil kain yang kemudian dengan kain itu mereka jadikan kerudung. Itu kerana sangat membenarkan dan beriman kepada apa yang telah diturunkan Allah dalam KitabNya (Al-Quran).” Jelaslah bahawa kerudung itu hukumnya wajib bagi wanita yang mengaku dirinya beriman atau mengaku pemeluk Dienul-Islam.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Julai 2010 di pasaran...

No comments: