Sunday, July 11, 2010

Perut Jenazah Menyemburkan Api

Beberapa orang yang mengiringi jenazah itu melangkah perlahan meninggalkan tanah kubur selepas pengurusan pengkebumian jenazah itu selesai. Mereka semacam mahu memastikan hanya tapak kakinya yang tertinggal di sana. Namun, Satrio yang baru saja melangkahkan kakinya dari kawasan tanah kubur itu mendadak teringat sesuatu. Dia meraba-raba kocek baju dan kocek seluarnya berkali-kali. Ternyata pemetik api bersalut air emas koleksi kesayangannya tertinggal di dalam lubang kubur Jariah. “Alamak! Pemetik api aku tertinggal dalam kubur!” bisik Satrio kepada kawannya Mabrur. “Hah..!!” “Jadi bagaimana?” tanya Kardi. “Harus diambil!?” mencelah Solihin bertanya untuk kepastian. “Jadi kita kena gali lagi tanahnya? Tak usahlah! Cuma pemetik api saja.” Tutur Kardi agak keengganan. “Tak boleh. Harus diambil. Itu pemetik api kesayanganku. Banyak kenangan dan susah aku mencarinya.” Balas Satrio, semacam mendesak. Keempat pemuda itu dan beberapa orang lainnya memutuskan menggali semula tanah kuburan Jariah. Satrio agak cemas. Ayunan demi ayunan cangkul membongkar semula tanah kuburan Jariah. Prosesnya mudah saja. Sementara beberapa orang lainnya menyaksikan dari pinggir lubang kubur. Peluh membasahi tubuh kedua penggali. Dan akhirnya, tanah yang tadinya telah menutup jasad Jariah telah berhasil dibongkarkan. Satrio cuba meraba-raba kemungkinan jatuhnya pemetik api dalam kubur itu. Akan tetapi, tiba-tiba, ketika tangannya hendak memegang jasad jenazah, semburan api menjulur dari arah perut jenazah. Lidah api itu seakan mahu menjilat dua orang penggali kubur itu. “Ha...! Api...! Api...!” jerit Satrio ketakutan. Spontan saja, mereka terkejut dan langsung melompat keluar dari liang lahad. Sementara jenazah yang menyemburkan api itu digeletakkan begitu saja di dalamnya. Kedua penggali itu lari menjauhkan diri dari kuburan. Keduanya sungguh tak menyangka mendapati pemandangan yang aneh ini.
Rasanya semacam tak masuk akal, api keluar dari jenazah tersebut dan hampir mengenai tubuh mereka.
“MasyaAllah...!” ujar Kardi menyaksikan kejadian aneh itu dari pinggir liang lahad. “Mari lekas tutup lubang kubur ini!” perintah Solihin kepada teman-temannya seraya bertindak mengaut semula tanah untuk menutup lubang kubur yang masih mengeluarkan semburan api bersumber dari perut jenazah tersebut. “Cepat! Cepat!”
Mereka bekerja pantas dan mengubur kembali liang lahad itu secepat mungkin. Rasanya kaki-kaki mereka sudah tak tahan berlama-lama di tempat itu dan mahu segera meninggalkan tempat tersebut. Jika mereka tak punya tanggungjawab mengubur lagi, tempat aneh tadi tentunya akan segera ditinggalkan begitu saja. Namun kerana berkewajipan menguburnya kembali, mereka memaksakan diri untuk menyelesaikan pekerjaan yang belum selesai. Sepanjang perjalanan pulang, rasa takut dan panik masih menyergap mereka. Peristiwa singkat itu terasa mengerikan. Bayang-bayang semburan api dari arah jenazah itu masih menghantui benak Satrio dan kawan-kawannya.

Ceti Yang Menjadi Hamba Nafsu Syahwat
Jariah memang menjalani berbagai usaha. Demi wang apa saja dilakukannya. Hanya, dari sekian banyak pekerjaan yang diusahanya, yang bertahan adalah usaha mengkreditkan barang. Biasanya barang-barang yang dikreditkan berupa barangan elektronik (seperti tv, peti ais), alat perabotan dapur dan sebagainya. Atau dia membeli barangan orang yang memerlukan wang segera dengan harga murah dan nantinya dijual kembali dengan kredit. Bila tiba waktunya orang yang belum boleh membayar, maka setiap kali keterlambatan itu akan dikenakan bunga yang tidak kecil. Katanya, itulah risiko bagi orang yang tidak tepat membayar cicilannya. Tak jarang dari bunga kreditnya itu boleh mencapai lebih dari 100% dari harga pokok barangnya. Dia telah menjadi seorang ceti atau istilah modennya ‘ah long’ (orang yang meminjamkan wang dengan mengenakan bunga) Hairannya, ada saja orang yang datang kepadanya untuk berbagai keperluan. Ada yang berniat kreditkan barang, tidak sedikit pula yang berhutang kepadanya. Jariah pun tidak menolak untuk mengajukan syarat yang ketat, seperti harus menyanggupi pembayarannya tepat waktu beserta bunganya. Jika terlewat sehari saja, maka ia akan menetapkan bunga tambahan kerana keterlambatan tersebut. Semakin lambat pembayarannya, maka semakin besar pula bunga yang harus dibayar oleh si penghutang. Jika ditanya, kenapa memberlakukan bunga yang demikian besar, wanita berwajah cantik itu berhelah kerana wang tadi seharusnya untuk pusingan modal usaha lain yang boleh menghasilkan keuntungan. Banyak orang sebenarnya tahu implikasi meminjam atau mengkreditkan kepada perempuan itu. Namun, kerana terpaksa untuk keperluan mendesak, mereka tetap mendatangi Jariah sebagai jalan keluar. Pasalnya jika meminjam wang di bank, mereka tidak mahu dipeningkan dengan sejumlah syarat itu dan syarat ini. Sementara melalui Jariah sangat mudah dan tak berbelit-belit.
Pagi-pagi sekali, Jariah biasanya sudah berkemas-kemas. Buku catatan hutang dan pen selalu dibawanya. Tak lupa, beg tangan selalu menemaninya. Selesai menghadapi sarapan, segelas teh tarik, ia pun memulai aktiviti hariannya. Lagipun ia sudah tak bersuami lagi dan hanya menanggung seorang anak yang sudah beranjak remaja. Dari pintu ke pintu, dari satu tempat ke tempat lain, Jariah tekun menemui para pelanggannya. Bila tidak menagih, ia pasti menawarkan barang-barang kreditannya. Tutur katanya yang lincah dan parasnya yang cantik menjadi kelebihan tersendiri hingga banyak orang seakan terpesona oleh pujuk rayunya. Kerana itu pula tak sedikit orang yang tertarik kepadanya. Ada yang ingin menjadikan dirinya sebagai isteri (jadi isteri kedua pun tak apa...). Dan ada pula yang cuma suka-suka saja mahu menggodanya. Sengaja menggatal. Sememangnya Jariah tak berganjak, tetapi kadang-kadang ia juga merasa terseksa dan kesepian jika sedang sendirian di rumah setelah lama berpisah dari suaminya. Tapi dia juga tahu memilih. Bukan sembarang lelaki mahu dicekupnya. Dia bebas untuk memilih “pak we” mengikut seleranya. Perasaan ini rupanya dipelihara oleh Jariah. Dari segi kewangan, keperluan sehari-harinya mungkin telah terpenuhi, akan tetapi batinnya terasa kering kontang apalagi jika sedang sendirian di rumah. Hatinya gundah gulana.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Julai 2010 di pasaran...

No comments: