Sunday, July 11, 2010

Nabi s.a.w. Tidak Menolak Hadiah

PETANG itu, Anita menimang-nimang sebuah hadiah yang terbungkus rapi. Dia disergap rasa ragu-ragu untuk membuka hadiah yang baru saja dia terima dari seorang tetangganya, kerana dia merasa belum kenal mesra. Maklum, Anita baru dua hari menghuni di taman perumahan itu, setelah Hadi, suaminya mendapatkan kemudahan rumah sewa dari syarikat tempatnya bertugas. Saat Anita masih menimang-nimang hadiah itu, Hadi baru balik dari pejabat. Anita menyambut suaminya, dan keduanya kemudian duduk di ruang tamu. Anita lalu bercerita, “Tadi ada tetangga kita datang memberi hadiah,” ucapnya seraya menunjukkan hadiah itu kepada Hadi. “Kenapa tidak dibuka?” Anita memandang Hadi. Dia diserkup rasa keraguan, “Kita tidak kenal akrab dengan mereka, apa tidak sebaiknya kita kembalikan?” Hadi geleng-geleng kepala, “Tak baik mengembalikan hadiah dari orang, Nabi pun mahu menerima hadiah.” Apa yang diucapkan Hadi itu memang tidak salah. Sebab, Nabi s.a.w. pun mahu menerima hadiah. Sebab hadiah boleh mendatangkan perasaan akrab, kecintaan, dan dapat menghilangkan dendam. Untuk mempererat sosial itulah, Nabi s.a.w. menganjurkan saling memberi hadiah. “Saling memberi hadiahlah kalian, nescaya kalian akan saling mencintai.” (HR. Bukhari) Dalam hadis lain, Nabi s.a.w. juga bersabda: “Penuhilah undangan orang yang mengundang, janganlah menolak hadiah...” (HR Ahmad dan Bukhari). Bahkan Nabi s.a.w. membentangkan tangan untuk mendoakan seseorang yang memberi hadiah. Diriwayatkan dari Aisyah r.a., “Rasulullah s.a.w. menerima hadiah dan mendoakan pahala bagi (pemberi)-nya.” (HR. Bukhari)
Hadiah dari seseorang - sekecil atau seremeh apa pun - tetap harus dihargai. Tak baik melihat hadiah dari segi harga atau bentuknya, tapi harus dilihat dari perhatian dan kecintaan yang dilimpahkan oleh si pemberi hadiah.
Rasulullah selalu rendah hati menerima undangan dan pemberian yang dihadiahkan kepada baginda, sebagaimana sebuah hadis yang berbunyi: “Andai kata aku diundang untuk memakan makanan (yang berupa) bahagian kasta atau bahagian di bawah tumit, nescaya aku penuhi undangan itu, dan andai kata aku dihadiahi hal yang sama juga nescaya aku menerimanya.” (HR. Bukhari) Nabi s.a.w. tak menolak hadiah, tetapi Nabi s.a.w. tak mahu menerima yang berbentuk sedekah.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Julai 2010 di pasaran...

No comments: